text_structure.xml
18.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo znak SPS-024-1303/06 z dnia 23 czerwca 2006 r. zawierające zapytanie posła Pawła Arndta dotyczące problemów nurtujących rolników oraz pracowników izb rolniczych uprzejmie informuję, że:</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1) Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.) nie zawierają wprost uregulowania do przyznania izbom rolniczym dotacji celowej. Jednakże wsparcie izb rolniczych uwarunkowane jest decyzją Parlamentu i określonymi zapisami w ustawie budżetowej na analogicznych zasadach jak to miało miejsce w latach minionych.</p>
<p xml:id="div-3">Ad 2) Środki ochrony roślin charakteryzują się nie tylko toksycznością szkodliwą dla organizmów, ale i różnym stopniem szkodliwości dla ludzi i zwierząt oraz dla środowiska naturalnego. W związku z powyższym, aby zminimalizować ich niepożądane oddziaływanie na otoczenie, powinny być one stosowane jedynie przez osoby do tego przygotowane, posiadające odpowiedni zasób wiedzy z zakresu ochrony roślin, bezpieczeństwa i higieny pracy przy stosowaniu środków ochrony roślin, a także ochrony środowiska. Wiedza ta powinna obejmować znajomość kryteriów wyboru właściwej metody ochrony roślin, doboru odpowiedniego środka oraz terminu jego zastosowania, wpływu warunków środowiskowych na efektywność zabiegu, umiejętność przygotowania do pracy oraz regulacji sprzętu do stosowania środków ochrony roślin, a także znajomość wpływu środków ochrony roślin na środowisko naturalne. W związku z powyższym niezbędne jest, aby osoby stosujące środki ochrony roślin zostały odpowiednio przeszkolone w podlegającej urzędowemu nadzorowi upoważnionej jednostce, przez osoby posiadające niezbędne kwalifikacje w tym zakresie. Należy przy tym podkreślić, że wprowadzenie szkoleń dla osób stosujących środki ochrony roślin jest zalecane przez Europejsko-Śródziemnomorską Organizacji Ochrony Roślin - EPPO (standard PP2/1(2) Good plant protection practice) oraz Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa - FAO (Guidelines on organization and operation of training schemes and certification procedures for operator of pesticide application equipment). Wytyczne w tym zakresie zostały zawarte także w postanowieniach części II ˝Zapobieganie zanieczyszczeniom z rolnictwa˝ załącznika nr III ˝Kryteria i środki dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu ze źródeł lądowych˝ do Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz.U. z 2000 r. Nr 28, poz. 346), wprowadzonych do Konwencji zaleceniami Komisji Helsińskiej 21/1 z dnia 20 marca 2000 r.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym, art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia 2004 r. o ochronie roślin (Dz.U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94, z późn. zm.) nakłada na osoby wykonujące zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej obowiązek odbycia szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin w jednostce upoważnionej do prowadzenia takich szkoleń przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa. Artykuł 75 ust. 5 ustawy stanowi przy tym, że szkolenia takie powinny być powtarzane po upływie 5 lat, w przeciwnym, bowiem razie przeszkolona osoba traci uprawnienia do stosowania środków ochrony roślin. Rozwiązanie takie ma umożliwić weryfikację wiedzy przeszkolonych wcześniej osób, a także umożliwić im zapoznanie się ze zmianami w technice ochrony roślin wynikającymi z postępu technicznego oraz - co jest nie mniej istotne - ze zmieniającymi się wymaganiami w odniesieniu do bezpieczeństwa środowisk oraz zdrowia konsumenta. Niemniej jednak przy najbliższej nowelizacji ustawy o ochronie roślin rozważymy przedłożoną propozycję.</p>
<p xml:id="div-5">Ad 3) Zgodnie z art. 20 c-e ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U. Nr 89, poz. 991, z późn. zm.) Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawuje nadzór nad wprowadzaniem nawozów do obrotu i kontrolę ich jakości. Za nie spełnienie przez nawozy wymagań jakościowych przewidziane są stosowne kary w ustawie o nawozach i nawożeniu.</p>
<p xml:id="div-6">W przypadku nawozów oznaczonych znakiem ˝NAWÓZ WE˝ nie spełniających wymagań jakościowych, określonych w przepisach rozporządzenia nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz.Urz. L 304 z 21.11.2003 r., z późn. zm.), wprowadzający je do obrotu obowiązany jest do wycofania ich z obrotu na własny koszt oraz do wniesienia na rachunek urzędu skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania osoby wprowadzającej nawóz do obrotu, opłaty sanacyjnej stanowiącej 100% kwoty należnej za sprzedane nawozy, a w przypadku innej formy zbycia nawozów - 100% wartości korzyści majątkowej uzyskanej za wprowadzone do obrotu nawozy (art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o nawozach i nawożeniu).</p>
<p xml:id="div-7">Natomiast w przypadku nawozów mineralnych nieoznaczonych znakiem ˝NAWÓZ WE˝ oraz nawozów organicznych i organiczno-mineralnych wprowadzający nawozy nie spełniające wymagań jakościowych podlega karze grzywny (art. 24a pkt 1 ustawy o nawozach i nawożeniu).</p>
<p xml:id="div-8">Po przeprowadzeniu kontroli wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zgodnie z art. 20e ust. 1 tej ustawy, może wydać decyzje w sprawie:</p>
<p xml:id="div-9">- zakazu wprowadzania do obrotu nawozów niespełniajacych wymagań jakościowych,</p>
<p xml:id="div-10">- nakazu wycofania z obrotu nawozu nie spełniającego wymagań jakościowych,</p>
<p xml:id="div-11">- nakazu zniszczenia tego nawozu na koszt posiadacza - w przypadku nieprzydatności nawozu do stosowania w rolnictwie.</p>
<p xml:id="div-12">Ponadto uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisem art. 29 rozporządzenia nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów, kraje członkowskie Unii Europejskiej przeprowadzają kontrole nawozów znajdujących się w obrocie, a nie kontrole ich produkcji. W związku z tym Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych nie posiada uprawnień do nadzoru i kontroli produkcji nawozów. Produkcja nawozów leży w gestii Ministra Gospodarki. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie ma uprawnień do kontroli produkcji nie leżącej w jego kompetencji.</p>
<p xml:id="div-13">Jednocześnie pragnę poinformować, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin wydaje zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu. Do obrotu mogą być dopuszczone tylko te środki ochrony roślin, które są skuteczne w zwalczaniu organizmu szkodliwego, oraz które przy prawidłowym stosowaniu, zgodnie z ich przeznaczeniem, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia człowieka, zwierząt lub środowiska.</p>
<p xml:id="div-14">Dla potwierdzenia powyższego wnioskodawca składa wyniki badań, informacje, dane określone w aktach wykonawczych do ww. ustawy m.in. w: rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 maja 2005 r. w sprawie zakresu badań, informacji i danych dotyczących środka ochrony roślin i substancji aktywnej oraz zasad sporządzania ich oceny (Dz.U. Nr 100, poz. 839) oraz rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 sierpnia 2004 r. w sprawie badań skuteczności działania środka ochrony roślin (Dz.U. Nr 183, poz. 1890 oraz z 2005 r. Nr 76, poz. 670), które w procesie rejestracji są oceniane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi przy pomocy jednostek organizacyjnych w upoważnionym zakresie.</p>
<p xml:id="div-15">Wydając przedmiotowe zezwolenie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi określa m.in. wymagania jakościowe dla danego środka, w oparciu o wytyczne FAO.</p>
<p xml:id="div-16">Kontrola jakości środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie prowadzona jest przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin. Zgodnie z art. 72 ust. 1 cytowanej ustawy w przypadku stwierdzenia, że środek ochrony roślin m.in. nie odpowiada wymaganiom jakościowym, wojewódzki inspektor nakazuje, w drodze decyzji, wycofanie tego środka i zakazuje jego stosowania.</p>
<p xml:id="div-17">Ad 4) Zgodnie z obwieszczeniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w ostatnich latach systematycznie rosną dochody gospodarstw rolnych, i tak wysokość przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2004 r. była wyższa o 49,7% niż w 2003 r. Na poziom dochodów rolniczych istotny wpływ mają różne formy pomocy finansowej ze środków krajowych i unijnych, w tym w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich˝, Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jednolite i uzupełniające płatności bezpośrednie, dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych itp.</p>
<p xml:id="div-18">Celem pomocy dla gospodarstw rolnych jest w szczególności ich rozwój i modernizacja, a tym samym poprawa dochodowości i podniesienie konkurencyjności gospodarstw rolnych. Szczególne znaczenie dla poprawy dochodów rolniczych mają płatności bezpośrednie do gruntów rolnych wypłacane na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz.U. Nr 6, poz. 40 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy. Zgodnie z przepisami ww. ustawy płatności przysługują osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego, na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska. Na system płatności bezpośrednich w Polsce składają się:</p>
<p xml:id="div-19">- Jednolite płatności obszarowe - finansowane w całości ze środków Unii Europejskiej. System jednolitej płatności obszarowej przewiduje, że płatności bezpośrednie będą wypłacane na wszystkie grunty rolne utrzymane w dobrej kulturze rolnej z zachowaniem wymogów ochrony środowiska w wysokości 25%, 30%, 35% odpowiednio w latach 2004-2006 w stosunku do płatności obowiązujących w Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-20">- Płatności uzupełniające - finansowane w części ze środków budżetu krajowego i w części ze środków Unii Europejskiej, przeznaczonych na Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich. W Traktacie akcesyjnym przewidziano możliwość podniesienia w latach 2004-2006 poziomu płatności bezpośrednich do 55%, 60% i 65% w stosunku do upraw objętych wsparciem w ramach rozporządzeń unijnych. Po roku 2007 już tylko ze środków budżetu krajowego będzie można uzupełniać płatności do 30%. Płatności uzupełniające obejmują dopłaty do:</p>
<p xml:id="div-21">1) ziemniaków przeznaczonych na produkcję skrobi,</p>
<p xml:id="div-22">2) tytoniu,</p>
<p xml:id="div-23">3) chmielu,</p>
<p xml:id="div-24">4) pozostałych roślin:</p>
<p xml:id="div-25">- zbóż,</p>
<p xml:id="div-26">- roślin oleistych (rzepak i rzepik, soja, słonecznik),</p>
<p xml:id="div-27">- roślin wysokobiałkowych (groch siewny, bób i bobik, łubin słodki),</p>
<p xml:id="div-28">- len oleisty i włóknisty,</p>
<p xml:id="div-29">- konopie włókniste,</p>
<p xml:id="div-30">- roślin strączkowych (wyka siewna, ciecierzyca pospolita, soczewica jadalna),</p>
<p xml:id="div-31">- uprawianych na nasiona (traw, motylkowatych, oleistych i włóknistych),</p>
<p xml:id="div-32">- orzechy (orzech włoski i leszczyna),</p>
<p xml:id="div-33">- łąki i pastwiska,</p>
<p xml:id="div-34">- rośliny paszowe (trawy, motylkowate drobnonasienne, strączkowe pastewne, okopowe pastewne z wyłączeniem ziemniaków).</p>
<p xml:id="div-35">Od dnia akcesji Polski do Unii Europejskiej polskie rolnictwo stanowi część wspólnego rynku produktów rolnych regulowanego zgodnie z zasadami Wspólnej Polityki Rolnej, określonymi w unijnych przepisach dotyczących wspólnotowych organizacji poszczególnych rynków rolnych. Stosowanie jednolitych we wszystkich państwach członkowskich instrumentów i mechanizmów regulacji ustalonych dla poszczególnych branż w sektorze rolnym ma na celu stabilizowanie rynków i wspieranie dochodów producentów rolnych poprzez podtrzymywanie cen rynkowych na obszarze UE. Cele te realizowane są za pomocą następujących grup instrumentów:</p>
<p xml:id="div-36">- instrumentów polityki handlowej, w tym licencjonowania przywozu i wywozu towarów rolnych oraz subsydiowania eksportu produktów rolnych do krajów trzecich,</p>
<p xml:id="div-37">- zakupów interwencyjnych zdejmujących nadwyżki rynkowe,</p>
<p xml:id="div-38">- dopłat do przetwórstwa i konsumpcji pobudzających popyt wewnętrzny,</p>
<p xml:id="div-39">- dopłat do prywatnego przechowywania zapasów,</p>
<p xml:id="div-40">- ograniczania wielkości produkcji (kwotowanie produkcji).</p>
<p xml:id="div-41">Rynkowe instrumenty wspierania rolnictwa są stosowane na:</p>
<p xml:id="div-42">1) rynku zbóż: interwencyjny skup i sprzedaż zbóż (pszenica, jęczmień, kukurydza), refundacje eksportowe do wywozu zbóż i przetworów zbożowych;</p>
<p xml:id="div-43">2) rynku mleka - produkcja mleka w UE (w tym także w Polsce) podlega kwotowaniu; na rynku mleka stosowane są następujące instrumenty:</p>
<p xml:id="div-44">- interwencyjny zakup i sprzedaż masła oraz odtłuszczonego mleka w proszku,</p>
<p xml:id="div-45">- dopłaty do:</p>
<p xml:id="div-46">- prywatnego przechowywania masła, śmietanki, odtłuszczonego mleka w proszku i serów,</p>
<p xml:id="div-47">- przetwórstwa masła, masła skoncentrowanego i śmietanki, masła skoncentrowanego przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji,</p>
<p xml:id="div-48">- odtłuszczonego mleka przeznaczonego do produkcji kazeiny i kazeinianów,</p>
<p xml:id="div-49">- odtłuszczonego mleka w proszku i maślanki w proszku do produkcji pasz,</p>
<p xml:id="div-50">- zakupu masła przez instytucje nie uzyskujące dochodów z prowadzonej działalności,</p>
<p xml:id="div-51">- spożycie mleka i przetworów mlecznych w placówkach edukacyjno-oświatowych,</p>
<p xml:id="div-52">- refundacje eksportowe do odtłuszczonego mleka w proszku i masła.</p>
<p xml:id="div-53">3) rynku wołowiny: zakupy interwencyjne, dopłaty do prywatnego przechowywania, refundacje eksportowe;</p>
<p xml:id="div-54">4) rynku wieprzowiny: dopłaty do prywatnego przechowywania, refundacje eksportowe;</p>
<p xml:id="div-55">5) rynku cukru: refundacje wywozowe, interwencyjny zakup i sprzedaż cukru, dopłaty do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym. Produkcja cukru i izoglukozy podlega kwotowaniu. Kwoty produkcji mają zapewnić gwarancję zbytu i ceny;</p>
<p xml:id="div-56">6) rynku skrobi ziemniaczanej: dopłaty dla producentów skrobi w ramach kwot produkcji, dopłaty do skrobi wykorzystywanej na cele niespożywcze, refundacje wywozowe, płatności uzupełniające dla plantatorów ziemniaków skrobiowych w ramach kwot produkcji. Produkcja skrobi ziemniaczanej podlega kwotowaniu;</p>
<p xml:id="div-57">7) rynku suszu paszowego - producenci suszu paszowego otrzymują dopłaty do produkcji w ramach gwarantowanej ilości suszu paszowego;</p>
<p xml:id="div-58">8) rynku lnu i konopi - instrumentem wsparcia na tym rynku są dopłaty do przetwórstwa słomy lnianej i konopnej na włókno;</p>
<p xml:id="div-59">9) rynku owoców i warzyw - instrumentem wsparcia są refundacje wywozowe.</p>
<p xml:id="div-60">Prawodawstwo unijne daje również możliwość wsparcia pszczelarstwa realizowanego w ramach zatwierdzonego przez Komisję Europejską krajowego programu. Korzystając z tej możliwości opracowany został trzyletni Krajowy Program Wsparcia Pszczelarstwa w Polsce, który umożliwia finansowanie następujących działań:</p>
<p xml:id="div-61">- pomoc techniczną dla pszczelarzy i organizacji,</p>
<p xml:id="div-62">- kontrolę warrozy,</p>
<p xml:id="div-63">- racjonalizację przemieszczania rodzin pszczelich na pożytki,</p>
<p xml:id="div-64">- wsparcie odbudowy pogłowia rodzin pszczelich,</p>
<p xml:id="div-65">- współpracę z wyspecjalizowanymi jednostkami w ramach programów badawczych w sektorze pszczelarskim i produktów pszczelarskich.</p>
<p xml:id="div-66">Ponadto w dniu 10 marca 2006 r. uchwalona została ustawa o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, która ma celu zmniejszenie kosztów produkcji rolnej przez częściowy zwrot - na podstawie przedłożonych przez producentów rolnych faktur VAT - podatku akcyzowego zapłaconego w cenie oleju napędowego, tj. w kwocie 38,70 zł na 1 ha użytków rolnych. Na ten cel w ustawie budżetowej na 2006 r. przewidziana została kwota 650 mln zł.</p>
<p xml:id="div-67">Równie ważne znaczenie z punktu widzenia dochodów rolniczych ma pomoc z budżetu państwa w formie dopłat do składek ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, mająca na celu ochronę gospodarstw rolnych przed skutkami utraty dochodów wskutek działania klęsk żywiołowych. Na ten cel w pierwszym roku funkcjonowania systemu w 2006 r. przewidziane zostało 55 mln zł.</p>
<p xml:id="div-68">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-69">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-70">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-71">Warszawa, dnia 14 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>