text_structure.xml
5.14 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 17 maja 2006 r., nr SPS-024-1149/06, przekazane pismem Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie kryteriów wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Nie jest prawdą, że Pani Anna Streżyńska nie spełnia kryteriów formalnych konkursu ogłoszonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Do drugiego etapu konkursu zostało zakwalifikowanych 9 osób spośród 25 według wyboru Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, nie zaś 9 osób, które spełniły kryteria formalne.</p>
<p xml:id="div-3">Prezes Rady Ministrów nie powołał Prezesa UKE spośród trzech kandydatów zaproponowanych przez KRRiT, ponieważ uznał, że celowy z punktu widzenia polityki rządu w sektorze telekomunikacji jest wybór osoby pełniącej już skutecznie obowiązki Prezesa UKE, zapewniającej stabilność regulacyjną, stabilność funkcjonowania urzędu oraz dającej rękojmię realizacji strategii regulacyjnej zmierzającej do obniżenia cen usług telekomunikacyjnych dla społeczeństwa, co zresztą potwierdziły dotychczasowe działania nowego Prezesa UKE.</p>
<p xml:id="div-4">Na powołanie Prezesa UKE innego niż spośród kandydatów wskazanych przez KRRiT wyraźnie pozwala ustawa. Prezes RM powołał Prezesa UKE zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji (DzU nr 267, poz. 2258), zgodnie z którym Prezes Rady Ministrów, po zaproponowaniu przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji trzech kandydatów, powoła osobę, która obejmie stanowisko Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W ww. ustawie ustawodawca przewidział 2 tryby powołania osoby na Prezesa UKE. Pierwszy, który ma być zastosowany przy pierwszorazowym obsadzaniu tego stanowiska, oraz tryb drugi, który ma być stosowany przy kolejnych zmianach na tym stanowisku. Art. 22 ust. 2 ww. ustawy ma zastosowanie przy obsadzaniu stanowiska Prezesa UKE po raz pierwszy z uwagi na fakt, iż to tą ustawą został utworzony nowy organ (Prezes UKE), a skoro akt ten powołuje do życia określony podmiot, to również przewidziany bezpośrednio w tej ustawie tryb ma zastosowanie do powołania osoby na Prezesa UKE. Przepis art. 22 jest przepisem o charakterze dostosowującym, tj. umożliwiającym stosowanie w późniejszym terminie art. 190 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne.</p>
<p xml:id="div-5">W sprawie naruszenia dyrektyw UE wyjaśniam, że brak jest w tym dyrektywach przepisu, który wymagałby rozdzielności organu regulacyjnego od organu rządowego.</p>
<p xml:id="div-6">Odnosząc się do powołania Dyrektora Generalnego UKE, pragnę poinformować, że Prezes Rady Ministrów nie powołał Dyrektora Generalnego UKE bez wymaganego prawem konkursu. Wskutek wyroku Sądu Lustracyjnego dotychczasowy Dyrektor Generalny UKE z dniem 2 lutego 2006 r. stracił stanowisko z mocy prawa. Jego obowiązki przejął wówczas, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (DzU z 1999 r. nr 49, poz. 483, z późn. zm.) Zastępujący Dyrektora Generalnego UKE.</p>
<p xml:id="div-7">Niemniej jednak, zgodnie z postanowieniami art. 48a ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, w przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora generalnego urzędu Prezes Rady Ministrów zobowiązany jest niezwłocznie powierzyć pełnienie obowiązków na tym stanowisku, na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy, członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w urzędzie i posiadającemu staż pracy w służbie cywilnej nie krótszy niż 6 miesięcy.</p>
<p xml:id="div-8">Mając na uwadze powyższe, na - uzgodniony z Szefem Służby Cywilnej - wniosek Prezesa UKE z dnia 10 kwietnia 2006 r. Prezes Rady Ministrów powołał z dniem 24 kwietnia 2006 r. osobę pełniącą obowiązki Dyrektora Generalnego UKE (na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, zgodnie z postanowieniami ww. przepisu ustawy o służbie cywilnej).</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie, na wniosek p.o. Dyrektora Generalnego z dnia 8 maja br. skierowany do Szefa Służby Cywilnej, rozpoczęto procedurę konkursową zmierzającą do powołania Dyrektora Generalnego UKE. Uzgodniono i przekazano w dniu 31 maja 2006 r. do Urzędu Służby Cywilnej (31 maja 2006 r.) wymagania merytoryczne, które spełniać powinna osoba zajmująca przedmiotowe stanowisko. Konkurs na stanowisko Dyrektora Generalnego UKE ogłoszony zostanie w najbliższym wydaniu ˝Biuletynu Służby Cywilnej˝.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Minister</p>
<p xml:id="div-12">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 20 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>