text_structure.xml
7.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 13 czerwca 2006 r. znak SPS-024-1268/06 zapytania Pana Posła Arkadiusza Litwińskiego w sprawie sytuacji w PPUP ˝Poczta Polska˝ chciałbym przedstawić, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym wyjaśnić, że sprawy związane z wewnętrzną organizacją działalności Poczty Polskiej, zgodnie z przepisami art. 19 i 20 ustawy z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ˝Poczta Polska˝ (Dz.U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.) oraz § 16 Statutu Poczty Polskiej (M.P. z 2004 r. Nr 42, poz. 738, z późn. zm.), pozostają w wyłącznych kompetencjach Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej, który tworzy, przekształca i likwiduje jednostki organizacyjne Poczty Polskiej i zgodnie z art. 23 ust. 2 ww. ustawy podejmuje decyzje samodzielnie (z zastrzeżeniem art. 27) i ponosi za nie odpowiedzialność. W tej sytuacji, w celu udzielenia w miarę pełnej odpowiedzi na pytania Pana Posła, zwłaszcza dotyczące zakresu działań restrukturyzacyjnych podjętych w ostatnim półroczu, o szczegółowe informacje zwróciłem się do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej.</p>
<p xml:id="div-3">Odpowiadając zatem na pytanie pierwsze, pragnę poinformować, że obecny Dyrektor Generalny Poczty Polskiej po objęciu stanowiska w pierwszej kolejności dokonał analizy i oceny zmian organizacyjnych wprowadzonych w okresie od maja do września 2005 r. przez poprzednie kierownictwo Poczty Polskiej w celu zidentyfikowania tzw. słabych punktów mających negatywny wpływ na jakość świadczonych usług (m.in. terminowość doręczeń, dostępność do usług) i ich wyeliminowania. Jednym z takich słabych punktów okazała się organizacja służby doręczeń, od której w dużej mierze zależy terminowość doręczeń. Dlatego też w minionym półroczu kierownictwo Poczty Polskiej przede wszystkim podjęło starania na rzecz uporządkowania struktury organizacyjnej służby doręczeń. Zostały wydane dwa Zarządzenia Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej nr 30 i 38. Pierwsze zarządzenie z dnia 28 marca 2006 r. dotyczy przejmowania zadań oddawczych i ekspedycyjno-rozdzielczych przez Centrum Sieci Pocztowej z Centrum Usług Pocztowych oraz alokacji zasobów kadrowych, funduszu wynagrodzeń i składników majątkowych. Drugie zarządzenie z dnia 10 maja 2006 r. dotyczy terminu przejęcia zadań oddawczych i ekspedycyjno-rozdzielczych przez Centrum Sieci Pocztowej. Podstawę przyjętych rozwiązań stanowi kształt sprawdzonej struktury służby doręczeń, która obowiązywała do czasu wprowadzenia w 2005 r. nowej struktury, której założenia w praktyce nie sprawdziły się. Z wdrażaniem ww. zarządzeń związany jest również proces modyfikowania funkcji niektórych struktur Poczty Polskiej szczebla rejonowego lub niższych, mający na celu usprawnienie realizacji zadań operatora pocztowego. Z uwagi na dynamiczny charakter tego procesu kierownictwo Poczty Polskiej na bieżąco podejmuje odpowiednie decyzje w następstwie konsultacji z partnerami społecznymi.</p>
<p xml:id="div-4">W kwestii konsultowania ze stroną związkową wprowadzonych ww. zmian organizacyjnych Dyrektor Generalny Poczty Polskiej poinformował mnie, że kierownictwo Poczty Polskiej wielokrotnie zwracało się do reprezentantów organizacji związkowych o zgłaszanie uwag i sugestii do projektu zarządzeń, a także wyrażało gotowość do spotkań z organizacjami związkowymi w tym zakresie. Z propozycji spotkania skorzystała m.in. Federacja NSZZ Pracowników Łączności w Polsce, która przesłała również uwagi do projektu zarządzenia nr 30. Natomiast do przewodniczącego Sekcji Krajowej NSZZ ˝Solidarność˝ Pracowników Poczty Polskiej skierowane zostało pismo w dniu 17 marca 2006 r. w sprawie propozycji spotkania w celu omówienia planowanych zmian w obszarze usytuowania służb doręczeń, w tym projektu zarządzenia. W odpowiedzi przewodniczący stwierdził, że związek podejmie rozmowy po ukonstytuowaniu się Komisji Międzyzakładowej NSZZ ˝Solidarność˝ planowanym na koniec marca br. i po spotkaniu z Ministrem Transportu i Budownictwa planowanym na początek kwietnia br. Mimo iż spotkanie przewodniczącego NSZZ ˝Solidarność˝ z ministrem właściwym ds. łączności odbyło się 3 kwietnia br., a Dyrektor Generalny podejmował kolejne inicjatywy mające służyć uzgodnieniu planowanych zmian, to z przyczyn od kierownictwa Poczty Polskiej niezależnych starania te okazały się nieskuteczne.</p>
<p xml:id="div-5">Odnośnie do oceny dotychczasowych działań obecnego kierownictwa Poczty Polskiej to ujednolicenie w całym przedsiębiorstwie podporządkowania służb doręczeń w zakresie zarówno czynności doręczania przesyłek, jak i czynności ekspedycyjno-rozdzielczych oraz czynności nadawczych na rzecz klientów korporacyjnych Centrum Sieci Pocztowej było działaniem właściwym, zgodnym z oczekiwaniami pracowników tych służb.</p>
<p xml:id="div-6">Również pod względem organizacyjnym działania kierownictwa Poczty Polskiej należy ocenić pozytywnie, albowiem zmiany dotyczące grupy ponad 16 000 pracowników służby doręczeń zostały wdrożone bez większych zakłóceń. Natomiast ocena, na ile zmiany te okażą się skuteczne pod względem poprawy efektywności działania tych służb w całokształcie nowej struktury organizacyjnej, będzie możliwa po przynajmniej kolejnym półrocznym okresie działania w nowej strukturze. Najbardziej miarodajnej oceny dokonają sami klienci Poczty Polskiej.</p>
<p xml:id="div-7">W zakresie kierunków, w jakich będą podążać zmiany w Poczcie Polskiej, chciałbym poinformować, że kierownictwo Poczty Polskiej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do kształtu funkcjonalnego i terytorialnego poszczególnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa. Aktualnie trwają intensywne prace nad wypracowaniem rozwiązań, które bezpośrednio wpłyną na jakość świadczonych przez Pocztę Polską usług.</p>
<p xml:id="div-8">Na zakończenie chciałbym poinformować, że kierownictwo Poczty Polskiej ma świadomość, że dla skuteczności podejmowanych działań niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego poziomu akceptacji zainteresowanych podmiotów, w tym także partnerów społecznych. Dlatego też, choć jest to niezwykle trudne, podejmowane są starania w kierunku pogodzenia oczekiwań partnerów społecznych z oczekiwaniami klientów firmy i korzyścią dla przedsiębiorstwa.</p>
<p xml:id="div-9">Przedstawiając powyższe, mam nadzieję, że w sposób dostateczny udzieliłem odpowiedzi na zadane przez Pana Posła Arkadiusza Litwińskiego pytania.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 5 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>