text_structure.xml 7.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła na Sejm RP Pani Renaty Beger z dnia 10 maja 2006 r. w sprawie decyzji Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A. o zaprzestaniu produkcji cukru w Oddziale Krajowej Spółki Cukrowej S.A. - Cukrownia Mała Wieś, wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w wyniku konsolidacji trzech polskich spółek cukrowych Skarbu Państwa. Od 30 września 2003 r. funkcjonuje jako koncern branżowy. Na początku w skład KSC S.A. wchodziły 22 cukrownie, których inkorporacja stanowiła największą tego typu operację na polskim rynku.</p>
        <p xml:id="div-3">Z ogólnej kwoty przejętych od cukrowni w wyniku inkorporacji w dniu 30.09.2003 r. kredytów i pożyczek w wysokości ok. 217 mln zł. w ciągu 2 lat spłacono kwotę ok. 161,1 mln. zł. Całość kredytów na 30 września 2005 r. stanowiły kredyty regulowane terminowo. Oznacza to, że Spółka zrealizuje zakładaną w programie restrukturyzacji spłatę przejętych zobowiązań kredytowych w ciągu trzech lat. Kredyty, które pozostaną do spłaty w roku obrotowym 2006/2007, są przejętymi w wyniku inkorporacji kredytami inwestycyjnymi, z dopłatami do oprocentowania, które są spłacane na warunkach wynikających z pierwotnie zawartych umów kredytowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Od dwóch lat widoczna jest stała poprawa płynności finansowej KSC S.A. W ten sposób realizowany jest jeden z głównych postulatów restrukturyzacji finansowej - trwałe odzyskanie zdolności płatniczej przez Spółkę. Praktycznym przejawem poprawy sytuacji finansowej Spółki było bezproblemowe pozyskanie, w wymaganych kwotach, kredytów na finansowanie zarówno kampanii roku obrotowego 2004/2005, jak i roku 2005/2006 na warunkach korzystniejszych od uzyskanych w roku 2003/2004.</p>
        <p xml:id="div-5">Rozpoczęty w Spółce wieloletni program inwestycyjny jest realizowany we współpracy z kilkoma bankami z wykorzystaniem zarówno kredytów, jak i leasingu. Banki proponują KSC S.A. korzystne warunki finansowania inwestycji, widząc w KSC S.A. wiarygodnego partnera do długoterminowej współpracy.</p>
        <p xml:id="div-6">Sytuacja KSC S.A. na polskim i europejskim rynku cukru w warunkach wspólnej polityki rolnej i prowadzonej reformy branży cukrowniczej wymusza prowadzenie zdecydowanych działań restrukturyzacyjnych, których jednym z kluczowych elementów jest koncentracja produkcji.</p>
        <p xml:id="div-7">Główne założenia i kierunki działań restrukturyzacyjnych wynikają z Programu restrukturyzacji i biznesplanu KSC S.A. na lata 2003-2008.</p>
        <p xml:id="div-8">W kampanii 2005/2006 KSC S.A. wciąż posiadała nadwyżkę mocy przerobowej w stosunku do przyznanych kwot cukru sięgającą ponad 30%. Skutkiem tego jest m.in. najkrótszy czas kampanii w stosunku do średniej z branży, a to w prosty sposób przekłada się na nieefektywne wykorzystanie majątku i wysokie koszty produkcji. W kampanii 2005/2006 średnia długość pracy cukrowni dla KSC to niecałe 64 dni wobec 66 dni kampanii 2004/2005 (przy bardzo wysokiej produkcji cukru C - bez kwoty C długość kampanii trwałaby zaledwie 52 dni), podczas gdy koncerny zagraniczne w ubiegłej kampanii osiągały wyniki ponad 85-dniowe, a Pfeifer &amp; Langen - nawet ponad 100-dniowe. Dalsze utrzymywanie takiego stanu, szczególnie przy planowanych zmniejszeniach ilości buraków do przerobu (bez kontraktacji kwoty C i przy ponad 10% deklasyfikacji kwoty A) i obniżkach cen na cukier w ramach reformy rynku prowadzonej przez Unię Europejską zgodnie z decyzjami z lutego 2006 r., groziłoby Spółce finansową zapaścią wskutek utraty konkurencyjności wobec koncernów zachodnich obecnych na polskim rynku.</p>
        <p xml:id="div-9">Dążenie do koncentracji produkcji i wzrostu przerobu dobowego wynika z przesłanek ekonomicznych, gdyż w przemyśle cukrowniczym występuje wyraźnie zjawisko korzyści skali, tzn. koszt produkcji maleje znacznie przy wzroście dobowego przerobu cukrowni, gdyż przy wyższej produkcji koszty stałe rozkładają się na większą produkcję, a ponadto część kosztów międzykampanijnych zostanie wyeliminowana, co spowoduje obniżenie kosztu jednostkowego cukru. W warunkach Polski przerób dobowy powinien wynosić min. 5500 t/dobę, co stanowi cel KSC S.A.</p>
        <p xml:id="div-10">W Krajowej Spółce Cukrowej S.A. wszystkie decyzje dotyczące Oddziałów produkujących cukier poprzedzane są analizą ekonomiczną. Zarząd KSC S.A. przyjął, iż głównymi kryteriami służącymi do typowania oddziałów do wyłączenia będą:</p>
        <p xml:id="div-11">- lokalizacja bazy surowcowej, areał uprawy i ich wielkość oraz koszty zmiany logistyki koncentracji, skupu i dostaw;</p>
        <p xml:id="div-12">- poziom technologiczny i stan techniki cukrowni;</p>
        <p xml:id="div-13">- potencjał rozwojowy.</p>
        <p xml:id="div-14">Przesłankami merytorycznymi do uznania Cukrowni Mała Wieś za nierozwojową i przewidzianą do wygaszenia produkcji w kampanii 2005/2006 były m. in. techniczny koszt wytworzenia, który obrazuje pracochłonność, energochłonność i kapitałochłonność produkcji.</p>
        <p xml:id="div-15">W kampanii roku 2004/2005 łączny przerób buraków w Cukrowni Mała Wieś uplasował ją na 16, przerób dobowy na 18, zaś ilość otrzymanego cukru na 17 miejscu pośród 20 Oddziałów KSC S.A.</p>
        <p xml:id="div-16">Analiza ekonomiczna i przedstawione powyżej argumenty świadczą o tym, iż decyzja o wyłączeniu z produkcji cukru Oddziału Mała Wieś jest decyzją ze wszech miar uzasadnioną, a odwlekanie w czasie procesów restrukturyzacyjnych nie jest najlepszą strategią. Należy mieć na uwadze, że spowalnianie tych procesów oddala KSC S.A. od koncernów zagranicznych. W dłuższej perspektywie konsekwencje mogą być niezwykle poważne, a utracony czas nie do odrobienia. Pragmatyka biznesu pokazuje, iż odzyskanie raz oddanego rynku i pozycji kosztuje wielokrotnie więcej niż jego pierwotne zdobycie.</p>
        <p xml:id="div-17">Dla procesów zmierzających do koncentracji produkcji, wobec uwarunkowań rynkowych oraz zamierzeń reformy unijnej, nie ma alternatywy. Dlatego też należy konsekwentnie przeprowadzić kolejne etapy koncentracji podmiotowej i dokonać w kampanii 2006/2007 wcześniej planowanych wyłączeń 5 oddziałów, w tym Cukrowni Mała Wieś.</p>
        <p xml:id="div-18">Dla oddziałów wyłączonych z produkcji oraz planowanych do wyłączenia KSC S.A. przygotowuje plany alternatywnych możliwości zagospodarowania majątku oraz zasobów ludzkich. Są już realizowane projekty dla oddziałów Rejowiec, Opole, Janikowo, Klemensów i Sokołów. Projekty takie będą także przygotowane i wdrożone dla oddziału Cukrownia Mała Wieś.</p>
        <p xml:id="div-19">Mając na uwadze, że restrukturyzacja, w tym także koncentracja produkcji jest koniecznością, dla której nie ma alternatywy, zaniechanie lub opóźnianie wyłączenia z produkcji kolejnych cukrowni jest, w mojej ocenie, wbrew interesowi Krajowej Spółki Cukrowej S.A. i jej większościowego akcjonariusza - Skarbu Państwa.</p>
        <p xml:id="div-20">Z szacunkiem</p>
        <p xml:id="div-21">Minister</p>
        <p xml:id="div-22">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 14 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>