text_structure.xml
7.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Zbigniewa Pacelta z dnia 6 czerwca br., znak: SPS-024-1233/06, w sprawie algorytmu podziału środków finansowych z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania, w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów wstępnego projektu Narodowej Strategii Spójności 2007-2013, uprzejmie wyjaśniam co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">1. Rada ministrów przyjęła dokument pod nazwą Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Głównym celem polityki regionalnej przyjętym w NSRO jest wspieranie tak regionów zapóźnionych w rozwoju, jak i regionów rozwijających się, tzw. lokomotyw rozwoju, które następnie przekazują impulsy rozwojowe obszarom mniej rozwiniętym. Instrumentami polityki regionalnej w latach 2006-2013, którymi objęte będą wszystkie województwa, są regionalne i krajowe programy operacyjne. Zarówno rząd, jak Unia Europejska biorą jednak pod uwagę fakt, iż najuboższe regiony potrzebują dodatkowego finansowego wsparcia dla pobudzenia rozwoju. Specjalnym instrumentem przeznaczonym dla pięciu najuboższych regionów w Polsce i w Unii Europejskiej jest Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, na realizację którego przeznacza się 2161 mln euro. Część tych środków finansowych przypadnie województwu świętokrzyskiemu. Upoważnia to do stwierdzenia, że województwa Polski Wschodniej, ze względu na ich sytuację społeczno-ekonomiczną, otrzymają specjalne preferencje w polityce regionalnej.</p>
<p xml:id="div-3">2. W przypadku wariantu I regiony o najniższym poziomie rozwoju w naszym kraju, w tym woj. świętokrzyskie, uzyskują najwyższe wsparcie zarówno w wymiarze bezwzględnym, jak i w przeliczenia na 1 mieszkańca. Nie oznacza to jednak, że jest to wariant optymalny z punktu widzenia rozwoju całego kraju.</p>
<p xml:id="div-4">3. Wszystkie rozpatrywane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) warianty podziału środków finansowych na lata 2007-2013, w tym wariant III przyczyniają się, chociaż w różnym stopniu, do zmniejszenia rozpiętości międzyregionalnych, poprzez zachowanie największego, choć zróżnicowanego, poziomu wsparcia dla regionów ˝najsłabszych˝, a najniższego dla regionów ˝najsilniejszych˝. Ich konstrukcje wynikają z założeń i zasad polityki spójności społecznej i gospodarczej UE, która preferuje większą pomoc publiczną dla obszarów zapóźnionych i w ten sposób pozwala na bardziej równomierny rozwój wszystkich regionów, przez zachowanie równowagi pomiędzy wyrównywaniem głównych dysproporcji w rozwoju między regionami a wspieraniem konkurencyjności. Ten ostatni aspekt jest szczególnie charakterystyczny dla wariantu III, według którego wsparcie poszczególnych regionów w przeliczeniu na mieszkańca cechuje się stosunkowo najniższym zróżnicowaniem i ta jego właściwość była jedną z przesłanek rozpatrywania go przez MRR jako jednego z alternatywnych wariantów podziału środków finansowych na lata 2007-2013. Wybór ostateczny któregoś z wariantów jeszcze nie został dokonany i dlatego są rozpatrywane te różne przesłanki ich wyboru.</p>
<p xml:id="div-5">4. Chociaż w wymiarze bezwzględnym województwo świętokrzyskie pozyskuje w wariancie III mniej środków finansowych aniżeli w wariancie I, to należy podkreślić, że pod względem wielkości otrzymywanego wsparcia w przeliczeniu na mieszkańca, które to przeliczenie jest również bardzo ważnym kryterium przy analizie poszczególnych wariatów, województwo to znajduje się na 5 miejscu w kraju.</p>
<p xml:id="div-6">5. Wariant III jest jednym z rozpatrywanych przez Ministerstwo wariantów podziału na regiony środków finansowych na lata 2007-2013, bo również w podobnym stopniu jak wariant I przyczynia się do realizacji celu strategicznego Narodowej Strategii Spójności 2007-2013, czyli: Tworzenia warunków wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Polski w ramach Unii Europejskiej i wewnątrz kraju. Ostateczna decyzja odnośnie tego, według którego wariantu nastąpi podział środków finansowych funduszy strukturalnych przeznaczonych dla regionów w latach 2007-2013, którą podejmie Rada Ministrów, będzie wynikać z opinii uzyskanej od Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Konwentu Marszałków, Związku Województw RP odnośnie rozpatrywanych algorytmów oraz z analizy głosów, jakie padły w dyskusji na ten temat, w której wzięły udział liczne środowiska regionalne i społeczne.</p>
<p xml:id="div-7">6. Trudno się zgodzić z poglądem, że dotychczasowa pomoc promowała województwa większe i lepiej rozwinięte, a marginalizowała województwa Polski Wschodniej. Szczególnie pomoc przedakcesyjna, w ramach której finansowanie pierwszych projektów rozpoczęto już przeszło dziesięć lat temu, była kierowana głównie do regionów o niskim poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego i doświadczających szczególnych problemów strukturalnych na drodze rozwoju (wysokie bezrobocie, wysokie zatrudnienie w nisko efektywnym rolnictwie). Takimi cechami rozwojowymi charakteryzują się województwa Polski wschodniej oraz woj. świętokrzyskie.</p>
<p xml:id="div-8">7. Należy podkreślić, że podział środków unijnych na podstawie kryteriów stosowanych przez Komisję Europejską ma charakter indykatywny. Na tej podstawie określa się ogólną kwotę środków przypadającą na dany kraj członkowski. Natomiast podział ogólnej kwoty środków na programy operacyjne, w tym regionalne jest wewnętrzną sprawą każdego kraju członkowskiego.</p>
<p xml:id="div-9">8. Zasięg Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej pokrywa się z obszarami działań innych programów. Program ten różni się jednak od nich zawężeniem jego zakresu do wybranych dziedzin, które ze względu na skalę działań i spodziewane długofalowe rezultaty w szczególny sposób mogą wpłynąć na procesy rozwojowe. W ramach programu realizowane będą inwestycje i przedsięwzięcia stwarzające podstawy do zainicjowania procesów trwałego rozwoju województw Polski Wschodniej, wskazane przez samorządy województw. Inwestycje te zostaną wyłonione jeszcze na etapie programowania i wpisane do planu inwestycyjnego programu. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej obejmuje swym zakresem tylko te działania, których realizacja przyczyni się do stworzenia odpowiednich warunków dla unowocześnienia gospodarki, a przez to szybszego nadrobienia zapóźnień rozwojowych Polski Wschodniej. Ważnym elementem będą działania ukierunkowane na rozwój nauki, sfery badań i rozwoju, transferu wiedzy i nowoczesnych technologii. Wszelkie inne działania wynikające z potrzeb tego obszaru znajdą się w innych programach operacyjnych, w tym regionalnych.</p>
<p xml:id="div-10">9. Warianty podziału na regiony środków finansowych na lata 2007-2013 w ramach funduszy strukturalnych będą analizowane również pod kątem, w jakim stopniu preferują one te regiony, które dotychczas cechowały się wysoką zdolnością do absorpcji środków, w ramach dostępnej wcześniej pomocy przedakcesyjnej jak i obecnej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 26 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>