text_structure.xml
5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Jolanty Hibner z dnia 6 czerwca br., przekazane przy piśmie Pana Marka Kotlinowskiego, wicemarszałka Sejmu, z dnia 13 czerwca br. (znak: SPS-024-1265/06), w sprawie projektowanej przez ministerstwo procedury identyfikacji i rejestracji poszczególnych usług medycznych oraz przyczyn zlikwidowania książeczek usług lekarskich, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">I. Procedury identyfikacji i rejestracji poszczególnych usług medycznych na rzecz pacjenta.</p>
<p xml:id="div-3">Informacje dotyczące poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej pełnią bardzo ważną rolę zarówno w procesie leczenia pacjenta, jak i zarządzaniu ochroną zdrowia. Informacje te są potrzebne co najmniej do:</p>
<p xml:id="div-4">a) zapewnienia lepszej jakości świadczeń opieki zdrowotnej,</p>
<p xml:id="div-5">b) rozliczeń finansowych pomiędzy świadczeniodawcami i płatnikami,</p>
<p xml:id="div-6">c) analizowania dostępności świadczeń medycznych i podejmowania na tej podstawie decyzji o alokacji lub realokacji środków finansowych.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, Minister Zdrowia wydał rozporządzenie z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz.U. Nr 176, poz. 1467, z poźn. zm.). W elektronicznym rejestrze świadczeń mają być gromadzone dane o każdym udzielonym świadczeniu zdrowotnym i przekazywane właściwemu płatnikowi - Ministrowi Zdrowia, Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministrowi Sprawiedliwości oraz Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2007 r.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto Minister Zdrowia nadzoruje prace Narodowego Funduszu Zdrowia nad projektami systemów informatycznych. W myśl wypracowywanych koncepcji docelowo na ˝wirtualnym koncie˝ świadczeniobiorcy (pacjenta) mają być zapisywane m.in. informacje o stanie jego zdrowia, wynikach badań, historii leczenia u poszczególnych świadczeniodawców, w tym zaordynowanych lekach. Do danych tych będą mieli dostęp świadczeniodawcy i aptekarze. Wprowadzenie tego rozwiązania w życie pozwoli na poprawę jakości leczenia, gdyż każdy świadczeniodawca będzie mógł się zapoznać ze sposobem leczenia pacjenta w przeszłości. Warunkiem realizacji tak dużego, i co za tym idzie kosztownego, systemu jest m.in. zapewnienie środków na sfinansowanie projektu, dlatego projekt będzie realizowany w kilku etapach.</p>
<p xml:id="div-9">II. Likwidacja książeczek usług lekarskich.</p>
<p xml:id="div-10">W drugiej połowie lat 90., zgodnie z decyzją ówczesnego Ministra Zdrowia Jacka Żochowskiego, podjęto działania mające na celu wprowadzenie Rejestru Usług Medycznych (RUM). System ten miał służyć rejestracji poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej wykonywanych świadczeniobiorcom oraz ordynowanych im leków finansowanych ze środków publicznych. Wprowadzenie tego rozwiązania wynikało m.in. z faktu, że w nowo tworzonym systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zamierzano płacić świadczeniodawcom za poszczególne wykonane przez nich świadczenia - wcześniej świadczeniodacy otrzymywali środki finansowe z budżetu państwa, co na ogół nie było związane z liczbą wykonywanych świadczeń, ale np. liczbą łóżek na oddziałach szpitalnych. RUM miał umożliwić potwierdzenie, a tym samym weryfikację, przez pacjenta informacji na temat liczby i rodzaju świadczeń, które pacjent otrzymał, a także zbieranie informacji dla celów statystycznych. System ten miał być wprowadzany sukcesywnie w poszczególnych częściach kraju. Informacje na ten temat miały być przekazywane w formie papierowej, gdyż systemy informatyczne nie były jeszcze odpowiednio rozwinięte. W związku z tym rozpoczęto druk i dystrybucję książeczek. Jednak w okresie wprowadzania RUM ówczesny minister zdrowia, Pan Wojciech Maksymowicz, zdecydował o zastąpieniu systemu RUM systemem START, pozostawiając tylko nieliczne, wcześniej utworzone rejestry usług medycznych. W systemie START papierowe książeczki RUM uznane zostały za niepotrzebne. W związku z powyższym przeważająca część wydrukowanych książeczek nigdy nie została wykorzystana zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Po roku 2000 powrócono do koncepcji Rejestru Usług Medycznych, jednak już bez papierowych książeczek z kuponami, gdyż pojawiły się nowe rozwiązania informatyczne. Obecnie trwają prace dotyczące elektronicznej karty ubezpieczenia zdrowotnego, o której mowa w art. 49 ustawy. Prace te mają na celu m.in. ustalenie, jaką funkcję będzie pełniła karta w systemie ochrony zdrowia. Po ich zakończeniu zostanie wydane odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia, stanowiące podstawę wprowadzenia tej karty w życie.</p>
<p xml:id="div-11">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 28 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>