text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Józefa Cepila, Posła na Sejm RP, z dnia 31 maja br., znak: SPS-024-1175/06, w sprawie możliwości uproszczenia procedur w zakresie pozyskiwania przez przedsiębiorców środków z funduszy strukturalnych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego od początku podejmuje działania w celu uproszczenia zasad absorpcji środków w obecnym okresie programowania, tj. w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Natomiast w stosunku do nowego okresu programowania 2007-2013 przygotowywane są odpowiednie dokumenty precyzujące zasady podziału środków unijnych i procedury ich wykorzystania. Obecnie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego prowadzi prace nad systemem realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 i wynikających z nich programów operacyjnych, których zakończenie planowane jest na październik br. Następnie dokumenty te będą przedmiotem uzgodnień z Komisją Europejską.</p>
<p xml:id="div-3">Zaproponowany system realizacji na lata 2007-2013 charakteryzuje się dużą decentralizacją zarządzania. Instytucje zarządzające dla programów krajowych ustanowione są w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, natomiast za realizację odpowiednich priorytetów programów operacyjnych będą odpowiadały instytucje pośredniczące utworzone we właściwych ministerstwach.</p>
<p xml:id="div-4">W przypadku Regionalnych Programów Operacyjnych całkowitą odpowiedzialność za ich realizację ponosi Urząd Marszałkowski, jako instytucja zarządzająca. Urząd Marszałkowski przygotowuje program i przy udziale Ministerstwa Rozwoju Regionalnego negocjuje jego treść z Komisją Europejską.</p>
<p xml:id="div-5">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zamierza jak najbardziej uprościć i uelastycznić system wdrażania programów operacyjnych. W przyszłym okresie programowania przewiduje się uregulowanie w formie aktu prawnego jedynie najważniejszych dokumentów, które nie powinny ulegać zbyt częstym zmianom w ciągu całego okresu programowania.</p>
<p xml:id="div-6">Uproszczeniem będzie pozostawienie przez Komisję Europejską w gestii państw członkowskich ustanowienia reguł kwalifikowalności kosztów projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych. Zlikwiduje to problemy wynikające z obecnych trudności wynikających z różnej interpretacji postanowień rozporządzeń unijnych, które powodują, że te same koszty ponoszone w ramach jednego programu operacyjnego są zaliczane do kosztów kwalifikowanych, natomiast w ramach innego programu już nie.</p>
<p xml:id="div-7">Ponadto w projektowanym systemie wdrażania funduszy strukturalnych w okresie 2007-2013 planuje się ustalenie ogólnych zasad systemu wdrażania, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych programów oraz priorytetów, które będą ulegały jedynie niewielkim zmianom w trakcie całego okresu obowiązywania.</p>
<p xml:id="div-8">Ad 2. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wprowadziło już znaczące uproszczenia dostępu do funduszy strukturalnych dla beneficjentów, w tym przedsiębiorców. Planowane są dalsze prace w tym zakresie w obecnym i przyszłym okresie programowania. Zwiększenie poziomu wydatkowania funduszy unijnych przyznanych Polsce na lata 2004-2006 jest od początku jednym z priorytetów Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które przygotowało Program naprawczy zwiększający absorpcję funduszy strukturalnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, który ma za zadanie ułatwić dostęp do funduszy dla wszystkich beneficjentów procesu wdrażania funduszy strukturalnych. Program został przyjęty przez Radę Ministrów 6 grudnia 2005 r.</p>
<p xml:id="div-9">W ramach powyższego programu zaproponowano nowelizację ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Projekt ustawy zakłada min. uelastycznienie systemu wdrażania funduszy strukturalnych poprzez zlikwidowanie zapisów o konieczności regulowania wzorów wniosków, umów i płatności oraz uzupełnień programów w formie rozporządzeń.</p>
<p xml:id="div-10">Rząd przygotował a Sejm uchwalił już zasadnicze zmiany w prawie zamówień publicznych. Pozwalają one na zdecydowane przyspieszenie wydatkowania środków strukturalnych.</p>
<p xml:id="div-11">Pozostałe zmiany wprowadzane w ramach Programu naprawczego prowadzą do usprawnienia różnych elementów systemu wdrażania:</p>
<p xml:id="div-12">- Ocena projektów o dofinansowanie</p>
<p xml:id="div-13">Projekt ustawy o Narodowym Planie Rozwoju zakłada możliwość likwidacji Komitetów Sterujących. Ma to na celu usprawnienie procesu wyboru projektów i dostosowanie systemu wdrażania funduszy strukturalnych do rzeczywistych potrzeb i możliwości. Praktyka ostatnich miesięcy pokazała, że w przypadku większości programów Komitety Sterujące nie były w stanie pełnić zadań, do których zostały powołane, stanowiąc jedynie niepotrzebne wydłużenie proceduralnej ścieżki wyboru projektów.</p>
<p xml:id="div-14">Na bieżąco wprowadzane są usprawnienia procesu oceny wniosków w ramach poszczególnych programów wynikające ze zdobywanych doświadczeń. W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich ograniczono ilość załączników wymaganych do wniosku o dofinansowanie.</p>
<p xml:id="div-15">W ramach Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw do wdrożonych usprawnień w zakresie oceny wniosków o dofinansowanie można zaliczyć:</p>
<p xml:id="div-16">1. W poddziałaniu 2.2.2 Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw (targi, wystawy i misje), po konsultacjach ze środowiskiem zainteresowanych przedsiębiorców, znacząco skrócono terminy składania wniosków, a sam wniosek uległ uproszczeniu.</p>
<p xml:id="div-17">2. W działaniu 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje, z uwagi na bardzo dużą liczbę wniosków składanych i stosunkowo niedużą liczbę projektów przyjmowanych do realizacji postanowiono wprowadzić tryb odwoławczy od oceny, którą przedsiębiorcy uważają za niesprawiedliwą.</p>
<p xml:id="div-18">3. W ramach działania 2.3 w Regionalnych Instytucjach Finansujących odbywa się nie tylko ocena formalna, ale także techniczno-ekonomiczna wniosków. Regionalne Instytucje Finansujące przekazują wnioski do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości do oceny merytorycznej sukcesywnie, a nie jak do tej pory po zakończeniu sprawdzania wszystkich wniosków. Ponadto w celu zapewnienia jednakowej oceny wniosków przez wszystkich oceniających doprecyzowano interpretację poszczególnych kryteriów oceny techniczno-ekonomicznej.</p>
<p xml:id="div-19">4. W działaniu 2.3 istnieje możliwość weryfikacji budżetów projektów poprzez uznanie niektórych wydatków lub ich określonej wysokości za nieuzasadnione lub niekwalifikowane. Wcześniej pojawienie się wydatków niekwalifikowanych w wydatkach kwalifikowanych powodowało odrzucenie wniosku. W przypadku działania 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo - ww. uproszczenie zostanie wprowadzone od 10. rundy aplikacyjnej.</p>
<p xml:id="div-20">5. Wprowadzono tryb obiegowy rekomendowania list rankingowych przez Komitet Sterujący z działań 2.1, 2.2.2 i Pomocy technicznej, co znacznie skróci okres zatwierdzania projektów do realizacji.</p>
<p xml:id="div-21">6. Zrezygnowano z obowiązku zewnętrznego finansowania inwestycji w przypadku działania 2.3.</p>
<p xml:id="div-22">7. Zrezygnowano z merytorycznego kryterium ˝udział własny ponad minimalny wymagany udział w%˝ w przypadku działań: 1.1 Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw, 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw, 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm, 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badwczo-rozwojową a gospodarką, 2.1 i 2.2.2.</p>
<p xml:id="div-23">Kolejne uproszczenia dostępu do funduszy strukturalnych to rezygnacja z dodatkowej oceny finansowej projektu w przypadku wniosków, w których beneficjenci przedstawiają promesę kredytową, oraz dopuszczenie możliwości modyfikacji wartości projektu przez oceniających, jeżeli w projekcie znajdą się wydatki niekwalifikowane, pod warunkiem że wydatki te nie przekroczą 10% wartości budżetu projektu.</p>
<p xml:id="div-24">- Realizacja projektów</p>
<p xml:id="div-25">Jedną z najważniejszych barier realizacji projektów współfinansowanych ze środków strukturalnych uznano długotrwałość procedur udzielania zamówień publicznych. W ramach Programu naprawczego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowało nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych. Podpisana przez Prezydenta RP w dniu 28 kwietnia br. nowelizacja przewiduje uproszczenie powyższych procedur dla zamówień poniżej 60 tys. euro oraz wprowadzenie zmian skutkujących skróceniem procedur odwoławczych. Dodatkowo odstąpiono od stosowania przez beneficjentów funduszy strukturalnych procedury uproszczonej zamówień publicznych.</p>
<p xml:id="div-26">Uproszczenie procesu rozliczania projektów przewiduje kolejna nowelizacja rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń, która wejdzie w życie prawdopodobnie w czerwcu br. Planuje się wprowadzenie możliwości dołączania do wniosku beneficjenta o płatność - w przypadkach określonych przez właściwą instytucję zarządzającą - jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione przez beneficjenta wydatki, co usprawni proces weryfikacji wniosków.</p>
<p xml:id="div-27">W celu przyspieszenia procesu weryfikacji wniosków o płatność proponowane zmiany dają możliwość poprawienia wniosku o płatność przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek w przypadku zaistnienia uchybień formalno-rachunkowych we wniosku. W świetle obecnych postanowień instytucja przyjmująca wniosek, każdorazowo odsyłając wniosek do beneficjenta, wzywała go do uzupełnienia lub poprawienia wniosków, nawet w przypadku drobnych pomyłek bądź uchybień formalnych.</p>
<p xml:id="div-28">- Sprawozdawczość</p>
<p xml:id="div-29">W zakresie sprawozdawczości prowadzonej przez beneficjenta w trakcie realizacji projektów wprowadzono dotychczas następujące uproszczenia: ograniczenie zakresu informacji o postępie finansowym w sprawozdaniach, ujednolicenie formatów przekazywania danych dotyczących postępu rzeczowego, ograniczenie części opisowych sprawozdań i pozostawienie tych informacji, które są niezbędne do prawidłowego monitoringu procesu wdrażania.</p>
<p xml:id="div-30">Istotne uproszczenie systemu sprawozdawczości zostanie wprowadzone po wejściu w życie kolejnej nowelizacji ww. rozporządzenia w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń. Powyższe rozporządzenie upraszcza system sprawozdawczości poprzez wydłużenie okresu sprawozdawczego z kwartału do 6 miesięcy. Odstępuje się tym samym od wymogu przedkładania przez beneficjentów oraz instytucje zaangażowane w realizację programów operacyjnych sprawozdań kwartalnych.</p>
<p xml:id="div-31">W ramach SPO-WKP w zakresie sprawozdawczości i monitoringu realizacji projektu wprowadzono ponadto następujące zmiany:</p>
<p xml:id="div-32">1. Przyjęto, że projekt można uznać za zrealizowany na podstawie osiągnięcia prognozowanych wskaźników produktu. W przypadku działania 2.1 i 2.4 Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowywania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska konieczne jest również osiągnięcie wskaźnika rezultatu.</p>
<p xml:id="div-33">2. Wprowadzono uproszczone wzory sprawozdań z realizacji projektów, działań i programu, a także szczegółowej instrukcji wypełniania ww. sprawozdań.</p>
<p xml:id="div-34">3. Zrezygnowano z określenia wskaźników oddziaływania na etapie wniosku o dofinansowanie oraz sprawozdań beneficjentów.</p>
<p xml:id="div-35">Doświadczenia obecnego okresu służą nie tylko bieżącym uproszczeniom systemu, ale są wykorzystywane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w pracach nad systemem wdrażania funduszy strukturalnych w Polsce w okresie 2007-2013. Projekt systemu realizacji zakłada m.in. przeniesienie funkcji certyfikującej do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, regulowanie wzorów dokumentów w formie wytycznych wydawanych przez instytucję zarządzającą programem. Usytuowanie instytucji certyfikującej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego umożliwiłoby uczynienie tego resortu dysponentem pierwszego stopnia środków budżetowych pochodzących z Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-36">Ponadto po wejściu w życie nowej ustawy o finansach publicznych zostanie uproszczony system finansowania programów i projektów. Zgodnie z projektem opracowywanej obecnie nowej ustawy środki z funduszy strukturalnych zostaną włączone do budżetu państwa jako jego dochody, natomiast instytucje dokonujące płatności na rzecz beneficjentów otrzymywać będą łączną pulę środków na współfinansowanie i prefinansowanie projektów.</p>
<p xml:id="div-37">Ad 3. W stosunku do lat 2004-2006 pomoc dla przedsiębiorstw będzie znacznie większa. W latach 2007-2013 pomoc dla przedsiębiorców udzielana będzie w ramach wszystkich programów operacyjnych z wyjątkiem Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.</p>
<p xml:id="div-38">Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, zobowiązała się do dążenia do pełnej realizacji Strategii Lizbońskiej, dzięki czemu aż 60% wydatków z funduszy strukturalnych zostanie przeznaczone na wykonanie określonych w strategii priorytetów, co dotyczy m.in. zwiększenia wydatków na wsparcie przedsiębiorstw, głównie z sektora MSP.</p>
<p xml:id="div-39">W perspektywie finansowej 2007-2013 przedsiębiorcy będą mogli korzystać z dotacji na inwestycje, doradztwo, wspólne inicjatywy oraz badania i rozwój w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a także w ramach każdego z szesnastu Regionalnych Programów Operacyjnych. Ponadto wsparcie w zakresie ochrony środowiska będzie dostępne w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, a na szkolenia w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki. Należy zauważyć, że inwestycje w infrastrukturę czy w kapitał ludzki mają na celu uczynienie z Polski bardziej atrakcyjnego miejsca pod względem warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym do działań inwestycyjnych.</p>
<p xml:id="div-40">Interwencje te nakierowane będą przede wszystkim na rozwój i tworzenie małych i średnich przedsiębiorstw zapewniających najwięcej trwałych i nowych miejsc pracy oraz na tworzenie otoczenia wsparcia przedsiębiorstw kreującego warunki korzystne dla ich rozwoju.</p>
<p xml:id="div-41">W chwili obecnej programy operacyjne są w fazie konsultacji społecznych, przed negocjacjami z Komisją Europejską. Trudno więc na tym etapie przewidzieć ostateczny podział środków na poszczególne rodzaje interwencji. Na podstawie wstępnie określonych szacunków środki przeznaczone na ten cel mogą sięgnąć kwoty rzędu 15,7 mld euro środków publicznych - z funduszy strukturalnych i współfinansowania krajowego (ok. 7,5 mld euro w ramach 16 RPO, co wyniesie ok. 40% całkowitej alokacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz ok. 8,2 mld euro w ramach Programu Operacyjnego Inowacyjna Gospodarka).</p>
<p xml:id="div-42">Dodatkowe środki finansowe na wzmacniane finansowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw będą dostępne w ramach inicjatywy JEREMIE - wspólnej inicjatywy Komisji Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, która zakłada znacznie większe zaangażowanie środków tego banku na poziomie regionalnym i lokalnym jako uzupełnienie środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z przeznaczeniem na rozwój funduszy pożyczkowych, poręczeniowych i inwestycyjnych wspierających finansowo małe i średnie przedsiębiorstwa.</p>
<p xml:id="div-43">W szerszym wymiarze należy liczyć, iż na cele związane z uatrakcyjnieniem Polski i jej regionów dla prowadzenia działalności gospodarczej zostanie wykorzystane ponad 50% z ogólnej puli dostępnych środków.</p>
<p xml:id="div-44">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-45">Minister</p>
<p xml:id="div-46">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-47">Warszawa, dnia 26 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>