text_structure.xml 13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Mirosława Maliszewskiego, załączone przy piśmie nr SPS-024-1306/06 z dnia 23 czerwca 2006 r., w sprawie przygotowań rządu do sezonu skupu owoców miękkich uprzejmie przekazuję Panu Marszałkowi odpowiedź na zawarte w zapytaniu pytania.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad. 1. Na jakim etapie jest wdrażanie umów kontraktacyjnych?</p>
        <p xml:id="div-3">W odniesieniu do kwestii wdrażania umów kontraktacyjnych podzielam pogląd o istotnej roli umów kontraktacyjnych w poprawie sytuacji producentów w tym sektorze.</p>
        <p xml:id="div-4">Upowszechnienie stosowania umów kontraktacyjnych w zabezpieczeniu potrzeb surowcowych zakładów przetwórczych stworzyłoby producentom możliwość lepszego planowania wielkości produkcji, a tym samym ograniczenia sytuacji kryzysowych na rynku. Doświadczenie wskazuje jednak na niską skłonność do zawierania umów kontraktacyjnych i to zarówno po stronie podmiotów zajmujących się przetwarzaniem produktów, jak również producentów owoców i warzyw. W obecnym stanie prawnym pomimo płynących korzyści ze stosowania takich umów w skupie produktów rolnych Minister Rolnictwa nie ma podstaw prawnych do wprowadzenia obligatoryjności ich stosowania. W tej sytuacji ministerstwo rolnictwa w porozumieniu z Radą Gospodarki Żywnościowej opracowało wzorcową umowę kontraktacyjną, która może być stosowana przez zakłady przetwórcze w skupie owoców od producentów.</p>
        <p xml:id="div-5">W ramach trwających w resorcie prac nad Sektorowym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 w ramach działania ˝Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych˝ ministerstwo planuje wprowadzenie obowiązku spełnienia przez podmiot przetwarzający ubiegający się o dofinansowanie realizowanych inwestycji wymogu zawarcia wieloletnich umów kontraktacyjnych z wstępnie uznanymi grupami, uznanymi organizacjami producentów owoców i warzyw, grupami producentów rolnych oraz indywidualnymi producentami.</p>
        <p xml:id="div-6">Ad. 2. Jakie były i są działania rządu w celu podniesienia ceł Unii Europejskiej?</p>
        <p xml:id="div-7">W ramach działań mających na celu podniesienie ceł w UE uprzejmie informuję, że w dniu 6 czerwca 2005 r. Polska złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym importem truskawek mrożonych z państw trzecich do UE i zastosowanie tymczasowych środków ochronnych. Ze względu na dalece niezadowalający udział polskich firm w ww. postępowaniu oraz fakt, iż w 2004 r. okresu badanego import truskawek mrożonych z krajów pozaunijnych na rynek UE ulegał obniżeniu, postępowanie ochronne nie mogło zostać zakończone pozytywnie. W związku z brakiem możliwości pozytywnego zakończenia postępowania ochronnego Unia Polskiego Przemysłu Chłodniczego przygotowała wniosek o wszczęcie postępowania antydumpingowego i nałożenie tymczasowych środków antydumpingowych w imporcie truskawek mrożonych z Chin, który został złożony do Komisji w dniu 2 grudnia 2005 r. Jednocześnie Polska wystąpiła z prośbą do KE o możliwie maksymalne przyspieszenie procedury postępowania antydumpingowego, wskazując na potrzebę wprowadzenia tymczasowych środków antydumpingowych w czerwcu 2006 r., a wiec na początku sezonu zbiorów. Wniosek został poparty przez inne kraje członkowskie, zaś zawiadomienie o wszczęciu postępowania opublikowano w dniu 19 stycznia 2006 r. Po zakończeniu postępowania sprawa zostanie wprowadzona pod obrady Komitetu Antydumpingowego. Czyniliśmy wysiłki, aby decyzja została podjęta podczas lipcowego posiedzenia Komitetu Antydumpingowego. W wyniku braku współpracy z Komisją Europejską ze strony amerykańskich firm (Stany Zjednoczone zostały wybrane przez KE jako kraj porównawczy ze względu na fakt, że Chiny nie posiadają statusu kraju o gospodarce rynkowej), KE była zmuszona do uzyskania interesujących ją danych z firm tureckich. Wniosek o wprowadzenie tymczasowych środków antydumpingowych w imporcie truskawek mrożonych z Chin nie będzie dyskutowany w dniu 20 lipca 2006 r. na posiedzeniu Komitetu Antydumpingowego. W wyniku zaistniałej sytuacji MR i RW wystąpiło do KE z postulatem przeprowadzenia głosowania nad wprowadzeniem tymczasowych ceł antydumpingowych w imporcie truskawki mrożonej z Chin w procedurze pisemnej w sierpniu 2006 r. przed następnym posiedzeniem Komitetu Antydumpingowego. Jednakże należy liczyć się z możliwym brakiem akceptacji polskiego postulatu ze strony KE i przeprowadzeniem głosowania na wrześniowym posiedzeniu Komitetu Antydumpingowego. Tymczasowe środki antydumpingowe mogą być nałożone w formie cła antydumpingowego, którego wielkość zależy od wyliczonego przez KE marginesu dumpingu lub marginesu szkody.</p>
        <p xml:id="div-8">Rozszerzenie instrumentów ochrony rynku owoców miękkich o specjalne klauzule ochronne (SSG) lub ceny wejścia wiąże się z potrzebą modyfikacji listy koncesyjnej UE w WTO. Polska prowadzi rozmowy z przedstawicielami krajów członkowskich i KE zmierzające do poparcia propozycji Polski dotyczącej modyfikacji zobowiązań UE w WTO w kierunku umożliwiającym stosowanie instrumentów ochrony rynku (SSG lub ceny wejścia) w sektorze owoców miękkich. W szczególności SSG jest instrumentem, który może skutecznie przeciwdziałać nadmiernemu importowi owoców miękkich po niskich cenach z krajów trzecich.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto Polska przekazała do KE wniosek o wprowadzenie systemu pozwoleń na przywóz truskawek i wiśni mrożonych z krajów trzecich. Obecnie Komisja rozpatruje ten wniosek. W praktyce przyjęcie polskiej propozycji umożliwi monitorowanie i prognozowanie ewentualnych sytuacji kryzysowych.</p>
        <p xml:id="div-10">Polska złożyła także wniosek o objęcie owoców miękkich systemem monitorowania importu z krajów trzecich. Monitoring ten wpłynie pozytywnie na szybszy przepływ informacji (do Polski, Komisji Europejskiej oraz do pozostałych państw członkowskich) dotyczących wielkości importu owoców miękkich. Ww. system pozwoli na szybkie podejmowanie dyskusji na forum UE i rozpoczęcie procedur zmierzających do ochrony rynku.</p>
        <p xml:id="div-11">Ad. 3. Jaka jest ocena możliwości i warunków działalności grup producenckich i jakie są działania rządu w celu usprawnienia procesu tworzenia i funkcjonowania grup producenckich?</p>
        <p xml:id="div-12">Wspieranie grup i organizacji producentów owoców i warzyw jest podstawowym środkiem wspierania sektora w ramach wspólnej organizacji rynków owoców i warzyw. W tym zakresie Polska nie tylko wdrożyła w pełni prawodawstwo wspólnotowe, ale także spowodowała pewne dostosowania w prawodawstwie wspólnotowym, które umożliwiły zastosowanie stosunkowo wysokiego (75%) wsparcia na inwestycje realizowane przez wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw. Na początku tego roku weszły w życie stosowne rozporządzenia Ministra Rolnictwa. Ministerstwo zorganizowało również kilka spotkań z przedstawicielami sektora mające na celu jak najszersze upowszechnienie wiedzy o możliwości korzystania z tego wsparcia.</p>
        <p xml:id="div-13">Rozwiązaniem, które również powinno przyspieszyć proces powstawania wstępnie uznanych grup producentów (a w dalszej perspektywie uznanych organizacji producentów), może być proponowane przez Polskę w ramach toczącej się dyskusji nad reformą wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw dwukrotne zwiększenie wsparcia udzielanego wstępnie uznanym grupom producentów owoców i warzyw, przy zachowaniu obecnie obowiązującej globalnej wysokości wsparcia. Takie rozwiązanie pozwalałoby nowo utworzonym grupom producentów zrzeszającym niedużą liczbę członków, o stosunkowo ograniczonej wartości produkcji sprzedanej, na pozyskanie takiej wartości wsparcia, która pozwalałaby w większym stopniu pokryć koszty utworzenia oraz funkcjonowania takiej grupy.</p>
        <p xml:id="div-14">Polska jednocześnie w ramach ww. reformy zabiega o rozszerzenie kategorii grup produktów, dla których można będzie uzyskać decyzję o wstępnym uznaniu grupy producentów lub uznaniu organizacji producentów, o kategorie: ˝owoce przeznaczone do przetwórstwa˝ i ˝warzywa przeznaczone do przetwórstwa˝, co powinno ułatwić wielu potencjalnym grupom i organizacjom funkcjonowanie na rynku poprzez uelastycznienie tych procedur i dostosowanie ich do potrzeb producentów.</p>
        <p xml:id="div-15">W ramach działań zmierzających do usprawniania procesu funkcjonowania wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw znowelizowano ustawę z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz.U. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.), wprowadzając możliwość dokonywania częstszych zmian do zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania ich za organizacje producentów.</p>
        <p xml:id="div-16">Ad. 4. Istotną sprawą jest unijna reforma rynku owoców i warzyw. Jak wyglądają działania rządu na arenie międzynarodowej w tym zakresie?</p>
        <p xml:id="div-17">Już w pierwszych tygodniach członkostwa w UE Ministerstwo Rolnictwa zwróciło uwagę Komisji Europejskiej na potrzebę modyfikacji wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw w celu uwzględnienia nowych uwarunkowań wynikających z przystąpienia do UE nowych krajów członkowskich. Te wystąpienia Polski stanowiły de facto powrót do postulatów sformułowanych jeszcze podczas negocjacji akcesyjnych. Istotny jest fakt, iż właśnie w 2004 r. Komisja zapoczątkowała dyskusję nad reformą wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw.</p>
        <p xml:id="div-18">W dniu 10 sierpnia 2004 r. Komisja przekazała do Rady raport w sprawie uproszczenia wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw. W raporcie Komisja zadała także pytania, które miały ukierunkować debatę dotyczącą reformy prawodawstwa wspólnotowego. Na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 listopada 2004 r. zaprezentowano ostateczne konkluzje Prezydencji Holenderskiej z dotychczasowych rozmów przeprowadzonych podczas spotkań w sprawie reformy. Jako jedną z konkluzji w dokumencie wymieniono konieczność przeprowadzenia przez Komisję analizy sytuacji na rynku owoców miękkich w poszerzonej Unii Europejskiej oraz opracowania przez nią stosownych rozwiązań. W związku z powyższym przedstawiciele Komisji złożyli w Polsce dwie wizyty - w kwietniu i lipcu 2005 r. poświęcone zbieraniu danych do ww. analizy.</p>
        <p xml:id="div-19">Komisja na podstawie analiz wypowie się o formie uregulowań i konieczności ich wdrożenia. Swoje propozycje przedstawi w projekcie rozporządzenia reformującego wspólną organizację rynku owoców i warzyw przedkładanego do Rady oraz Parlamentu UE. Zgodnie z zapowiedziami Komisji prace nad projektem, o którym mowa, zostaną rozpoczęte w drugiej połowie 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-20">Należy podkreślić, że postulaty wymienione w tej reformie traktujemy priorytetowo i że poparcia dla nich aktywnie poszukujemy u pozostałych członków UE.</p>
        <p xml:id="div-21">W dniu 18 maja 2006 r. Komisja opublikowała dokument pt.: Kierunki rozwoju reformy wspólnej organizacji rynku świeżych i przetworzonych owoców i warzyw, w którym przedstawia pewne propozycje i warianty nowych rozwiązań, jakie mogłyby być wdrożone w ramach planowanej reformy wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw. W dokumencie tym przedstawiono do publicznej konsultacji w celu zasięgnięcia przez Komisję opinii na temat ewentualnych skutków zaprezentowanych rozwiązań oraz przedstawienia rozwiązań alternatywnych lub uzupełniających od różnych środowisk reprezentujących sektor owoców i warzyw.</p>
        <p xml:id="div-22">Ponadto 28 czerwca 2006 r. Komisja Europejska opublikowała raport pt.: ˝Przegląd sytuacji w sektorze owoców miękkich i wiśni w UE˝. Przedmiotowe dokumenty są obecnie poddawane w resorcie rzeczowej analizie.</p>
        <p xml:id="div-23">Chciałbym poinformować, iż w dniu 24 lipca 2006 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbędzie spotkanie przedstawicieli Komisji Europejskiej odpowiedzialnych za Wspólną Organizację Rynków Owoców i Warzyw z przedstawicielami polskiego sektora ogrodniczego. Spotkanie to będzie dotyczyło opublikowanego w dniu 28.06.2006 r. raportu o sytuacji w sektorze owoców miękkich i wiśni przeznaczonych do przetworzenia.</p>
        <p xml:id="div-24">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia stanowią wyczerpującą odpowiedź na pytania Pana Posła Mirosława Maliszewskiego.</p>
        <p xml:id="div-25">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-26">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 13 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>