text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 22 czerwca 2006 r. (nr SPS-024-1288/06) dotyczące zapytania Pana Posła Andrzeja Rucińskiego w sprawie potrzeby pomocy pokoleniu Polaków po 50. roku życia w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy Departament Rynku Pracy informuje, że sytuacja osób bezrobotnych po 50. roku życia stanowi przedmiot szczególnej uwagi władz, co znajduje odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) osoby powyżej 50. roku życia są uznane za ˝osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy˝, do których mogą być dodatkowo stosowane działania określone w art. 50-61 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</p>
<p xml:id="div-3">Art. 50 ust. 1 tej ustawy nakłada na powiatowy urząd pracy obowiązek przedstawienia osobie bezrobotnej powyżej 50. roku życia w okresie 6 miesięcy od dnia rejestracji propozycji zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych. Ponadto zgodnie z art. 51 i 57 starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych skierowanego bezrobotnego, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne.</p>
<p xml:id="div-4">Z uwagi na trudną sytuację osób 50-letnich na rynku pracy w trakcie prac nad ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy został przyjęty obecnie obowiązujący zapis art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiający oprócz refundowania części kosztów wynagrodzenia poniesionych przy zatrudnieniu w ramach prac interwencyjnych także dofinansowanie wyposażenia nowego stanowiska pracy w wysokości nie wyższej niż 400% przeciętnego wynagrodzenia. Ponadto w ust. 4 tego artykułu przewidziano wyższą kwotę refundacji dla bezrobotnych spełniających warunki do nabycia prawa świadczenia przedemerytalnego, która miała w swoim założeniu spowodować zachętę do podejmowania wydłużonego zatrudnienia przez określone w tym artykule osoby. Ustawodawca określił maksymalną skalę refundacji na poziomie 80% minimalnego wynagrodzenia. Jednak indywidualna wysokość refundacji każdorazowo jest określona w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy starostą (powiatowym urzędem pracy) a pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na to, że pracodawca otrzymuje pomoc państwa, która od dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej podlega reglamentacji, konieczne jest przy ustalaniu ostatecznej kwoty refundacji należnej pracodawcy wzięcie pod uwagę przepisów dotyczących pomocy publicznej.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie osoby bezrobotne powyżej 50. roku życia mogą korzystać z tych wszystkich instrumentów rynku pracy, które są przeznaczone do aktywizowania wszystkich bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-6">Pragnąc uzyskać wiedzę co do innych możliwych instrumentów i działań, ministerstwo ponadto podjęło się realizacji programu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych po 50. roku życia.</p>
<p xml:id="div-7">Program ˝50 PLUS˝ adresowany był do osób bezrobotnych w wieku powyżej 50. roku życia. Celem programu było zwiększenie zatrudnienia bezrobotnych w tej grupie wieku przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych systemów bezpieczeństwa socjalnego w przypadku tych osób, które na rynku pracy znajdują się w najtrudniejszej sytuacji. Jednocześnie informuję, że obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o rynku pracy, która przewiduje jeszcze większy system zachęt dla pracodawców do zatrudniania osób bezrobotnych po 50. roku życia. Dlatego zaproponowano, aby przedsiębiorcy, którzy przyjmą do pracy osoby po 50. roku życia, mogli skorzystać z częściowej refundacji ich wynagrodzeń (dotyczy to składek na ubezpieczenie społeczne). Natomiast pracodawcy, którzy zatrudnią bezrobotnego w wieku powyżej 50. roku życia w ramach prac interwencyjnych, otrzymają wyższą niż obecnie refundację wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne tej osoby. Teraz wynosi ona 100% zasiłku dla bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-8">Ministerstwo chciałoby również zachęcić pracodawców do tworzenia funduszu szkoleniowego. Projekt nowej ustawy zakłada więc, że ci przedsiębiorcy, którzy utworzą fundusz szkoleniowy, będą płacić niższą składkę na Fundusz Pracy. Teraz wynosi ona 2,45%. Zobligowani do tworzenia tego funduszu będą pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników, w ramach posiadanych środków. Mniejsi pracodawcy mogą, choć projekt ustawy nie zmusza ich do tworzenia takiego funduszu.</p>
<p xml:id="div-9">Zmianami mają być objęte także publiczne służby zatrudnienia. Projekt przewiduje, że w strukturze organizacyjnej powiatowych urzędów pracy zostaną wyodrębnione dwa piony. Jeden będzie zajmował się administracją. Do jego zadań należeć będzie rejestracja, naliczanie i wypłata świadczeń osobom bezrobotnym. Urzędnicy w nim zatrudnieni będą przy tym współpracować z instytucjami pomocy społecznej.</p>
<p xml:id="div-10">Drugi pion, tzw. prozatrudnieniowy, zajmować się ma aktywnym poszukiwaniem ofert pracy oraz kojarzeniem osób bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami. Będzie działać w formie Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ), czyli zajmować się organizacją prac interwencyjnych, robót publicznych i zatrudnienia socjalnego.</p>
<p xml:id="div-11">Należy także wspomnieć, że osoby bezrobotne powyżej 50. roku życia zgodnie z art. 2 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. Nr 120, poz. 1252) mogą ubiegać się o świadczenia przedemerytalne. Prawo do świadczenia przedemerytalnego nabywa osoba, która jest zarejestrowana jako bezrobotna i pobierała bezpośrednio przed ubieganiem się o świadczenie przez okres co najmniej 6 miesięcy zasiłek dla bezrobotnych oraz:</p>
<p xml:id="div-12">- do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu likwidacji zakładu pracy lub niewypłacalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, w którym była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 56 lat kobieta oraz 61 lat mężczyzna i posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn lub</p>
<p xml:id="div-13">- do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001), w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ukończyła co najmniej 55 lat - kobieta oraz 60 lat - mężczyzna oraz posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 30 lat dla kobiet i 35 dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-14">- do dnia ogłoszenia upadłości prowadziła nieprzerwanie i przez okres nie krótszy niż 24 miesiące pozarolniczą działalność, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) i za ten okres opłaciła składki na ubezpieczenie społeczne oraz do dnia ogłoszenia upadłości ukończyła co najmniej 56 lat - kobieta i 61 lat - mężczyzna i posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-15">- zarejestrowała się we właściwym urzędzie pracy w ciągu 30 dni od dnia ustania prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, pobieranej nieprzerwanie przez okres co najmniej 5 lat, i do dnia, w którym ustało prawo do renty, ukończyła co najmniej 55 lat - kobieta i 60 lat - mężczyzna i osiągnęła okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 20 lat - kobieta i 25 lat - mężczyzna, lub</p>
<p xml:id="div-16">- do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w którym była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, lub</p>
<p xml:id="div-17">- do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, u którego była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, posiada okres uprawniający do emerytury wynoszący co najmniej 34 lata dla kobiet i 39 lat dla mężczyzn.</p>
<p xml:id="div-18">Pragnę jednocześnie poinformować, że wspomniana ustawa nie zawiera dla Ministra Pracy i Polityki Społecznej, ani dla nikogo innego, upoważnienia do przyznawania prawa do świadczenia przedemerytalnego, nawet w drodze wyjątku, osobie niespełniającej warunków ustawowych do jego nabycia.</p>
<p xml:id="div-19">Należy zaznaczyć, że osoby bezrobotne, bez prawa do zasiłku, z racji swojej trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać się o udzielenie im stosownej pomocy do ośrodków pomocy społecznej. Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera te osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych. Zasady i tryb udzielania wsparcia z pomocy społecznej reguluje ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 64, poz. 593, ze zm.).</p>
<p xml:id="div-20">Zgodnie z art. 8 ust. 1 tejże ustawy prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje:</p>
<p xml:id="div-21">1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 461 zł, zwanej dalej ˝kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej˝,</p>
<p xml:id="div-22">2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 316 zł, zwanej dalej ˝kryterium dochodowym na osobę w rodzinie˝,</p>
<p xml:id="div-23">3) rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, zwanej dalej ˝kryterium dochodowym rodziny˝</p>
<p xml:id="div-24">przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art. 7 pkt 2-15 lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej. Jednym z takich powodów jest bezrobocie.</p>
<p xml:id="div-25">Decyzje w sprawach przyznawania świadczeń z pomocy społecznej podejmują dyrektorzy (kierownicy) ośrodków pomocy społecznej w miejscu zamieszkania osób (rodzin) ubiegających się o wsparcie, na podstawie rozpoznania sytuacji danej osoby czy rodziny, przeprowadzonego w drodze wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego.</p>
<p xml:id="div-26">Pomoc jest udzielana w różnych formach. Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie.</p>
<p xml:id="div-27">W ustawie o pomocy społecznej wymienia się m.in. następujące rodzaje świadczeń pieniężnych:</p>
<p xml:id="div-28">- zasiłek stały jako świadczenie o charakterze obowiązkowym (obligatoryjnym) finansowane z budżetu państwa dla osób, które z powodu wieku bądź niepełnosprawności są całkowicie niezdolne do pracy, jeżeli ich dochód - w przypadku osoby pełnoletniej samotnie gospodarującej - jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej (czyli 461 zł), a w przypadku pełnoletniej osoby pozostającej w rodzinie - jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie (czyli 316 zł);</p>
<p xml:id="div-29">- zasiłek okresowy - dla osób w przejściowo trudnej sytuacji, np. z powodu choroby, niepełnosprawności, bezrobocia - finansowany przez gminy, lecz dotowany z budżetu państwa w latach 2004-2007. Art. 38 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej określa, że zasiłek okresowy ustala się: w przypadku osoby samotnie gospodarującej - do wysokości różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej (czyli 461 zł) a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 418 zł miesięcznie; w przypadku rodziny - do wysokości różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny. Art. 38 ust. 3 określa minimalną (gwarantowaną) wysokość zasiłku okresowego, która w okresie przejściowym w latach 2004-2007 ustalana jest na podstawie art. 147 ustawy. Zgodnie z art. 147 ust. 3 w 2006 r. wynosi: w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 35% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, a w przypadku rodziny - 25% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny. Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie. Ponadto rada gminy może w drodze uchwały podwyższyć minimalne kwoty zasiłku okresowego;</p>
<p xml:id="div-30">- zasiłek celowy - jako świadczenie fakultatywne, finansowane z budżetów gmin, przyznawane w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej (na konkretny cel, np. leki, odzież, opał). Wysokość zasiłku celowego nie jest określona ustawowo. Zależy od sytuacji danej osoby (rodziny) i możliwości finansowych ośrodka.</p>
<p xml:id="div-31">Jednocześnie Departament Rynku Pracy informuje, iż ośrodki pomocy społecznej udzielają pomocy również w innych formach, między innymi w formie dożywiania. Pomoc ta jest realizowana w oparciu o ustawę z dnia 29 grudnia 2005 r. (Dz.U. Nr 267, poz. 2258 i 2259) o ustanowieniu programu wieloletniego ˝Pomoc państwa w zakresie dożywiania˝ oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego ˝Pomoc państwa w zakresie dożywiania˝ (Dz.U. Nr 25, poz. 185 i 186). Ponadto istnieją różne inne niematerialne formy wsparcia, także w postaci pracy socjalnej, czyli działalności zawodowej, której celem jest pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.</p>
<p xml:id="div-32">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-33">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-34">Bogdan Socha</p>
<p xml:id="div-35">Warszawa, dnia 8 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>