text_structure.xml 3.95 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 31 maja 2006 r. (znak: SPS-024-1162/06), dotyczące interpelacji Pani Poseł Haliny Murias w sprawie cen paliw płynnych, przedstawiam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-2">Największy wpływ na poziom cen paliw ciekłych na rynku krajowym ma cena ropy naftowej. Odnotowywane od ponad dwóch lat perturbacje na światowym rynku naftowym spowodowały, że w roku 2005 ceny ropy naftowej wzrosły o ok. 45%. Polska jako kraj nieposiadający własnych zasobów tego surowca uzależniona jest od importu. Na uwagę zasługuje fakt, że w roku 2005 ceny detaliczne benzyn w Polsce wzrosły o 7%, a olejów napędowych o 16%</p>
        <p xml:id="div-3">. Mniejszy wzrost cen paliw na rynku krajowym wynikał przede wszystkim ze znacznego udziału podatków w cenie końcowej paliwa oraz utrzymującej się silnej pozycji złotówki wobec dolara amerykańskiego. Ceny paliw w Polsce zostały uwolnione w 1997 r. i od tego czasu kształtowane są przez rynek. Ceny hurtowe paliw dwóch największych krajowych producentów, tj. PKN Orlen S.A. i Grupy Lotos S.A., ustalane są na podstawie notowań światowych. Zmiany cen hurtowych w rafineriach krajowych są odzwierciedleniem sytuacji na rynkach międzynarodowych. Należy podkreślić, że poziom cen hurtowych w Polsce jest nieco niższy od cen światowych, co daje gwarancję, że paliwa importowane nie stanowią zagrożenia dla producentów krajowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Minister Gospodarki nie ma obecnie prawnych możliwości regulowania cen paliw, a także ingerowania w wysokość marży stosowanej przez rafinerie czy poszczególnych operatorów stacji paliw. Dodatkowo użycie metod administracyjnych do regulowania cen paliw byłoby sprzeczne z zasadami funkcjonowania gospodarki rynkowej.</p>
        <p xml:id="div-5">W odpowiedzi na pytanie dotyczące wysokich cen paliw w województwie podkarpackim uprzejmie informuję, że ceny paliw sprzedawanych na stacjach stanowią wypadkową wielu czynników, takich jak: koszty zakupu paliwa, koszty transportu, poziom sprzedaży paliw, a także popyt na paliwa w określonym regionie kraju. Ceny detaliczne na poszczególnych stacjach paliw uwarunkowane są również polityką cenową prowadzoną przez właścicieli, standardem stacji, a także jej lokalizacją.</p>
        <p xml:id="div-6">Zasygnalizowany przez Panią Poseł problem terytorialnego zróżnicowania cen paliw znajduje swoje odzwierciedlenie w specyfice regionów. Województwo podkarpackie, jak też województwa: małopolskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie charakteryzują się dużym natężeniem ruchu turystycznego. Prowadzona w tych regionach działalność gospodarcza, w tym również obrót paliwami, nakierowana jest szczególnie na turystów i często ma charakter sezonowy. Niewątpliwie czynnikiem stymulującym ceny będzie wzrost konkurencji na rynku sprzedaży detalicznej. Postępująca konsolidacja rynku może sprawić, że stopniowo będą się zacierać różnice pomiędzy poszczególnymi regionami kraju.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę dodatkowo poinformować, że sytuacja na rynku paliw ciekłych w zakresie kształtowania się cen hurtowych i detalicznych paliw, a także terytorialnego rozkładu tych cen jest bardzo uważnie monitorowana zarówno przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak też przez Ministerstwo Gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 26 czerwca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-12">Przegląd Makroekonomiczny, Ministerstwo Finansów, luty 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>