text_structure.xml
4.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W związku z przesłanym zapytaniem Pana Posła Wiesława Wody dotyczącym przejęcia przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi szkół rolniczych od samorządów powiatowych, poniżej przedstawiam moje stanowisko w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Chcę potwierdzić informację, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło wstępne działania mające na celu przejęcie na zasadach porozumienia, części szkół i placówek rolniczych o zasięgu regionalnym i ponadregionalnym.</p>
<p xml:id="div-3">Wyrażam opinię, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jako odpowiedzialny za politykę rolną powinien mieć możliwość bezpośredniego oddziaływania na jakość i efektywność kształcenia rolniczego, a tym samym na kreowanie polityki kadrowej dla sektora rolno-spożywczego. Istnieje zatem potrzeba przejęcia przynajmniej części szkół i placówek rolniczych (tj. centra kształcenia praktycznego, centra kształcenia ustawicznego oraz szkoły kształcące w zawodach unikalnych, np. technik pszczelarz, technik inżynierii środowiska i melioracji wodnych, technik weterynarii). Należy zaznaczyć, że we wszystkich krajach Unii Europejskiej Minister Rolnictwa ma znaczący wpływ na kształcenie rolnicze, a w większości krajów prowadzenie i nadzór nad szkołami rolniczymi należy do kompetencji tego ministra.</p>
<p xml:id="div-4">Założeniem jest, aby przejmowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi rolnicze szkoły i placówki stały się wzorcowymi placówkami w regionie, wyznaczającymi i utrzymującymi odpowiednie standardy kształcenia rolniczego, a także wspomagającymi kształcenie praktyczne w pozostałych szkołach rolniczych prowadzonych przez powiaty. Wobec takiego zamierzenia powinny one dysponować wyspecjalizowaną kadrą, nowoczesną bazą dydaktyczno-produkcyjną i dobrym wyposażeniem technicznym. Natomiast z uwagi na dobre ich doposażenie, w placówkach tych istniałaby możliwość przeprowadzania na właściwym poziomie zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe dla wszystkich szkół rolniczych funkcjonujących w rejonie. Ponadto z nowoczesnego zaplecza techniczno-dydaktycznego korzystaliby studenci uczelni rolniczych, odbywający programowe praktyki zawodowe, nauczyciele uczący przedmiotów zawodowych w innych szkołach rolniczych, a także rolnicy, co uzupełniałoby ofertę edukacyjną w zakresie kształcenia rolniczego na terenie regionu.</p>
<p xml:id="div-5">Zdaję sobie jednocześnie sprawę, że przejmowanie rolniczych szkół i placówek, jakkolwiek jest działaniem złożonym, musi odbywać się w sposób płynny, niezakłócający prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego. W związku z tym wymaga to zrozumienia i elastycznego działania ze strony organów prowadzących szkoły, które czują się odpowiedzialne za sprawną realizację tego przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-6">Wprawdzie obowiązująca ustawa o systemie oświaty w art. 5e przewiduje możliwość przejmowania szkół rolniczych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, to jednak proces ten jest bardzo powolny, gdyż może odbywać się jedynie na podstawie porozumienia zawieranego między właściwym ministrem a jednostką samorządu terytorialnego. Przed podpisaniem takiego porozumienia niezbędne jest uzyskanie zgody samorządu powiatowego w formie uchwały rady powiatu wyrażającej wolę przekazania rolniczej szkoły lub placówki do prowadzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
<p xml:id="div-7">Korzystając z powyższej regulacji prawnej niektóre samorządy powiatowe wyraziły już wolę przekazania prowadzenia rolniczych szkół i placówek Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obecnie w tej sprawie kompletowana jest dokumentacja, która pozwoli na przygotowanie właściwego porozumienia pomiędzy samorządem powiatowym a Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przejęciu prowadzenia rolniczej szkoły lub placówki.</p>
<p xml:id="div-8">Jednak dalsze działania związane nie tylko z prowadzeniem szkół i placówek, ale także i z przejęciem majątku tych jednostek obecnie uwarunkowane są pilną potrzebą nowelizacji przepisów ustawy o systemie oświaty. W tej sprawie zgłosiłem już do Ministra Edukacji Narodowej propozycje precyzyjnego uregulowania w ustawie o systemie oświaty spraw związanych z przejmowaniem od powiatów rolniczych szkół i placówek do prowadzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Marek Zagórski</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 21 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>