text_structure.xml 5.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jana Łącznego w sprawie podstaw prawnych wystawiania przez Wojskową Agencję Mieszkaniową tytułów wykonawczych, stanowiących podstawę wszczynania postępowania egzekucyjnego, w celu ściągnięcia od dłużników należności za użytkowanie lokali mieszkalnych (SPS-024-1182/06), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Podstawowym aktem prawnym określającym tryb egzekucji prowadzonej wobec dłużników zalegających z opłatami za używanie lokalu i opłatami pośrednimi z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego jest ustawa z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 ze zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 tej ustawy opłaty za używanie lokalu i opłaty pośrednie z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnych stanowiących podstawę prawną do zajmowania lokalu mieszkalnego, nieuiszczone w ustalonym terminie płatności, podlegają, wraz z odsetkami w wysokości ustawowej za zwłokę, przymusowemu ściągnięciu na podstawie tytułu wykonawczego w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm.).</p>
        <p xml:id="div-4">Zatem w sytuacji, gdy osoba legitymująca się decyzją administracyjną, stanowiącą podstawę zajmowania lokalu mieszkalnego będącego w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, zalega z opłatami związanymi z tym lokalem, wówczas wierzyciel (WAM) jest uprawniony do żądania wykonania tego obowiązku pieniężnego w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.</p>
        <p xml:id="div-5">Oznacza to, że przewidziane w art. 3 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji wszczęcie postępowania egzekucyjnego w celu wykonania obowiązku wynikającego bezpośrednio z przepisów prawa, tj. z art. 37 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, następuje na podstawie tytułu wykonawczego wystawianego przez wierzyciela - w tym przypadku przez WAM.</p>
        <p xml:id="div-6">Należy także podkreślić, że art. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1203) nadał nowe brzmienie przepisowi art. 19 § 7 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z nim dyrektor oddziału regionalnego WAM jest uprawniony do stosowania egzekucji z wynagrodzenia za pracę oraz ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego albo ubezpieczenia społecznego, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłat za używanie lokalu i opłat pośrednich związanych z zajmowaniem lokali będących w dyspozycji WAM.</p>
        <p xml:id="div-7">Warto zauważyć, że organ egzekucyjny i wierzyciel to ta sama jednostka organizacyjna (WAM) i ustawodawca jednoznacznie przesądził, że dochodzenie rozważanych należności nie następuje w drodze egzekucji sądowej, lecz administracyjnej.</p>
        <p xml:id="div-8">W związku z powyższym prawidłowa jest praktyka wystawiania przez Wojskową Agencję Mieszkaniową dłużnikowi administracyjnego tytułu wykonawczego oraz prowadzenia na jego podstawie postępowania egzekucyjnego w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnemu w administracji.</p>
        <p xml:id="div-9">Pragnę w tym miejscu podkreślić, że obowiązujące aktualnie rozwiązania prawne uwzględniają wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 lipca 2003 r. (sygn. Akt. K 35/01 opubl. w OTK-A z 2003 r. Nr 6, poz. 64), w którym podkreślono, iż zasady postępowania administracyjnego są z istoty lepiej dostosowane od procedur cywilnych do skutecznego egzekwowania praw i obowiązków wynikających ze stosunków administracyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu gwarancji poszanowania wszelkich konstytucyjnych praw dla stron tego postępowania.</p>
        <p xml:id="div-10">Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wszczęcie i prowadzenie przez dyrektorów oddziałów regionalnych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej egzekucji administracyjnej - obowiązku określonego w art. 37 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - ma oparcie w przywołanych przepisach ustawowych i brak jest podstaw do kwestionowania zasadności wystawiania przez te oddziały tytułów wykonawczych warunkujących wszczęcie egzekucji w trybie administracyjnym.</p>
        <p xml:id="div-11">Łączę wyrazy szacunku i poważania</p>
        <p xml:id="div-12">Sekretarz stanu Aleksander Marek Szczygło</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 20 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>