text_structure.xml 6.79 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 13 czerwca 2006 r. znak: SPS-024-1258/06, zapytanie Pana Posła Józefa Piotra Klima w sprawie wykładni definicji dochodu z działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu, skierowane do Pani Zyty Gilowskiej Ministra Finansów i przekazane do Pani Anny Kalaty Ministra Pracy i Polityki Społecznej przy piśmie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2006 r. znak: DD/PB2/0602-0298-RB/06/MB7-1256, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z zapisami Procedury realizacji programu PEGAZ (Uchwała Nr 123/2002 Zarządu PFRON z dnia 11 kwietnia 2002 r.), Wnioskodawca ubiegając się o pożyczkę ze środków PFRON na zakup samochodu, zobowiązany był m.in. do złożenia oświadczenia o dochodach brutto na jednego członka rodziny we wspólnym gospodarstwie domowym (na formularzu przygotowanym przez PFRON) oraz dokumentu potwierdzającego osiąganie dochodów (np. zaświadczenia o zatrudnieniu). Oświadczenie o dochodach Wnioskodawcy obejmowało okres 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku.</p>
        <p xml:id="div-3">Za dochody uwzględniane przy wyliczeniu średnich miesięcznych dochodów brutto, Fundusz przyjął m.in. dochody z tytułu działalności gospodarczej lub współpracy przy prowadzeniu takiej działalności. W oświadczeniu o dochodach umieszczone zostało pouczenie, iż dochód brutto należało obliczać odejmując od łącznych przychodów członków rodziny wnioskodawcy, kwoty wpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz kosztów uzyskania przychodów.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedstawione wyjaśnienia dotyczą zasad ogólnych realizacji programu PEGAZ. Jednocześnie pragnę poinformować, że na potrzeby realizacji programu PEGAZ nie zdefiniowano zakresu pojęcia ˝dochód z działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu˝, przyjmując, iż realizacja programu nie może w żadnym razie odbiegać od norm prawa obowiązującego w tym przedmiocie.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę równocześnie zauważyć, że program PEGAZ przewidywał m.in., że w wyjątkowych, udokumentowanych przez pożyczkobiorcę przypadkach losowych i społecznie uzasadnionych, dopuszczalne jest częściowe umorzenie pożyczki udzielonej na zakup samochodu. W szczególności dotyczy to sytuacji losowych, gdy osoby zobowiązane do spłaty należności są uprawnione do uzyskania świadczeń pomocy społecznej na podstawie odrębnych przepisów lub w sytuacjach (stwierdzonych przez właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego), gdy osoby te nie są w stanie samodzielnie pokryć należności wynikających z udzielonej pożyczki, a przeprowadzone przez Oddział PFRON postępowanie wyjaśniające wykaże, że za umorzeniem przemawiają szczególne względy gospodarcze lub społeczne.</p>
        <p xml:id="div-6">Przez szczególne względy gospodarcze lub społeczne, rozumie się w szczególności wszelkie okoliczności powstałe po zawarciu umowy pożyczki, niezależne od woli zobowiązanych, na które nie mieli wpływu i których nie byli w stanie uniknąć ani im zapobiec, a które uniemożliwiają wykonanie w pełni zobowiązań wynikających z umowy pożyczki. W szczególności:</p>
        <p xml:id="div-7">a. długotrwała hospitalizacja lub choroba zobowiązanych, która spowodowała pogorszenie stanu zdrowia, wzrost kosztów utrzymania na skutek konieczności stosowania leków, dojazdów do placówek służby zdrowia, zabiegów medyczno-rehabilitacyjnych itp.;</p>
        <p xml:id="div-8">b. drastyczne pogorszenie sytuacji zawodowej, ekonomicznej lub rodzinnej zobowiązanych, w stosunku do daty zawarcia umowy pożyczki, skutkujące obniżeniem dochodów brutto, które po odliczeniu należnej PFRON raty uprawniają do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;</p>
        <p xml:id="div-9">c. znaczne pogorszenie statusu materialnego będące wynikiem klęski żywiołowej lub innego udokumentowanego zdarzenia losowego, dotyczącego osób zobowiązanych.</p>
        <p xml:id="div-10">Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie muszą płacić składek ubezpieczeniowych w zależności od osiąganego przychodu czy dochodu. Mogą one płacić minimalną możliwą składkę wynoszącą w przypadku ubezpieczeń społecznych 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce. Wysokość przeciętnego wynagrodzenia ulega zmianom z reguły co 3 miesiące. Obecnie jest to kwota 1 518,11 zł.</p>
        <p xml:id="div-11">Zgodnie z Art. 8 ustawy o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r., Nr 64, poz. 593 z późn. zm.), prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, przysługuje:</p>
        <p xml:id="div-12">1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 461 zł (˝kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej˝),</p>
        <p xml:id="div-13">2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 316 zł (˝kryterium dochodowym na osobę w rodzinie˝),</p>
        <p xml:id="div-14">3) rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie (˝kryterium dochodowym rodziny˝).</p>
        <p xml:id="div-15">Biorąc powyższe pod uwagę, można wstępnie przyjąć (bez znajomości okoliczności udzielenia pożyczki i okoliczności uzasadniających wniosek o umorzenie), że złożenie oświadczenia o dochodach na podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie gwarantowało Wnioskodawcy umorzenia pożyczki, zaś wystawienie przez Urząd Skarbowy zaświadczenia o przychodzie zamiast o dochodzie Zainteresowanego, nie przekreśla starań o umorzenie należności.</p>
        <p xml:id="div-16">Odpowiadając na pytania zawarte w przedmiotowym wystąpieniu poselskim, uprzejmie informuję, że z powyżej przedstawionych wyjaśnień, dotyczących zasad ogólnych realizacji programu PEGAZ wynika, że Fundusz dokładał starań, aby pomoc finansowa (zarówno pożyczka jak i jej ewentualne umorzenie) udzielana była w oparciu o rzeczywiste dochody beneficjentów. Udzielenie szczegółowych wyjaśnień w opisywanej, konkretnej sytuacji Zainteresowanego, wymaga natomiast zapoznania się z dokumentacją i okolicznościami, skutkującymi powstaniem wątpliwości, co bez znajomości danych personalnych osoby zainteresowanej - jest niemożliwe.</p>
        <p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-18">Minister</p>
        <p xml:id="div-19">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 26 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>