text_structure.xml
3.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 13.06.2006 r., znak SPS-024-1255/06, zapytanie Pana Posła Jarosława Stawiarskiego w sprawie pozyskiwania funduszy ze środków PFRON, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">˝Edukacja˝ - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych - to program realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, którego celem jest wyrównanie szans dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w dostępie do nauki oraz poprawa warunków pobytu dzieci i młodzieży w placówkach zapewniających edukację i całodobową opiekę. Zakres pomocy koncentruje się na 4 obszarach wsparcia: Obszar A - wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej placówek specjalnych, Obszar B - wyposażenie lub doposażenie infrastruktury socjalno-bytowej placówek specjalnych zapewniających całodobową opiekę dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym, Obszar C - likwidacja barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się na terenie placówek specjalnych oraz Obszar D - likwidacja barier transportowych, utrudniających lub uniemożliwiających naukę niepełnosprawnym wychowankom.</p>
<p xml:id="div-3">Beneficjentami pomocy w ramach programu na dzień dzisiejszy mogą być wyłącznie jednostki samorządu gminnego i powiatowego prowadzące specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, utworzone i działające zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, albo inne podmioty prowadzące te placówki.</p>
<p xml:id="div-4">Kwestia ujęcia wszystkich szkół specjalnych wśród adresatów programu ˝Edukacja˝ była rozważana na etapie projektowania programu. PFRON, przystępując do określenia beneficjentów pomocy w ramach ww. programu, przeprowadził symulację kosztów realizacji tego programu. Według wariantu I (obejmującego szkoły specjalne) kwotę przewidzianą na realizację programu określono na 1825,3 mln zł, czyli prawie 4,5-krotnie większą niż w obecnie obowiązującym wariancie. Ograniczając beneficjentów programu do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, zapotrzebowanie na środki finansowe PFRON określono na 411,3 mln zł. Jak wynika z symulacji PFRON, maksymalne zapotrzebowanie na środki PFRON tylko w obszarze D (likwidacja barier transportowych) przy uwzględnieniu szkół specjalnych wzrosłoby ponad pięciokrotnie (tj. z 51,9 mln zł do 262,67 mln zł). Ewentualne zmiany programu polegające na rozszerzeniu jego adresatów mogłyby nastąpić jedynie przy zabezpieczeniu znacznie większych środków PFRON na jego realizację.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie pragnę zauważyć, że zadania z zakresu edukacji, w tym osób niepełnosprawnych, realizowane są na podstawie ustawy o systemie oświaty, a prawidłowej realizacji zadań związanych z kształceniem uczniów niepełnosprawnych służy zabezpieczenie w budżecie państwa odpowiednich środków finansowych w ramach subwencji oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego. W tej sytuacji środki PFRON należy traktować jako dodatkowe wsparcie dla samorządów prowadzących placówki zapewniające opiekę całodobową, jak podkreślono w celach programu.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 30 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>