text_structure.xml 8.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przesłanego zapytania Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 14 czerwca 2006 r. (znak pisma: SPS - 024 - 1301/06), dotyczącego skutków zamykania przychodni na terenie Warszawy, uprzejmie informuję,co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Kolejki nie tylko do lekarzy specjalistów, ale także do lecznictwa stacjonarnego są charakterystycznym elementem każdego systemu ochrony zdrowia na świecie, bez względu na wysokość jego finansowania. Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, świadczenia opieki zdrowotnej, realizowane w szpitalach i świadczenia specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej są udzielane według kolejności zgłoszenia, w dniach i godzinach ich udzielania przez świadczeniodawcę, który zawarł na nie umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-3">W przypadku zmian stanu zdrowia świadczeniobiorcy, wskazującej na potrzebę wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia, informuje on o tym świadczeniodawcę, który (o ile wynika to z kryteriów medycznych) koryguje odpowiednio termin udzielenia świadczenia i informuje niezwłocznie świadczeniobiorcę o nowym terminie. Listę oczekujących prowadzi się w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi. Należy podkreślić, że w stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są niezwłocznie.</p>
        <p xml:id="div-4">Mając na uwadze konieczność zwiększenia przejrzystości procedur związanych z prowadzeniem list oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej, Minister Zdrowia wydał rozporządzenie z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z § 1 w/w rozporządzenia, świadczeniodawca umieszcza świadczeniobiorcę na liście oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie następujących kryteriów medycznych, opartych na aktualnej wiedzy medycznej: stan zdrowia świadczeniobiorcy; rokowania co do dalszego przebiegu choroby i chorób współistniejących, mających wpływ na chorobę, z powodu której ma być udzielone świadczenie oraz zagrożenie wystąpieniem, utrwaleniem lub pogłębieniem niepełnosprawności.</p>
        <p xml:id="div-6">W ramach aktualnie prowadzonych prac nad nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Minister Zdrowia zaproponował zmianę w art. 23 ust. 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którą świadczeniodawca przekazuje co miesiąc oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu, właściwemu ze względu na miejsce udzielenia świadczenia oprócz informacji dotyczących liczby oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, średniego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, również numer PESEL świadczeniobiorcy oczekującego na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-7">Rozwiązanie to umożliwi monitorowanie przez Fundusz obecności poszczególnych świadczeniobiorców na kilku listach oczekujących na to samo świadczenie jednocześnie oraz monitorowanie rodzajów świadczeń wykazywanych na listach oczekujących. Prawidłowa i kompleksowa identyfikacja osób na listach oczekujących ma służyć poprawie informacji o okresach oczekiwania na świadczenia opieki zdrowotnej oraz umożliwić zapewnienie lepszego planowania nakładów finansowych na określone typy świadczeń.</p>
        <p xml:id="div-8">Na mocy art. 18a. ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1990 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 1990 r., Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładzie opieki zdrowotnej określa regulamin porządkowy zakładu opieki zdrowotnej, który powinien określać w szczególności przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach organizacyjnych zakładu opieki zdrowotnej, organizację i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych zakładu opieki zdrowotnej, w tym zakres czynności pracowników oraz warunki współdziałania między tymi jednostkami dla zapewnienia sprawności funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej pod względem leczniczym, administracyjnym i gospodarczym. Regulamin powinien także określać warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania, a także prawa i obowiązki pacjenta.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej powinny odpowiadać określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym, które Minister Zdrowia określa w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej. Dodatkowo Minister Zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, standardy postępowania i procedury medyczne wykonywane w zakładach opieki zdrowotnej w celu zapewnienia właściwego poziomu i jakości świadczeń zdrowotnych (art. 9 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).</p>
        <p xml:id="div-10">Na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, na każdej kondygnacji dostępnej dla osób niepełnosprawnych, co najmniej jedno z ogólnodostępnych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinno być przystosowane dla tych osób.</p>
        <p xml:id="div-11">W przychodniach liczących nie więcej niż 6 gabinetów badań lekarskich dopuszcza się wspólne wejście dla wszystkich pacjentów, interesantów i personelu, pod warunkiem, że pomieszczenia dla dzieci chorych, łącznie z poczekalnią, będą wydzielone z całej przychodni w odrębny zespół. Dopuszcza się również wspólne wejście i pomieszczenia dla dzieci chorych i zdrowych z zachowaniem rozdziału czasowego ich przyjęć. Przepis ten oznacza, że spełniony zostaje wymóg ˝pomieszczenia dla dzieci chorych, łącznie z poczekalnią, będą wydzielone z całej przychodni w odrębny zespół˝, jeżeli w danym czasie w zoz-ie do 6 gabinetów przyjmowane są wyłącznie dzieci chore - nie wymaga się wówczas wydzielenia odrębnego zespołu pomieszczeń i poczekalni.</p>
        <p xml:id="div-12">Mając na uwadze sytuację związaną ze stanem zdrowia ludzi starszych, schorowanych, dla których dodatkowym obciążeniem jest dojazd do miejsca leczenia, ustawa o zakładach opieki zdrowotnej przewiduje w art. 27 ust. 1 możliwość korzystania ze świadczeń zdrowotnych (udzielanych przez przychodnie), które mogą obejmować swoim zakresem świadczenia podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, w warunkach ambulatoryjnych lub domowych, w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby potrzebującej tych świadczeń. Zgodnie z ust. 2 powyższej ustawy, świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, obejmują swoim zakresem świadczenia profilaktyczne, diagnostyczne, lecznicze, rehabilitacyjne oraz pielęgnacyjne z zakresu medycyny ogólnej, rodzinnej i pediatrii.</p>
        <p xml:id="div-13">Rozwiązania te mają na celu lepsze urzeczywistnianie praw pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnych z aktualną wiedzą medyczną oraz umożliwiających wysoką jakość i dostępność tychże świadczeń dla każdego pacjenta, bez względu na jego stan zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Andrzej Wojtyła</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 5 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>