text_structure.xml
4.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Renaty Beger z dnia 22.06.2006 r. znak: SPS-024-1284/06 w sprawie zasad prowadzenia prywatnego budownictwa na terenach bezpośrednio zagrożonych powodziami, uprzejmie informuję, iż z wyjaśnień Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wynika, iż organy administracji architektoniczno-budowlanej nie prowadziły i nie prowadzą żadnych postępowań w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę jakiegokolwiek obiektu budowlanego na działce nr ew. 6056/2 w gm. Kościelisko.</p>
<p xml:id="div-2">Natomiast z informacji przekazanych przez Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiatowym Inspektoracie Budowlanym w Zakopanem prowadzone są postępowania dotyczące rozbudowy tartaku wykonywanej bez wymaganego prawem pozwolenia oraz wykonania szamba i rozbudowy domu bez wymaganego pozwolenia w rejonie posesji Witów 206. Ponieważ w ww. sprawach doszło do przekroczenia ustawowych terminów przewidzianych na załatwienie sprawy organ wojewódzki podejmie działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn i podjęcie odpowiednich środków zapobiegających przypadkom naruszania terminów. Małopolski WINB poinformował również o przeprowadzeniu postępowania zażaleniowego na postanowienie (z dnia 20.02.2006 r., znak: NB.II.7360-K-032/02, nr 027/06 dotyczącego wstrzymania robót budowlanych przy nielegalnej rozbudowie tartaku) PINB w Zakopanem, zakończonego decyzją (z dnia 07.06.2006 r. znak: WOA.ATKA.7145-20-7-06) umarzającą postępowanie w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-3">W chwili obecnej przedmiotowa sprawa jest więc rozpatrywana merytorycznie przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Zakopanem jako organu I instancji oraz Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego właściwego do nadzoru merytorycznego nad działaniami i rozstrzygnięciami organu powiatowego.</p>
<p xml:id="div-4">Odnosząc się natomiast do kwestii wydawania obywatelom pozwoleń na budowę na terenach zalewowych informuję, że ustalenie przeznaczenia i zasad zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji należy do zakresu działania organów gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) jako organu I instancji oraz Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jako organu II instancji. Kwestia ta rozstrzygana jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717) oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego przez radę gminy. Kwestie te pozostają poza zakresem właściwości organów nadzoru budowlanego i administracji architektoniczno-budowlanej, w tym Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 07.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-5">Należy zaznaczyć, że w razie spełnienia określonych prawem wymagań (np. zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń) przez inwestora - właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Obowiązujące przepisy Prawa budowlanego przewidują ponadto w określonych sytuacjach i po spełnieniu określonych warunków możliwość legalizacji obiektów budowlanych powstałych bez pozwolenia na budowę lub z odstępstwami od takiego pozwolenia. Właściwy organ bada czy obiekt budowlany jest zgodny z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ustaleniami ostatecznej, w dniu wszczęcia postępowania, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz czy nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie pragnę Panią Poseł przeprosić za opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi spowodowane koniecznością zbadania sprawy w terenie.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-9">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 21 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>