text_structure.xml
5.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Jacka Tomczaka przesłane przy piśmie z dnia 31 maja 2006 roku (SPS-024-1203/06), w sprawie nierespektowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia wyroku sądu nakazującego refundację ze środków publicznych szczepionki Aerugen dla chorego na mukowiscydozę dziecka, a także terminu wprowadzenia listy tzw. leków sierocych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
<p xml:id="div-2">Na podstawie wyjaśnień uzyskanych z Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie odwołania małoletniego Hawiera Melnyka, reprezentowanego przez rodziców, od decyzji Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia informuję, że w wyroku sąd zmienił zaskarżoną decyzję w ten sposób, że stwierdza, iż małoletni Hawier ma prawo do refundacji ze środków publicznych kosztów dwóch ampułek szczepionki o nazwie Aerugen, i oddalił odwołanie w pozostałym zakresie. Sąd nie dostrzegł jednakże konieczności, w obowiązującym stanie prawnym, uwzględnienia żądania rodziców małoletniego odnośnie prawa do refundacji większej ilości ampułek, aż do osiągnięcia przez małoletniego 18 roku życia, na ˝przyszłość˝. Na podstawie tego wyroku (dotyczącego konkretnej ilości produktu leczniczego) w ubiegłym roku sfinansowano ze środków publicznych zakup 2 ampułek wymienionego leku.</p>
<p xml:id="div-3">Ponadto informuję, że wobec faktu, iż lek nie jest dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w celu jego sprowadzenia z zagranicy konieczne jest wypełnianie procedury określonej w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2005 roku w sprawie sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta (Dz. U. Nr 70, poz. 636). Decyzja dotycząca objęcia, bądź nieobjęcia, refundacją produktu leczniczego sprowadzanego do Polski na podstawie art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 53, poz. 533) jest podejmowana zgodnie z procedurą określoną w art. 36 ust. 4 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto uprzejmie informuję, że w załączniku do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, w wykazie świadczeń opieki zdrowotnej niefinansowanych ze środków publicznych, wymienione są szczepienia ochronne niewchodzące w zakres obowiązkowych szczepień ochronnych, co jest dodatkową przyczyną odmowy refundacji wymienionego produktu leczniczego, który jest szczepionką.</p>
<p xml:id="div-5">Odnośnie leków sierocych uprzejmie informuję, że finansowanie leków sierocych w różnych krajach jest zróżnicowane. Wysokie koszty wytwarzania tych leków powodują, że są one bardzo drogie. W Polsce nie został wypracowany system finansowania leków sierocych. Przepisy art. 36 i art. 37 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) regulują zasady odpłatności za leki podstawowe, uzupełniające i recepturowe oraz za leki z wykazu chorób przewlekłych. Minister Zdrowia w drodze rozporządzeń ustalił wymienione wykazy leków, które mogą być wydawane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.</p>
<p xml:id="div-6">W sytuacji, gdy tzw. lek sierocy nie znajduje się w wykazach leków refundowanych, istnieje możliwość skorzystania przez świadczeniobiorcę z leczenia tym lekiem, jeżeli jest on stosowany w ramach procedur szpitalnych lub programów terapeutycznych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Biorąc pod uwagę fakt, że koszt terapii lekiem ˝sierocym˝ jest bardzo wysoki, Narodowy Fundusz Zdrowia systematycznie, w ramach posiadanych środków finansowych, uruchamia kolejne programy terapeutyczne pozwalające na finansowanie kosztów leczenia chorób o statusie uprzywilejowanym.</p>
<p xml:id="div-7">Przekazując powyższe, jednocześnie uprzejmie informuję, że w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych uwzględniono utworzenie wykazu leków specjalistycznego stosowania. Utworzenie nowej grupy produktów leczniczych refundowanych - leków specjalistycznego stosowania ma na celu umożliwienie refundacji produktów leczniczych wysoce specjalistycznych, zarówno generycznych, jak i innowacyjnych, rozważana jest też możliwość objęcia tym wykazem leków sierocych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej znajduje się po uzgodnieniach zewnętrznych i w najbliższym czasie zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów.</p>
<p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 27 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>