text_structure.xml 4.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 13 czerwca 2006 r. (sygn. SPS-024-1262/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Tomasza Kuleszy w sprawie planów likwidacji punktu paszportowego w Starostwie Powiatowym w Lubaczowie, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 4 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o paszportach (Dz.U. z 1991 r. Nr 2, poz. 5, z późn. zm.) paszporty wydaje oraz dokonuje w nich zmian w kraju wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby ubiegającej się o paszport, a nadzór nad sprawami paszportowymi sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.</p>
        <p xml:id="div-3">Przepisy ustawy o paszportach, jak również akty wykonawcze do ustawy nie nakładają kompetencji w sprawach paszportowych na inne organy niż wojewoda i minister właściwy do spraw administracji publicznej. Wojewoda jako organ uprawniony do wydawania paszportów może przekazać swoje kompetencje w powyższym zakresie jednostkom samorządu terytorialnego (starostwom powiatowym), jeśli zawarte zostało porozumienie w tej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-4">Obecnie w ramach takich porozumień starostwa powiatowe dokonują fizycznego przyjęcia wniosku paszportowego od obywatela i wydania gotowego dokumentu, natomiast dane z wniosku są wprowadzane do systemu, weryfikowane i przetwarzane przez organ paszportowy.</p>
        <p xml:id="div-5">W dniu 5 maja 2006 r. skierowano do Sejmu RP projekt ustawy o dokumentach paszportowych. Powyższy projekt zakłada wprowadzenie do paszportów zabezpieczeń elektronicznych w postaci chipu z zakodowaną informacją o posiadaczu paszportu. Wprowadzenie nowego wzoru paszportu (z danymi biometrycznymi), poza spełnieniem zobowiązań wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej, służyć ma przede wszystkim zminimalizowaniu strat materialnych, jakie niesie ze sobą przestępczość związana z kradzieżą tożsamości i fałszerstwami dokumentów. Dokument ten podnosi także prestiż Polski na arenie międzynarodowej, ponieważ jest jednym z najnowocześniejszych w świecie.</p>
        <p xml:id="div-6">Zmiana systemu wydawania paszportów wiąże się z koniecznością zbudowania narzędzi informatycznych wspomagających proces wydawania i zarządzania paszportami. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa tego systemu.</p>
        <p xml:id="div-7">Wydawanie paszportów z elementami biometrii wymaga zarówno zmian systemowych, jak i organizacyjnych. Wszystkie punkty przyjmujące wnioski i punkty wydające spersonalizowane dokumenty muszą zostać wyposażone w nowy sprzęt informatyczny z odpowiednim oprogramowaniem. Ze względu na ograniczone fundusze ponoszenie przez Skarb Państwa kosztów na oprzyrządowanie punktów wydawania paszportów (np. wydających rocznie kilkaset dokumentów) jest niemożliwe. Do kompetencji wojewodów należało wskazanie punktów paszportowych, których funkcjonowanie zapewni obywatelom możliwość uzyskania paszportu w ustawowym terminie.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto, z posiadanych przez MSWiA informacji wynika, że w krajach Unii Europejskiej ilość punktów przyjmujących wnioski i wydających paszporty została zdecydowanie ograniczona i jest porównywalna do ilości punktów planowanej w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-9">Wobec powyższego należy stwierdzić, że wszelkie kwestie dotyczące dalszego działania punktu paszportowego w Starostwie Powiatowym w Lubaczowie leżą w kompetencji Wojewody Podkarpackiego.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Piotr Piętak</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 10 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>