text_structure.xml
10.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka zapytanie Pana Rafała Muchackiego - Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (znak SPS-024-1230/06) w sprawie wznowienia prac nad ustawą reprywatyzacyjną, która ostatecznie ureguluje m.in. sytuację własnościową nieruchomości przejętych przez Skarb Państwa po II wojnie światowej na mocy dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r., uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 2 marca 2005 r. Prezes Rady Ministrów skierował na ręce Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o rekompensatach za przejęte przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia, łącznie z kompletem projektów aktów wykonawczych i z opinią dotyczącą zgodności proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-3">Sejm, po pierwszym czytaniu, skierował w kwietniu 2005 r. projekt ustawy do pracy w Komisji Skarbu Państwa, z której została wyłoniona podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw: o rekompensatach za przejęte przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia (druk nr 3789); o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami państwa polskiego (druk nr 3793).</p>
<p xml:id="div-4">W maju 2005 r. odbyło się pierwsze posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej, a następne - w czerwcu i w lipcu 2005 r.</p>
<p xml:id="div-5">Prace nad projektem ustawy o rekompensatach za przejęte przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia, które trwały w Sejmie IV kadencji, od kwietnia 2005 r. zostały wstrzymane po omówieniu pierwszych 12 artykułów, ponieważ pilniejszą w tym momencie sprawą (ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego i toczącą się przed Europejskim Trybunałem w Strasburgu sprawę ˝Broniowski v/Polska˝) było uchwalenie w pierwszej kolejności ustawy ˝zabużańskiej˝.</p>
<p xml:id="div-6">W rezultacie Sejm IV kadencji nie dokończył prac nad projektem ustawy ˝reprywatyzacyjnej˝.</p>
<p xml:id="div-7">Po wyborach parlamentarnych, w październiku 2005 r., nowo powołana Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o rekompensatach za przejęte przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia w takiej formie, w jakiej został skierowany do Sejmu IV kadencji i w jakiej trwały nad nim prace w podkomisji nadzwyczajnej.</p>
<p xml:id="div-8">Przedmiotowy projekt ustawy w dniu 9 grudnia 2005 r. został, wraz z kompletem projektów aktów wykonawczych, skierowany przez Radę Ministrów na ręce Marszałka Sejmu RP do pierwszego czytania.</p>
<p xml:id="div-9">Projekt ustawy otrzymał numer druku sejmowego - 133.</p>
<p xml:id="div-10">Pierwsze czytanie projektu ustawy o rekompensatach za przejęte przez Państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia, planowane początkowo w Sejmie na styczeń 2006 r., nie odbyło się w tym terminie.</p>
<p xml:id="div-11">Nadanie dalszego biegu pracom nad przedmiotowym projektem ustawy leży obecnie we władczej gestii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
<p xml:id="div-12">W tym miejscu pozwolę sobie przypomnieć kilka podstawowych założeń omawianego projektu:</p>
<p xml:id="div-13">Celem projektowanej ustawy jest naprawienie krzywd wywołanych brakiem rekompensaty z tytułu nieodpłatnego przejęcia przez Państwo mienia obywateli. Projekt umożliwia dochodzenie roszczeń osobom fizycznym będącym właścicielami mienia w chwili jego przejęcia i ich spadkobiercom oraz spółkom prawa handlowego. Nie ma w projektowanej ustawie kryterium obywatelstwa, natomiast dla ustalenia kręgu spadkobierców osoby uprawnionej (byłego właściciela przejętej przez państwo nieruchomości) stosuje się polski Kodeks cywilny (Księga IV - spadki, art. 922-1087 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.; DzU Nr 16, poz. 93 ze zm.). W sprawach o stwierdzenie prawa do spadku właściwy jest sąd polski.</p>
<p xml:id="div-14">W sytuacji, gdy osoba uprawniona mieszka za granicą, wskazane jest ustanowienie pełnomocnika w Polsce do prowadzenia postępowania. Pełnomocnictwo musi być notarialnie potwierdzone, chyba że osobę uprawnioną reprezentuje adwokat lub radca prawny. Jeżeli pełnomocnictwo jest sporządzone za granicą, wymaga potwierdzenia przez właściwą miejscowo polską placówkę konsularną. Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci osoby reprezentowanej.</p>
<p xml:id="div-15">Warunkiem ubiegania się o rekompensatę jest złożenie przez osobę uprawnioną wniosku w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Wniosek ma postać urzędowego formularza, który zawiera odpowiednie dane oraz wymienia załączniki niezbędne do uruchomienia postępowania w sprawie rekompensat.</p>
<p xml:id="div-16">Wnioski będą składane do wojewody właściwego ze względu na miejsce położenia przejętej nieruchomości, który będzie prowadził postępowanie w sprawie o rekompensatę.</p>
<p xml:id="div-17">Formularz wniosku będzie można pobrać po wejściu w życie ustawy ze strony internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa (www.msp.gov.pl), będzie on dostępny również w urzędach wojewódzkich.</p>
<p xml:id="div-18">Po przeprowadzeniu postępowania wojewoda wyda decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania rekompensaty. Od decyzji wojewody służy odwołanie do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.</p>
<p xml:id="div-19">Z dniem, w którym decyzja o przyznaniu rekompensaty stanie się ostateczna, wygasną wszelkie roszczenia osoby uprawnionej wobec Skarbu Państwa.</p>
<p xml:id="div-20">Projekt ustawy określa prawo do rekompensaty za mienie przejęte na podstawie wymienionych w projekcie 16 dekretów i ustaw nacjonalizacyjnych uchwalonych w latach 1944-1962 (wykaz z załączeniu)*) bez konieczności udowadniania bezprawności przejęcia. Rekompensata będzie przysługiwała również za mienie przejęte w tych latach bez podstawy prawnej lub z naruszeniem ówczesnego prawa, a także za mienie zajęte przez niemieckie władze okupacyjne i następnie przejęte przez Państwo Polskie.</p>
<p xml:id="div-21">Rekompensata będzie przyznawana w formie świadczenia pieniężnego. Po wejściu w życie regulacji roszczenia będą mogły być dochodzone jedynie na podstawie tej ustawy. Wyjątkiem są toczące się postępowania o zwrot mienia lub o odszkodowanie wszczęte przed wejściem w życie ustawy.</p>
<p xml:id="div-22">Z uwagi na zakres zgłaszanych roszczeń i ograniczone możliwości płatnicze państwa, mając także na uwadze zachowanie równowagi finansów publicznych, możliwe jest jedynie częściowe naprawienie skutków nacjonalizacji w formie rekompensat (projekt zakłada rekompensatę w wysokości 15% wartości przejętej nieruchomości, oszacowanej przez rzeczoznawców majątkowych), a nie pełnych odszkodowań. Jednocześnie z uwagi na ochronę praw słusznie nabytych przez aktualnych właścicieli i wieczystych użytkowników nieruchomości, jakie ukształtowały się w ciągu kilkudziesięciu lat od przeprowadzenia nacjonalizacji, nie przewiduje się restytucji w naturze.</p>
<p xml:id="div-23">Projekt przewiduje finansowanie wypłat rekompensat ze środków zgromadzonych na państwowym funduszu celowym, zwanym Funduszem Reprywatyzacyjnym, w czterech równych ratach. Pierwsza wypłata rekompensat nastąpi nie wcześniej niż w 2009 r., po wcześniejszym ustaleniu osób uprawnionych oraz przygotowaniu rejestru osób, którym przyznano rekompensatę, a przewidywany termin zakończenia wypłat rekompensat to 2012 rok.</p>
<p xml:id="div-24">Rekompensata nie będzie przysługiwać, z uwagi na poniżej wymienione okoliczności powodujące wyłączenie prawa do rekompensaty:</p>
<p xml:id="div-25">1) osobie, której na podstawie przepisów i zdarzeń określonych w art. 4 projektowanej ustawy przysługiwały w stosunku do państw obcych uprawnienia odszkodowawcze wynikające z umów międzynarodowych zawartych po dniu 1 stycznia 1944 r. między Państwem Polskim lub jego rządem a państwami obcymi lub ich rządami, ponieważ Rzeczpospolita Polska zawarła po II wojnie światowej stosowne układy z niektórymi państwami, na mocy których wypłaciła rządom tych państw odszkodowania za mienie będące własnością obywateli tychże państw. Jednym z nich był układ zawarty z Rządem Stanów Zjednoczonych z dnia 16 lipca 1960 r. (wraz z protokołem z dnia 29 listopada 1960 r.). W układzie przyjęto kwotę 40 mln USD, jaką Rząd PRL zgadza się zapłacić Rządowi Stanów Zjednoczonych z przeznaczeniem na całkowite uregulowanie i zaspokojenie wszystkich roszczeń obywateli Stanów Zjednoczonych, zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, z tytułu nacjonalizacji i innego rodzaju przejęcia przez Polskę mienia oraz praw i interesów związanych z mieniem przejętym przed wejściem w życie układu;</p>
<p xml:id="div-26">2) osobie, której mienie zostało przejęte przez Państwo Polskie bez odszkodowania w związku z wykonaniem Umowy Poczdamskiej i innych aktów międzynarodowych jako przysługujące Polsce reparacje wojenne;</p>
<p xml:id="div-27">3) osobie, która utraciła obywatelstwo polskie na podstawie dekretu z dnia 13 września 1946 r. o wyłączeniu ze społeczeństwa polskiego osób narodowości niemieckiej (Dz. U. Nr 55, poz. 310, z 1947 r. Nr 65, poz. 390 i Nr 66, poz. 404, z 1948 r. Nr 57, poz. 453 oraz z 1949 r. Nr 32, poz. 238 i Nr 65, poz. 533);</p>
<p xml:id="div-28">4) osobie, która utraciła obywatelstwo polskie na podstawie art. 4 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. Nr 4, poz. 25).</p>
<p xml:id="div-29">Wymienione wyżej przepisy znajdą zastosowanie do spadkobierców i następców prawnych tej osoby.</p>
<p xml:id="div-30">Należy żywić nadzieję, iż tak długo oczekiwane przez społeczeństwo rozwiązanie problemów reprywatyzacyjnych znajdzie swoje zakończenie po podjęciu prac przez Sejm RP i uchwaleniu stosownej regulacji prawnej.</p>
<p xml:id="div-31">W pełni rozumiemy poczucie krzywdy byłych właścicieli, którzy przez wiele lat próbują odzyskać swoje nieruchomości przejęte przez Skarb Państwa po wojnie bądź uzyskać za nie rekompensatę. Mamy nadzieję, że regulujący te problemy projekt ustawy będzie w najbliższym czasie omawiany przez Wysoką Izbę.</p>
<p xml:id="div-32">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-33">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-34">Paweł Piotrowski</p>
<p xml:id="div-35">Warszawa, dnia 20 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>