text_structure.xml
9.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 29 maja br., znak: SPS-024-1153/06, dotyczące zapytania Pana Posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie planów nowelizacji przepisów prawnych w przedmiocie umożliwienia ubezpieczonym, będącym członkami otwartych funduszy emerytalnych, przejścia z otwartych funduszy emerytalnych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Przed 13 kwietnia 2005 r. każde powszechne towarzystwo emerytalne stosowało odmienną praktykę postępowania z wnioskami swoich klientów o unieważnienie umowy o członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym z powodu braku wystarczającego pouczenia o konsekwencjach w postaci utraty prawa do wcześniejszej emerytury. W związku z tym Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych doprowadziła do wydania w dniu 13 kwietnia 2005 r. Oświadczenia Powszechnych Towarzystw Emerytalnych zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych o stosowaniu jednolitej procedury postępowania z wnioskami członków otwartych funduszy emerytalnych, którzy zechcą skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury. Celem tego porozumienia było ujednolicenie postępowania. Zgodnie z porozumieniem po otrzymaniu od członka lub byłego członka funduszu, który nabył członkostwo w tym funduszu na podstawie pierwszej umowy, wniosku o unieważnienie umowy z powodu utraty przez niego prawa do wcześniejszej emerytury, PTE zarządzające tym funduszem żąda od tej osoby:</p>
<p xml:id="div-3">a) pisemnego oświadczenia o zawarciu przez nią umowy pod wpływem błędu, co do utraty prawa do wcześniejszej emerytury,</p>
<p xml:id="div-4">b) dostarczenia decyzji ZUS o odmowie udzielenia prawa do wcześniejszej emerytury jedynie ze względu na jej przynależność do funduszu emerytalnego.</p>
<p xml:id="div-5">Po spełnieniu przez członka funduszu lub byłego członka funduszu powyższych warunków, PTE zarządzające tym funduszem uruchamia wewnętrzną procedurę w sprawie unieważnienia umowy z tą osobą. Przy czym powyższe postanowienia nie obowiązują w odniesieniu do spraw zakończonych prawomocnym wyrokiem oddalającym powództwo w tym przedmiocie. Pozwoliło to przyjąć przez zainteresowane strony sposób postępowania bez wchodzenia w spór sądowy.</p>
<p xml:id="div-6">Przedmiotowe Oświadczenie Powszechnych Towarzystw Emerytalnych o stosowaniu jednolitej procedury postępowania z wnioskami członków otwartych funduszy emerytalnych obowiązuje jednak tylko do dnia 31 grudnia 2006 r.</p>
<p xml:id="div-7">Mając powyższe na względzie oraz fakt, że dla wielu osób umowa o członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym stanowi jedyną przeszkodę w skorzystaniu z prawa do wcześniejszej emerytury, jak również w związku z wydłużeniem do dnia 31 grudnia 2007 r. okresu, do którego osoby urodzone przed 1 stycznia 1969 r. mogą ubiegać się o przyznanie prawa do wcześniejszej emerytury (na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela, Dz.U. Nr 167, poz. 1397), należy przekazać, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zwróciło się w piśmie z dnia 25 kwietnia 2006 r. do Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie możliwość przedłużenia okresu obowiązywania dotychczasowych zasad unieważniania umów.</p>
<p xml:id="div-8">W odpowiedzi Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych, w piśmie z dnia 25 maja 2006 r., przekazała, że członkowie Izby nie zamierzają przedłużyć jej obowiązywania na rok 2007, co uzasadniła powstaniem odmiennej sytuacji po wprowadzeniu w życie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela (Dz.U. Nr 167, poz. 1397), przedłużającej prawo do wcześniejszej emerytury o rok. Izba w swoim piśmie podkreśliła, że zmiana przepisów, niezależnie do tego, że jest korzystna dla określonych grup społecznych, nie może sama w sobie stanowić dla nich przesłanki do uchylenia się od skutków prawnych umów zawartych przed jej dokonaniem. W związku z powyższym PTE zrzeszone w Izbie nie mogą wziąć na siebie odpowiedzialności za skutki decyzji ustawodawcy, a kontynuacja stosowania zasad Porozumienia bez jakiejkolwiek podstawy prawnej może zostać oceniona jako działanie niezgodne z prawem, jak też z interesem PTE oraz zarządzanego przez nie OFE. W związku z tym mogłaby nawet narazić członków zarządu PTE na zarzut działania na szkodę spółki w rozumieniu przepisów o odpowiedzialności cywilnej i karnej, zawartych w Kodeksie spółek handlowych.</p>
<p xml:id="div-9">Ustawą z dnia z dnia 27 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela przedłużono o rok, tj. do 31 grudnia 2007 r., termin na spełnienie przez osobę urodzoną po 1948 r. warunków uprawniających do wcześniejszej emerytury, obliczanej według tzw. starych zasad wymiaru.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie utrzymano przepis, że prawo do wcześniejszej emerytury mają tylko te osoby, które nie przystąpiły do otwartego funduszu emerytalnego. Decyzja o przystąpieniu do otwartego funduszu emerytalnego traktowana jest bowiem jako oświadczenie woli o wyborze systemu emerytalnego na zasadach określonych dla osób urodzonych po 1968 r. Przystąpienie do otwartego funduszu emerytalnego przekreśla więc w obowiązującym stanie możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę.</p>
<p xml:id="div-11">Mając na względzie negatywną odpowiedź Izby oraz konieczność uregulowania prawnego zaistniałej sytuacji Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przystąpiło do prac nad przygotowaniem odpowiedniego projektu ustawy, który rozwiąże problem przedstawiony w zapytaniu Pana Posła Piotra Gadzinowskiego. W projekcie ustawy proponuje się zniesienie warunku pozostawania ubezpieczonego wyłącznie w tzw. I-szym filarze, w celu umożliwienia uzyskania wcześniejszej emerytury osobom urodzonym po 1948 r., które w 1999 r. zdecydowały się dobrowolnie przystąpić do otwartego funduszu emerytalnego, gdyż nie wiedziały, że nastąpi zmiana przepisów i prawo do wcześniejszej emerytury będą mieć także osoby, które wymagane warunki spełnią w 2007 r. Na mocy ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela z dniem 1 stycznia 2007 r. wejdą też w życie regulacje powodujące, że emerytura górnicza przyznawana po osiągnięciu wieku 55 lat życia lub bez względu na wiek, stanie się trwałym elementem sytemu emerytalnego. Prawo do emerytury górniczej - po spełnieniu wymaganych warunków - przysługiwać będzie wszystkim ubezpieczonym urodzonym po 1948 r. nawet tym, którzy są członkami otwartego funduszu emerytalnego. Emerytury górnicze będą obliczane wg tzw. starych zasad, bez względu na wiek osoby uprawnionej i jej przynależność do otwartego funduszu emerytalnego.</p>
<p xml:id="div-12">Stosowanie starych zasad wymiaru jest ściśle powiązane z odprowadzaniem do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pełnej składki emerytalnej. Jest oczywiste, że emerytura z FUS nie może być obliczana od pełnej kwoty podstawy wymiaru składek, skoro tylko jej część została zapisana na indywidualnym koncie ubezpieczonego. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych nie może ponosić wydatków niewspółmiernych do wpłaconej kwoty składek.</p>
<p xml:id="div-13">Dlatego proponuje się wprowadzenie do ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1202 i Nr 183, poz. 1538) regulacji, że w przypadku, gdy członkowi otwartego funduszu emerytalnego przyznano prawo do wcześniejszej emerytury na podstawie art. 46 - 50 lub prawo do emerytury górniczej na podstawie art. 50a lub 50e ustawy o emeryturach i rentach z FUS, to środki zgromadzone na rachunku członka otwartego funduszu emerytalnego są przekazywane - za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - na dochody budżetu państwa.</p>
<p xml:id="div-14">W stosunku do ww. osób proponuje się stosowanie przepisu, obowiązującego w przypadku zawodowych żołnierzy i funkcjonariuszy służb mundurowych, którzy z tytułu wykonywania pracy podlegali ubezpieczeniu społecznemu i byli członkami otwartych funduszy emerytalnych, a następnie nabyli prawo do wojskowej lub policyjnej emerytury, obliczonej na podstawie art. 15 lub prawa do jej zwiększenia na podstawie art. 14 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zmian) lub ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-15">Po zakończeniu prac w ramach Ministerstwa projekt zostanie przekazany do uzgodnień społecznych.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-18">Kazimierz Kuberski</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 14 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>