text_structure.xml
9.12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Mirosława Maliszewskiego z dnia 15 maja 2006 r., Nr SPS-024-1160/06, dotyczące wynagradzania nauczycieli legitymujących się dyplomami studium wychowania przedszkolnego nauczycieli pozwolę sobie przedstawić, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zasady stanowienia stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli są zdeterminowane postanowieniami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.), w tym w szczególności treścią art. 30 ust. 2 i ust 5. Na mocy wskazanych przepisów wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest:</p>
<p xml:id="div-3">1) od stopnia awansu zawodowego,</p>
<p xml:id="div-4">2) posiadanych kwalifikacji,</p>
<p xml:id="div-5">3) wymiaru zajęć obowiązkowych.</p>
<p xml:id="div-6">Powyższe rygory ustawowe zostały wykonane przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania w oparciu o treść:</p>
<p xml:id="div-7">- najpierw rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz.U. Nr 39, poz. 455 ze zm.),</p>
<p xml:id="div-8">- a następnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2005 r. Nr 22, poz. 181 ze zm.).</p>
<p xml:id="div-9">W przepisach tych dwa pierwsze wskazane powyżej rygory ustawowe w zakresie stanowienia o wynagrodzeniu zasadniczym realizowane są przez układ i konstrukcję tabeli stawek różnicującą je w zależności od:</p>
<p xml:id="div-10">- poziomu wykształcenia,</p>
<p xml:id="div-11">- stopni awansu zawodowego.</p>
<p xml:id="div-12">Zróżnicowanie płacy zasadniczej w zależności od wymiaru zajęć obowiązkowych następuje natomiast w konsekwencji realizowania przez nauczyciela wyższego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć na zasadach, o których mowa w art. 42 ust 4a Karty Nauczyciela (tzw. ˝podwyższone pensum˝) lub zatrudnienia w niepełnym wymiarze zajęć. Poziom wykształcenia oraz wysokość stawek w przywołanych przepisach została zhierarchizowana celowo wg obecnie niezbędnych i pożądanych kwalifikacji nauczyciela - wg następującego porządku.</p>
<p xml:id="div-13">Posiadane wykształcenie:</p>
<p xml:id="div-14">1 grupa (najwyższa):</p>
<p xml:id="div-15">- tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym;</p>
<p xml:id="div-16">2 grupa:</p>
<p xml:id="div-17">- tytuł zawodowy magistra bez przygotowania pedagogicznego,</p>
<p xml:id="div-18">- tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) z przygotowaniem pedagogicznym;</p>
<p xml:id="div-19">3 grupa:</p>
<p xml:id="div-20">- tytuł zawodowy licencjata (inżyniera) bez przygotowania pedagogicznego,</p>
<p xml:id="div-21">- dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego lub nauczycielskiego kolegium języków obcych;</p>
<p xml:id="div-22">4 grupa:</p>
<p xml:id="div-23">- pozostałe wykształcenie.</p>
<p xml:id="div-24">Takie usystematyzowanie służy wspieraniu i promowaniu za pomocą mechanizmów płacowych najbardziej oczekiwanych potrzeb w zakresie poziomu wiedzy i kwalifikacji nauczycieli w nowoczesnej i stale rozwijającej się szkole społeczeństwa informacyjnego. Regulacja ta w żadnym stopniu nie odnosi się natomiast do oceny pracy i osiągnięć nauczycieli zatrudnionych w poszczególnych typach szkół i placówek. Konstrukcja tabeli minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego weszła w życie w roku 2000 wraz z fundamentalną reformą systemu oświaty, którą zainicjowano m.in. na skutek negatywnych ocen dotychczasowego poziomu kształcenia uczniów (teza potwierdziła się w badaniu PISA 2000 r.). Elementarnym założeniem tej reformy było wprowadzenie mechanizmów służących podwyższeniu kwalifikacji przez nauczycieli i w ślad za tym wynagrodzeń. W konsekwencji, m.in. nauczycielskie wynagrodzenia zasadnicze tylko w roku 2000 wzrosły o ok. 20%, czyli dwukrotnie więcej niż dla pozostałych pracowników sektora finansów publicznych.</p>
<p xml:id="div-25">Odnosząc się szczegółowo do treści tego przepisu, o którym mowa w zapytaniu, należy przede wszystkim wskazać, iż jest to tzw. przepis przejściowy, przyjęty w 2000 r. celem ochrony nauczycieli, których wykształcenie nie spełniało już wówczas wymaganego poziomu wykształcenia. Najpierw zatem w § 8 rozporządzenia z 11 maja 2000 r., a następnie § 11 rozporządzenia z 31 stycznia 2005 r. przesądzono, iż nauczycielom, którzy legitymują się jedynie nieistniejącymi już w 2000 r. dwuletnimi formami kształcenia, jak:</p>
<p xml:id="div-26">- studium nauczycielskie (wychowania przedszkolnego, nauczania początkowego,)</p>
<p xml:id="div-27">- pedagogiczne studium techniczne,</p>
<p xml:id="div-28">do dnia 31 sierpnia 2006 r. będzie się ustalać identyczne stawki płacowe wynagrodzenia zasadniczego, jak dla nauczycieli legitymujących się licencjatem bez przygotowania pedagogicznego, czy dyplomem ukończenia trzyletnich kolegiów nauczycielskich, mimo iż nie legitymują się oni porównywalnym poziomem wykształcenia. Jak wynika z powyższego, dla nauczycieli, którzy już w 2000 r. nie legitymowali się pożądanym standardem wykształcenia, powołano aż sześcioletni okres przejściowy na niezbędne uzupełnienie kwalifikacji, bez negatywnych konsekwencji finansowych.</p>
<p xml:id="div-29">Należy zwrócić uwagę, że wskazany okres na uzupełnienie kwalifikacji był wystarczająco długi. Wystarczyłoby np. w tym okresie ukończyć trzyletnie studia licencjackie, aby z dniem 31 sierpnia 2006 r. nie tylko nie zostać przeszeregowanym do niższej grupy, ale uzyskać podwyżkę. Według stawek obecnie obowiązujących dla nauczyciela mianowanego, od dnia uzyskania dyplomu licencjata byłaby to dla nauczyciela legitymującego się ukończeniem studium wychowania przedszkolnego dodatkowa comiesięczna podwyżka (ponad waloryzację) w wysokości 205 zł., a po dniu 31 sierpnia 2006 r. - 423 zł.</p>
<p xml:id="div-30">W konsekwencji obecnie nie planuje się nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (...). Wydaje się bowiem, iż w obszarze bezspornie szczególnym, jakim jest edukacja dzieci i młodzieży, nie znajduje uzasadnienia pogląd o potrzebie odzwierciedlania i premiowania w płacowych przepisach powszechnych takich form kształcenia, które obecnie nie mogą być uznawane za pożądany standard wykształcenia, choć były takim wcześniej. W mojej opinii nie istnieją obecnie przesłanki odwołujące się do celu edukacyjnego, jakim jest jakość kształcenia i wychowania, aby w szczególny sposób premiować w przepisach płacowych formy wykształcenia nauczycieli nieoparte na wykształceniu wyższym. Takie działanie nie sprzyjałoby konieczności podtrzymywania i inicjowania mechanizmów wspierających podnoszenie kwalifikacji przez nauczyciela, a ponadto rodziłoby słuszne protesty innych nauczycieli, którzy w celu uzyskania porównywalnych stawek płacowych, ukończyli bardziej rozbudowane formy kształcenia (kolegium nauczycielskie lub studia licencjackie). Należy tu podkreślić, iż doskonalenie zawodowe i podnoszenie kwalifikacji w żadnym z innych zawodów nie jest bardziej oczywiste i niezbędne, niż w przypadku nauczycieli.</p>
<p xml:id="div-31">Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż po zrealizowanej w 2000 r. fundamentalnej reformie w zakresie wynagrodzeń nauczycieli, przepisy w tym względzie nabrały charakteru otwartego, a co za tym idzie umożliwiają uwzględnianie szczególnych, zindywidualizowanych przypadków.</p>
<p xml:id="div-32">Przedstawiając powyższe informacje, pozwalam sobie uprzejmie prosić Pana Marszałka o ich przyjęcie.</p>
<p xml:id="div-33">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-34">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-35">Mirosław Orzechowski</p>
<p xml:id="div-36">Warszawa, dnia 14 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>