text_structure.xml 5.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Damiana Raczkowskiego, znak: SPS-024-1279/06, w sprawie ˝norm dotyczących lokalizacji zakładu produkcji betonu towarowego˝, uprzejmie przedstawiam , w odniesieniu do poszczególnych pytań, informację w ww. sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad pyt. 1, 2 i 4.</p>
        <p xml:id="div-3">Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 r. nr 80, poz. 717 z późn. zm.) kształtująca system planowania przestrzennego w Polsce, zapewniła gminom samodzielność planistyczną, nakładając na nie kompetencje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej na swoim terenie oraz ustalania przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu gminy. Realizacja polityki przestrzennej, w szczególności poprzez uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, należy do zadań własnych gminy.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z powyższym, organem właściwym zarówno do uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i do jego stosowania, w tym interpretacji, jest sama gmina. Na to wskazuje art. 3 ust. 1 ww. ustawy oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-5">Należy jednak zaznaczyć, że procedura sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zapewnia gminie świadome kształtowanie przestrzeni, którego podstawą powinny być przepisy prawa i interes wszystkich mieszkańców gminy.</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umożliwia udział społeczeństwa w procesie tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.</p>
        <p xml:id="div-7">Stosownie do przepisu art. 17 ww. ustawy, na początku procesu tworzenia planu, społeczność zostaje powiadomiona o możliwości składania wniosków do planu, które następnie są rozpatrywane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Kolejnym etapem umożliwiającym społeczeństwu wpływanie na treść planu jest dyskusja publiczna.</p>
        <p xml:id="div-8">Uchwalony przez radę gminy plan miejscowy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia wojewodzie w celu oceny jego zgodności z przepisami prawa.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto, na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może podlegać zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Skargę może złożyć każdy mieszkaniec, którego interes prawny lub uprawnienia zostały naruszone na skutek podjęcia przedmiotowej uchwały po uprzednim, bezskutecznym wezwaniu gminy do usunięcia tego naruszenia.</p>
        <p xml:id="div-10">W związku z powyższym, zastosowane w ustawie regulacje dają dużą swobodę planistyczną samorządom gminnym, pozostawiając sprawy w omawianym zakresie w ich właściwości i zaliczając je do ich zadań własnych, równocześnie jednak poddając je procedurom administracyjnym mającym na celu zabezpieczenie szeroko pojętego interesu publicznego oraz umożliwienie ochrony interesu indywidualnego.</p>
        <p xml:id="div-11">Jeżeli jednak, z punktu widzenia wspólnego interesu władz lokalnych i mieszkańców gminy, konieczne jest ograniczenie możliwości lokalizacji przedmiotowych obiektów, może to nastąpić - zgodnie z zasadą władztwa planistycznego gminy - poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów do studium gminnego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.</p>
        <p xml:id="div-12">Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo w przypadku braku miejscowego planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także zgodność z wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, o której mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (DzU nr 62, poz. 627 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-13">Jeżeli dokonana przez organ administracji architektoniczno-budowlanej kontrola zgodności projektowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie wskazywała na jej sprzeczność, organ taki postanowieniem nakłada obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.</p>
        <p xml:id="div-14">Ocena czy konkretna inwestycja jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy do wyłącznej kompetencji właściwego w sprawie organu administracji architektoniczno-budowlanej.</p>
        <p xml:id="div-15">Ad pyt. 3.</p>
        <p xml:id="div-16">Sprawy związane ze sporządzaniem raportu oddziaływania na środowisko oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia są przedmiotem regulacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, a nie ustawy - Prawo budowlane.</p>
        <p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-18">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-19">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 5 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>