text_structure.xml
5.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Michała Tobera w sprawie modernizacji linii kolejowej Warszawa - Gdynia na obszarze Nowego Dworu Mazowieckiego przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Obecny układ skrzyżowań dróg kołowych z linią kolejową E65 Warszawa - Gdynia na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego obejmuje następujące przejazdy: przejazd kategorii D ul. Graniczna w kilometrze 37,775 linii kolejowej; przejazd kategorii A ul. Leśna w kilometrze 39,381; przejazd kategorii A ul. Paderewskiego w kilometrze 40,581; przejazd kategorii B ul. Nałęcza w kilometrze 41,258. Układ ten jest uzupełniony przez wiadukt drogowy znajdujący się w ciągu ul. gen. Thommee w kilometrze 42,489. Średnia odległość między przejazdami wynosi około 1170 metrów.</p>
<p xml:id="div-3">W wyniku prac w ramach studium wykonalności modernizacji linii kolejowej E65, które zostało zakończone w maju 2004 roku, do realizacji przyjęto jedną z opcji modernizacyjnych, zakładającą dostosowanie linii Warszawa - Gdynia do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych, przy nacisku 221 kN/oś dla taboru klasycznego. Omawiana opcja zakłada także dostosowanie linii do prędkości 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem. Maksymalna prędkość przejazdu pociągów przez obszar Nowego Dworu Mazowieckiego, ze względu na uwarunkowania geometryczne linii, wyniesie około 150 km/h. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przy prędkości pociągów powyżej 160 km/h skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi powinny być dwupoziomowe.</p>
<p xml:id="div-4">Zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., konsultował z władzami miasta i powiatu różne propozycje rozwiązania skrzyżowań dróg z linią kolejową na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego. W ramach konsultacji społecznych, przeprowadzanych z władzami i mieszkańcami miasta i powiatu, odbyły się dwa spotkania: 15 kwietnia 2005 roku oraz 18 maja 2005 roku. W ich wyniku ustalono, że rozpatrzona zostanie możliwość budowy wiaduktów w miejsce przejazdów w kilometrze 39,381 (ul. Leśna) oraz 40,581 (ul. Paderewskiego), przejazd w kilometrze 41,258 (ul. Nałęcza) pozostanie bez zmian, natomiast przejazd w kilometrze 37,775 (ul. Graniczna) ulegnie likwidacji.</p>
<p xml:id="div-5">Od grudnia 2005 roku wykonywane są opracowania projektowe, obejmujące, między innymi, rejon Nowego Dworu Mazowieckiego. W wyniku rozpoznania w terenie zaproponowano wykonanie w ciągu ul. Paderewskiego wiaduktu kolejowego zintegrowanego z podziemnym przejściem dla pieszych i peronami stacji kolejowej w Nowym Dworze Mazowieckim. Za tego typu rozwiązaniem przemawiała minimalizacja wywłaszczeń i jego funkcjonalność. Jest ono jednak na tyle kosztowne, że pozostawiono bez zmian pozostałe przejazdy (w kilometrach 37,775; 39,381 oraz 40,581), przewidując jednak poprawę nawierzchni przejazdowej. Propozycja taka została przedstawiona władzom Nowego Dworu Mazowieckiego, ale Urząd Miejski ją odrzucił. Obecnie opracowywana jest nowa koncepcja, uwzględniająca żądania miasta.</p>
<p xml:id="div-6">Aspekty dotyczące maksymalizacji komunikacji na przejazdach kolejowych oraz minimalizacji kosztów budowy zawsze są brane pod uwagę w trakcie prac projektowych. Ich realizacja jest jednak niezwykle utrudniona, ponieważ władze Nowego Dworu Mazowieckiego stawiają spółce PKP PLK S.A. kolejne żądania, nie deklarując przy tym żadnej formy partycypacji w kosztach. Problem wiąże się bowiem nie tyle z budową wiaduktu, co z kosztami budowy i przebudowy dróg i ulic wymuszonych przez powstanie nowego obiektu. Środki z Unii Europejskiej, przeznaczone na modernizację infrastruktury kolejowej, nie mogą być wydatkowane na przebudowę infrastruktury drogowej.</p>
<p xml:id="div-7">Kolejną barierą jest kwestia przejęcia w utrzymanie, a docelowo w posiadanie, przez miasto wiaduktu drogowego, ponieważ brak jest jasnych deklaracji ze strony władz Nowego Dworu Mazowieckiego w tym zakresie. Gotowy obiekt musi być przekazany innemu zarządcy bez strat, w formie sprzedaży po cenie równej co najmniej wartości kosztów poniesionych na jego realizację. Władze lokalne nie zgadzają się na taką transakcję z powodu braku środków. Przekazanie go bezpłatnie powodowałoby stratę w majątku PKP PLK S.A. oraz powstanie określonych zobowiązań podatkowych.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto obiekty wykonane w trakcie realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej przez co najmniej 5 lat muszą pozostać własnością i w zarządzie beneficjenta projektu, a co za tym idzie, muszą być ponoszone koszty ich utrzymania.</p>
<p xml:id="div-9">Do rozwiązania problemów komunikacyjnych Nowego Dworu Mazowieckiego niezbędna jest współpraca spółki PKP PLK S.A. oraz władz lokalnych. Niemniej jednak konieczne jest, by władze miasta podjęły konkretne działania zmierzające do partycypacji w kosztach przy modernizacji linii kolejowej Warszawa - Gdynia na obszarze Nowego Dworu Mazowieckiego.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 7 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>