text_structure.xml 8.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na otrzymane zapytanie Pana Posła Józefa Rojka, otrzymane za pośrednictwem Pana Marszałka, przy piśmie z dnia 31 maja br. znak SPS-024-1202/06 w sprawie zasad finansowania pobytu mieszkańców w domach pomocy społecznej, uprzejmie wyjaśniam, że:</p>
        <p xml:id="div-2">Od 1 stycznia 1999 roku organizowanie, prowadzenie i finansowanie domów pomocy społecznej jest zadaniem własnym samorządu powiatowego. W okresie przejściowym wprowadzona została dotacja celowa na dofinansowanie pobytu osób przebywających w domach pomocy społecznej. W założeniu dotacja miała funkcjonować jedynie w dwuletnim okresie przejściowym, ostatecznie została utrzymana do końca 2003 r.(dla osób umieszczonych do końca 2003 r. jest nadal zachowana) a więc przez okres 5 letni.</p>
        <p xml:id="div-3">Od 1 stycznia 2004 r. funkcjonują nowe zasady finansowania pobytu osób kierowanych do ponadgminnych domów pomocy społecznej. Wprowadzenie tych zasad podyktowane było zracjonalizowaniem funkcjonowania tej sfery usług świadczonych w ramach pomocy społecznej. Należy jednak zaznaczyć, że po wprowadzeniu nowych zasad finansowania osoby kierowanej do domu pomocy społecznej to prowadzenie i rozwój domów pomocy społecznej nadal znajduje się w katalogu zadań własnych samorządu powiatowego, zgodnie z art. 19 ustawy o pomocy społecznej.</p>
        <p xml:id="div-4">Po wejściu w życie nowych regulacji samorządy gminne bardzo ostrożnie podchodziły do kierowania osób do domów pomocy społecznej i w wielu domach zaczęły pojawiać się wolne miejsca.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy jednak pamiętać, że nowe regulacje prawne w zakresie usług całodobowych miały na celu wyzwolenie w gminach inicjatywy rozwijania usług środowiskowych dla swoich mieszkańców, z których świadczenia gminy dotychczas często rezygnowały, ograniczając się jedynie do kierowania do domów. W ostatnich latach w sposób znaczący spadała liczba usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania osoby wymagającej wsparcia, a systematycznie wydłużała się kolejka oczekujących, a co za tym idzie, również czas oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej. Z jednej strony, klient otrzymywał decyzję administracyjną przyznającą mu prawo do miejsca w domu pomocy społecznej a z drugiej strony, deklarował, że decyzja zostanie zrealizowana w terminie 6 czy 10 lat (w ekstremalnych przypadkach czas oczekiwania przedłużał się powyżej 15 lat). Dzisiaj przed systemem pomocy społecznej stoi nowe wyzwanie odbudowywania środowiskowych form wsparcia dla stale rosnącej populacji osób starszych i niepełnosprawnych wymagających takiej pomocy (w dużej części są to osoby, które nie chcą przenosić się do instytucji, jaką jest dom pomocy społecznej, a oczekują od systemu pomocy społecznej wsparcia w swoim miejscu zamieszkania). Nowe mechanizmy mają ułatwić samorządom gminnym takie działanie, aby obok kierowania osób do domów pomocy istniała motywacja do budowania systemu własnych świadczeń środowiskowych. Działania te powinny zaowocować nie tylko efektywnym wykorzystaniem środków finansowych, ale przede wszystkim powstawaniem nowych form wsparcia środowiskowego.</p>
        <p xml:id="div-6">Należy również podkreślić, że w konsekwencji wprowadzenia nowego mechanizmu finansowania pobytu osoby w domu pomocy społecznej, z mocy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, gminy uzyskały zwiększone udziały w podatkach bezpośrednich PIT i CIT, aby mogły dysponować środkami finansowymi na kierowanie osób do domów pomocy społecznej.</p>
        <p xml:id="div-7">Resort monitoruje na bieżąco realizowanie zadania w części dotyczącej kierowania do domów pomocy społecznej i obserwuje powolny proces wzrastania liczby osób kierowanych według nowych zasad. Według zbieranych okresowo danych ogólna liczba wolnych miejsc w domach pomocy społecznej kształtuje się na poziomie około 2500 przy ogólnej liczbie miejsc w ponadgminnych domach pomocy społecznej około 80 000. Przy czym w niektórych domach (dotyczy to wybranych typów domów) zaczyna pojawiać się lista osób oczekujących na umieszczenie, co wskazuje, że sytuacja powoli zaczyna się stabilizować i gminy wolno przyzwyczajają się do realizacji tego zadania.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto pragnę dodać, że resort nie przewiduje w najbliższym czasie modyfikacji rozwiązania prawnego dotyczącego sposobu finansowania pobytu osób kierowanych do dps. Jeśli jednak gminy nadal nie będą realizowały tego zadania obowiązkowego (na które samorządy gminne otrzymały środki finansowe), to przewidywane są dodatkowe regulacje chroniące prawa osób niemogących samodzielnie funkcjonować w dotychczasowym środowisku do zamieszkania w całodobowym domu pomocy społecznej.</p>
        <p xml:id="div-9">Samorządy terytorialne w sposób ciągły korzystają z dodatkowego wsparcia w ramach dotacji celowych, szczególnie w obszarze pomocy społecznej. Z takiego wsparcia korzystają również domy pomocy społecznej, które po wprowadzeniu nowych regulacji prawnych natrafiły na przejściowe trudności spotęgowane koniecznością dostosowania tych jednostek organizacyjnych do wymaganych standardów świadczonych usług, i tak:</p>
        <p xml:id="div-10">- W 2004 r. z rezerwy celowej budżetu państwa dla domów pomocy społecznej przeznaczono kwotę 20 145 240 zł, z tego 7 570 610 zł na zwiększenie kwoty dotacji na 1 mieszkańca dps do kwoty 1210 zł w 6 województwach (małopolskim, mazowieckim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim), pozostałe środki podzielono proporcjonalnie do liczby miejsc w województwach na realizację programów naprawczych lub zakup wyposażenia w ramach wydatków bieżących. Podziału środków na konkretne domy pomocy społecznej dokonali wojewodowie.</p>
        <p xml:id="div-11">- W 2005 r. z rezerwy celowej budżetu państwa dla domów pomocy społecznej przeznaczono środki w wysokości 16 536 099 zł, podzielone proporcjonalnie do liczby miejsc w województwach, na dofinansowanie utrzymania miejsc w domach pomocy społecznej oraz na realizację programów naprawczych. Podziału środków na konkretne domy pomocy społecznej dokonali wojewodowie.</p>
        <p xml:id="div-12">Dodatkowo w roku 2005 dla niektórych domów pomocy społecznej z niektórych województw z rezerwy ogólnej budżetu państwa przekazano środki w wysokości 2,5 mln złotych na realizację zadań w ramach programów naprawczych.</p>
        <p xml:id="div-13">W roku 2006 po raz pierwszy od 2001 roku została zaplanowana dla domów pomocy społecznej rezerwa celowa w wysokości 15 mln zł (wydatki majątkowe). Zdecydowano o dofinansowaniu domów, gdzie niewielkimi środkami inwestycyjnymi do końca tego roku możliwe będzie osiągnięcie obowiązującego standardu usług. Środki w oparciu o przekazane wnioski wojewodów zostały rozdysponowane na domy samorządowe. Jednocześnie z uwagi na zgłoszone zapotrzebowanie samorządowych domów pomocy społecznej na środki na realizację programów naprawczych, znacznie przewyższające wysokość ww. rezerwy celowej, na początku maja 2006 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej wystąpił do Prezesa Rady Ministrów Pana Kazimierza Marcinkiewicza o przyznanie dodatkowych środków w wysokości 20 mln zł z rezerwy ogólnej budżetu państwa na realizację programów naprawczych w domach pomocy społecznej, w tym w domach prowadzonych przez podmioty niepubliczne na zlecenie powiatów, które zgodnie z ustawą o finansach publicznych mogą otrzymać dotację na realizację inwestycji tylko w oparciu o specjalne upoważnienie w ustawie budżetowej.</p>
        <p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Bogdan Socha</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 26 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>