text_structure.xml 4.58 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 13 czerwca 2006 r. (znak: SPS-024-1247/06) dotyczące interpelacji posła Artura Zawiszy w sprawie opłaty wynikającej z ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), udzielam poniższych wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Od dnia 1 maja 2004 r. Polska stała się częścią Unii Europejskiej. Przystąpienie do Wspólnoty Europejskiej zobligowało nas do przestrzegania prawa wspólnotowego oraz do transpozycji i implementacji przepisów unijnych, przede wszystkim dyrektyw. Ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.) zostały transponowane przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269, z 21.10.2000, str. 0034-0043, z późn. zm.), która nakłada na kraje członkowskie obowiązek stworzenia systemu zbierania i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 3 dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji jej przedmiotem są pojazdy wycofane z eksploatacji, łącznie z częściami oraz materiałami, niezależnie od tego, w jaki sposób pojazd był serwisowany lub naprawiany podczas użytkowania, oraz od tego, czy jest on wyposażony w części dostarczone przez producenta, czy też inne części, które zostały wmontowane jako części zamienne lub zastępcze.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto zgodnie z art. 5 ust. 4 przedmiotowej dyrektywy państwa członkowskie mogą postanowić, że przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji do demontażu nie jest całkowite wolne od opłat, jeżeli dostarczone pojazdy nie zawierają istotnych części pojazdu, w szczególności silnika i nadwozia.</p>
        <p xml:id="div-5">Powyższy przepis znalazł odzwierciedlenie w art. 23 oraz 33 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji stanowiących, że przedsiębiorcy prowadzący stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów są obowiązani przyjąć zarejestrowany na terytorium kraju kompletny oraz pozbawiony innych odpadów pojazd bez pobierania opłaty, co nie oznacza, że ci przedsiębiorcy nie mogą zapłacić za przyjmowany pojazd. W przypadku gdy pojazd jest niekompletny, prowadzący stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów mogą pobrać opłatę w wysokości nieprzekraczającej 10 zł za kilogram brakującej masy pojazdu, co także nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem, że opłatę tę pobrać muszą. Zarówno stacje demontażu, jak i punkty zbierania pojazdów działają na zasadach wolnej konkurencji, w związku z czym praktyka przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji może się w tym względzie różnić. Właściciel pojazdu, decydując się na oddanie go do uprawnionego punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, może zatem negocjować warunki finansowe jego oddania lub wybrać przedsiębiorcę oferującego korzystniejsze warunki.</p>
        <p xml:id="div-6">System gospodarowania odpadami w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji powinien być samofinansujący się. W przypadku braku przepisu wprowadzonego art. 23 ust. 3 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji stanowiącego o tym, że przedsiębiorca prowadzący stacje demontażu może pobrać opłatę w przypadku, gdy pojazd wycofany z eksploatacji jest niekompletny, przedsiębiorcy uczestniczący w systemie zmuszeni byliby do przyjmowania pojazdów pozbawionych wszelkich materiałów mających wartość rynkową. Przedsiębiorcy ci pozbawieni byliby tym samym swojego źródła utrzymania, co mogłoby niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie systemu.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto, odnosząc się do pytania o planowanych pracach nad zmianą przepisów stanowiących o możliwości pobierania opłaty nieprzekraczającej 10 zł za 1 kg brakującej masy pojazdu, pragnę poinformować, że w planie działań ministerstwa nie są przewidziane prace nad przedmiotową kwestią.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Jan Szyszko</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 6 lipca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>