text_structure.xml
6.01 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania posłanek Moniki Ryniak oraz Beaty Szydło w sprawie planów budowy spopielarni zwłok w Krakowie, przedstawiam stanowisko w zakresie kompetencji Ministra Środowiska.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do sprawy lokalizacji inwestycji, uprzejmie informuję, że kwestie te określa ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z dnia 10 maja 2003 r. nr 80, poz. 717 z późn. zm.). W ustawie tej zawarte są zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele i ustalania warunków ich zagospodarowania i zabudowy. Określenie polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, następuje w studium zagospodarowania przestrzennego gminy, które jest wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala się m.in.: przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnych funkcjach lub różnych zasadach gospodarowania, zasady i warunki podziału nieruchomości, a także szczególne warunki zagospodarowania terenów, w tym zakaz zabudowy wynikający z potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego czy prawidłowego gospodarowania zasobami przyrody.</p>
<p xml:id="div-3">W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania (art. 4 ww. ustawy) inwestycje lokalizowane są na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.</p>
<p xml:id="div-4">Organ gminy wyposażony jest więc w szereg instrumentów, które zastosowane na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego powinny ułatwić podjęcie właściwej decyzji gwarantującej jak najmniejsze przekształcenie środowiska. Władze gminy powinny więc znać potrzeby przedsiębiorstw i ludności, regularnie oceniać, czy obowiązujące plany przystosowane są do uwarunkowań środowiskowych i potrzeb oraz możliwości inwestorów i gminy, a także umieć rozważyć wszystkie argumenty za lokalizacją inwestycji bądź przeciw niej.</p>
<p xml:id="div-5">Z punktu widzenia ochrony środowiska instalacje do spopielania zwłok, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 67 rozporządzenia RM z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (DzU nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) są przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany. Obowiązek i zakres raportu określa prezydent miasta Krakowa (miasto na prawach powiatu) w oparciu o załączone informacje zawierające dane określone w art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (DzU nr 62, poz. 627 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii państwowego inspektora sanitarnego.</p>
<p xml:id="div-6">Przed uzyskaniem którejś z decyzji zawartych w art. 46 ust. 4 ustawy POS oraz przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany użytkowania obiektu budowlanego lub jego części na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (DzU z 2003 r. nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) wymagane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Decyzję środowiskową wydaje prezydent miasta Krakowa w uzgodnieniu z państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym. Jeżeli w postępowaniu wymagane jest sporządzenie raportu o oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko, organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu. Uzasadnienie do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinno zawierać informacje o sposobie wykorzystania uwag i wniosków zgłoszonych w związku z udziałem społeczeństwa.</p>
<p xml:id="div-7">Jeżeli z postępowania w sprawie oceny oddziaływania wynika zasadność realizacji przedsięwzięcia w wariancie innym niż proponowany, organ administracji za zgodą wnioskodawcy wskazuje w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wariant dopuszczony do realizacji lub w razie braku zgody wnioskodawcy odmówi w drodze decyzji określenia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-8">Nie ma więc możliwości wydania zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, jakim jest instalacja do spopielania zwłok, bez przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (art. 46 ust. 1 ustawy POS), w której zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza skutków oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym na ludzi, zwierzęta oraz przyrodnicze obszary chronione.</p>
<p xml:id="div-9">Uprzejmie informuję, że instalacja do spopielania zwłok nie jest instalacją wymagającą uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Tylko instalacje wymagające zintegrowanego pozwolenia muszą spełniać wymagania ochrony środowiska wynikające z najlepszych dostępnych technik (BAT).</p>
<p xml:id="div-10">Odnosząc się do złego stanu powietrza w Krakowie, pragnę wyjaśnić, że kwestie działań po stwierdzeniu przekroczeń standardów jakości powietrza reguluje art. 91 ustawy POS, nakładający na wojewodę obowiązek sporządzenia programu ochrony powietrza w drodze aktu prawa miejscowego.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Agnieszka Bolesta</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 28 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>