text_structure.xml
6.92 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie z dnia 13 czerwca br., Nr SPS-024-1248/06, Pani Poseł Małgorzaty Stryjskiej w sprawie kwalifikacji zawodowych absolwentów studiów w specjalności pedagogika medialna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do zajmowania stanowiska nauczyciela informatyki, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Sposób kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych regulowany jest w drodze rozporządzenia od 2003 r.:</p>
<p xml:id="div-3">- rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 170, poz. 1655),</p>
<p xml:id="div-4">- rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 207, poz. 2110).</p>
<p xml:id="div-5">Do czasu wejścia w życie ww. rozporządzenia z 2003 r. nie istniały odrębne regulacje dotyczące warunków kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych, które realizowane było na zasadach ogólnie obowiązujących i dotyczących wszystkich rodzajów studiów oraz kierunków i specjalności kształcenia.</p>
<p xml:id="div-6">Rozporządzenie z 2003 r. nie wprowadzało istotnych zmian w sposobie kształcenia nauczycieli prowadzonym dotychczas przez szkoły wyższe. Wprowadzało zmiany dotyczące sposobu realizacji studiów podyplomowych dla nauczycieli.</p>
<p xml:id="div-7">Znaczące zmiany w sposobie kształcenia nauczycieli zawierały dopiero przepisy rozporządzenia z 2004 r. wprowadzające na wyższych studiach zawodowych obowiązek dwuprzedmiotowego kształcenia nauczycieli.</p>
<p xml:id="div-8">Podkreślić jednak należy, że ww. przepisy objęły wyłącznie studentów rozpoczynających studia po wejściu w życie ww. rozporządzeń, tj. odpowiednio:</p>
<p xml:id="div-9">- w przypadku standardów z 2003 r. od roku akademickiego 2003/2004,</p>
<p xml:id="div-10">- w przypadku standardów z 2004 r. od roku akademickiego 2004/2005,</p>
<p xml:id="div-11">i nie dotyczyły studentów, którzy rozpoczęli studia w poprzednich latach akademickich i powinni ukończyć kształcenie na dotychczasowych warunkach.</p>
<p xml:id="div-12">W związku z powyższym w przypadku studiów w specjalizacji nauczycielskiej, rozpoczętych w poprzednich latach akademickich, nie było obowiązku tworzenia nowych programów studiów zgodnie z wymogami kolejnych rozporządzeń i nie można mówić o niepokojącej częstotliwości wprowadzania zmian w zakresie kształcenia nauczycieli, które miałyby nieść ze sobą ciągłą potrzebę modyfikacji programów studiów.</p>
<p xml:id="div-13">Wyjaśnić również należy, że wprowadzane regulacje oparto na stosownych upoważnieniach ustawowych, a projekty ww. rozporządzeń zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego.</p>
<p xml:id="div-14">Odnosząc się do przygotowania, jakie uzyskują absolwenci specjalności pedagogika medialna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uprzejmie wyjaśniam, że kwestię kwalifikacji wymaganych od nauczycieli reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288).</p>
<p xml:id="div-15">Stosownie do przepisów ww. rozporządzenia stanowisko nauczyciela w szkole lub placówce może zajmować m.in. osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć bądź dyplomem ukończenia studiów magisterskich w specjalności zgodnej lub zbliżonej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne.</p>
<p xml:id="div-16">Studia, które Zainteresowani ukończyli, nie są studiami prowadzonymi na kierunku informatyka i tym samym nie można stwierdzić, że są studiami na kierunku zgodnym z nauczanym w szkole przedmiotem.</p>
<p xml:id="div-17">W sytuacji ww. absolwentów kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela informatyki mogą wynikać wyłącznie z ustalenia, że ww. studia są zbliżone do nauczanego przedmiotu - informatyka. Ustalenia takiego dokonuje dyrektor szkoły.</p>
<p xml:id="div-18">W ocenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, dokonanej na podstawie przedstawianych przez absolwentów tych studiów:</p>
<p xml:id="div-19">- programu studiów w zakresie pedagogiki medialnej,</p>
<p xml:id="div-20">- zaświadczeń Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w sprawie przygotowania, jakie uzyskują absolwenci ww. specjalności,</p>
<p xml:id="div-21">można uznać, że Zainteresowani posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela informatyki.</p>
<p xml:id="div-22">Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że nazwa specjalności studiów ˝pedagogika medialna˝ nie odpowiada żadnemu przedmiotowi ani zajęciom szkolnym. Stąd ustalenie kwalifikacji absolwenta studiów wymaga każdorazowo oceny - na podstawie indeksu lub dodatkowych informacji z uczelni - zakresu kształcenia. Stąd również - prawdopodobnie - wynikają wątpliwości kuratorów oświaty i dyrektorów szkół dotyczące kwalifikacji absolwentów studiów w tej specjalności.</p>
<p xml:id="div-23">Zaznaczyć przy tym należy, że nazwy kierunków studiów ustala w rozporządzeniu minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, natomiast nazwy specjalności określają samodzielnie uczelnie i to od uczelni zależy, czy nazwa ta będzie czytelna dla pracodawcy.</p>
<p xml:id="div-24">W mojej ocenie problemy absolwentów specjalności pedagogika medialna nie mają związku z wprowadzonymi standardami kształcenia nauczycieli, ale wynikają wyłącznie z nazwy specjalności, jaką przyjął Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.</p>
<p xml:id="div-25">Jednocześnie uprzejmie informuję, że nie jest możliwe wydanie rozporządzenia w sprawie odpowiedniej interpretacji dokumentów wydawanych przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, bowiem minister właściwy do spraw oświaty wydaje rozporządzenia jedynie w zakresie wynikającym z upoważnień ustawowych.</p>
<p xml:id="div-26">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-27">Sławomir Kłosowski</p>
<p xml:id="div-28">Warszawa, dnia 7 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>