text_structure.xml
5.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do otrzymanego przy piśmie z dnia 23 czerwca 2006 r., znak: SPS-024-1312/06, zapytania Pani Poseł Anny Zielińskiej-Głębockiej w sprawie strategii dla sektora stoczniowego poniżej przedstawiam informację odnośnie kwestii poruszonych w interpelacji.</p>
<p xml:id="div-2">W oparciu o zaakceptowane przez RM w dniu 4.04.2006 r. kierunki działań zawarte w ˝Informacji w sprawie sektorowych strategii i programów restrukturyzacji˝ Ministerstwo Gospodarki opracowało ˝Strategię dla sektora stoczniowego (morskie stocznie produkcyjne) na lata 2006-2010˝.</p>
<p xml:id="div-3">˝Strategia...˝ opracowana została w ścisłej współpracy z zainteresowanymi instytucjami, tj. Ministerstwami: Skarbu Państwa i Finansów, UOKiK, ARP, KUKE, konsultowana była z zarządami trzech stoczni, ˝Forum Okrętowym˝, ze związkami zawodowymi działającymi w stoczniach - uzyskała pozytywną opinię Zespołu Trójstronnego do spraw przemysłu stoczniowego.</p>
<p xml:id="div-4">˝Strategia...˝ stanowi odejście od koncepcji konsolidacji tego sektora w kierunku jego prywatyzacji, określa działania, których realizacja ma przywrócić stoczniom trwałą zdolność do konkurowania na globalnym rynku, zahamuje spadek liczby miejsc pracy w regionach działania stoczni i odpływ wysoko kwalifikowanych pracowników z sektora stoczniowego, stworzy też warunki dla stabilnego wzrostu efektywności sektora i utrzymania jego korzystnego wpływu na saldo wymiany handlowej z zagranicą.</p>
<p xml:id="div-5">Realizacja strategii wymaga działań krótko- i długookresowych podejmowanych przez stocznie, organy administracji publicznej i spółki Skarbu Państwa uczestniczące w restrukturyzacji sektora stoczniowego.</p>
<p xml:id="div-6">Jedną z najważniejszych kwestii do rozwiązania jest zapewnienie finansowania produkcji stoczniowej. Realizacja ˝Strategii...˝ wymagać będzie następujących form wsparcia dla zapewnienia finansowania budowy statków:</p>
<p xml:id="div-7">- ubezpieczeń i gwarancji zwrotu zaliczek armatorskich udzielanych przez KUKE do poziomu 500 mln USD, w tym: ekspozycja średnioroczna dla Stoczni Gdynia i Stoczni Gdańskiej - 300 mln USD oraz dla Stoczni Szczecińskiej Nowa - 200 mln USD,</p>
<p xml:id="div-8">- poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa do kwoty 150 mln USD,</p>
<p xml:id="div-9">- środków na podwyższenie kapitału,</p>
<p xml:id="div-10">- środków pozyskanych od ARP i Korporacji Polskie Stocznie S.A. (np. dokapitalizowanie, pożyczki).</p>
<p xml:id="div-11">Ponadto stocznie - na podstawie ustawy z dnia 3 marca 2005 r. o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich - korzystają z tymczasowego (do końca marca 2008 r., zgodnie z prawem UE) mechanizmu wyrównującego ich konkurencyjność. W 2005 r. Minister Gospodarki udzielił stoczniom dopłat do statków w wysokości 116 mln zł, w 2006 r. - 112 mln zł (na lata 2007-2008 stocznie złożyły wnioski o udzielenie dopłat na łączną kwotę 160 mln zł). Otrzymywanie dopłat do statków poprawia warunki konkurowania krajowych stoczni, terminową realizację kontraktów oraz korzystnie wpływa na wyniki finansowe stoczni.</p>
<p xml:id="div-12">Jednym z najistotniejszych działań określonych w strategii jest pozyskanie inwestorów dla poszczególnych stoczni - w najbliższym czasie dla Stoczni Gdynia. Samodzielne funkcjonowanie Stoczni Gdańskiej GSG S.A. jest ważnym elementem realizacji tej strategii. Dlatego wydzielenie tej stoczni z Grupy Stoczni Gdynia S.A. umożliwi szybką restrukturyzację i prywatyzację Stoczni Gdynia S.A., której sytuacja wymaga szybkich zmian własnościowych.</p>
<p xml:id="div-13">˝Strategia...˝ określa generalne wytyczne dla opracowywanych obecnie przez trzy stocznie (Stocznię Szczecińską Nowa, Stocznię Gdynia i Stocznię Gdańską) zmodyfikowanych programów restrukturyzacyjnych. Szczegółowe wielkości pomocy określone będą w indywidualnych zmodyfikowanych programach restrukturyzacyjnych.</p>
<p xml:id="div-14">Zgodnie z ustaleniami z Komisją Europejską projekt ˝Strategii...˝ był konsultowany z DG Competition w kwietniu br.</p>
<p xml:id="div-15">Dokument ten był przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów w dniu 22 maja 2006 r. i został przyjęty oraz zarekomendowany Radzie Ministrów z zaleceniami. Zgodnie z zaleceniami MG dokonało z przedstawicielami MSP i UOKiK roboczych uzgodnień dot. uwag zgłoszonych przed posiedzeniem KRM. Pozostała rozbieżność między stanowiskiem MSP i MG w kwestii określenia przez MSP terminu dokonania operacji ˝zaparkowania˝ akcji Stoczni Gdańskiej. Dokument został przekazany do Sekretarza Rady Ministrów w celu przedłożenia go pod obrady Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 10 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>