text_structure.xml 5.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego (pismo nr SPS-024-1147/06 z dnia 17 maja br.) w sprawie rewitalizacji osiedli mieszkaniowych z tzw. wielkiej płyty uprzejmie przekazuję poniższe wyjaśnienie.</p>
        <p xml:id="div-2">W piśmie Pana Posła została postawiona diagnoza, zgodnie z którą starzejącemu się zasobowi budynków z tzw. wielkiej płyty zagrażają ˝coraz bardziej realne katastrofy budowlane˝. Problem ten już niejednokrotnie był obiektem dyskusji społecznych, medialnych, jak również specjalistycznych badań. Przede wszystkim tematyka ta była przedmiotem kompleksowych prac prowadzonych przez Instytut Techniki Budowlanej w latach 1998-2003 i wyniki potwierdziły, iż zagrożenie bezpieczeństwa konstrukcji budynków wielkopłytowych nie istnieje. Tak skonstruowane stwierdzenia powodować więc mogą nieuzasadnione zaniepokojenie wielkiej rzeszy mieszkańców takich budynków. Problem osiedli z tzw. wielkiej płyty dotyczy przede wszystkim ich modernizacji i rewitalizacji w aspekcie poprawienia parametrów funkcjonalno-użytkowych w dostosowaniu do aktualnych wymagań użytkowników obiektów. W szczególnych przypadkach istnieje jedynie możliwość uszkodzeń elementów budynku (np. balkony, ściany zewnętrzne) wymagających tylko lokalnych interwencji, podobnie jak ma to miejsce w każdych innych systemach budownictwa mieszkaniowego. Podjęte w ITB prace badawcze i rozwojowe pozwoliły na opracowanie poradnika przeznaczonego dla podmiotów zainteresowanych dostosowaniem budynków do aktualnych wymagań technicznych i funkcjonalno-użytkowych, w szczególności właścicieli i zarządców budynków wielkopłytowych oraz rzeczoznawców budowlanych. Treść tej publikacji wyczerpuje problematykę stanu technicznego budynków wielkopłytowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Przechodząc do odpowiedzi na część pytania dotyczącą pomocy państwa w zakresie rewitalizacji budynków wielkopłytowych, chciałbym podkreślić, że w planach pracy ministerstwa znajdują się działania wspierające podmioty w odnawianiu czy remontowaniu istniejącego zasobu mieszkaniowego. Jedną z nowych możliwości wprowadzonych w wyniku inicjatywy zgłaszanej przez nowe kraje członkowskie UE będzie wykorzystywanie środków pochodzących z funduszy strukturalnych na te cele. W końcu 2005 r., w dużej części na skutek zdecydowanego stanowiska negocjacyjnego Polski podczas szczytu w dniach 15-16 grudnia, zaakceptowano możliwość współfinansowania w okresie 2007-2013 projektów z zakresu mieszkalnictwa ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF). Choć formalnie przesądzone na forum UE będą musiały zostać jeszcze pewne kwestie techniczne wynikające z otwarcia tej możliwości (konkretne zapisy w projekcie rozporządzenia ERDF, w tym postulaty aktywnie zgłaszane przez Polskę, już zostały roboczo uzgodnione z KE), wszystko wskazuje na to, że od 2007 r. w ramach projektów związanych z rewitalizacją miast, podejmowanych na poziomie samorządów terytorialnych, m.in. niżej wymienione inwestycje będą mogły uzyskiwać wsparcie z tego źródła:</p>
        <p xml:id="div-4">1) renowacje części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkaniowych (w tym m.in. remonty głównych strukturalnych części budynków, dachów, fasad, korytarzy, wejść, szeroko rozumianej technicznej instalacji budynków),</p>
        <p xml:id="div-5">2) inwestycje poprawiające efektywność energetyczną budynków (w tym m.in. remont systemów grzewczych i izolacji, sieci dostarczające ciepło do budynków).</p>
        <p xml:id="div-6">Projekty odnowy miast, które mają powstawać przy współpracy samorządów lokalnych z innymi podmiotami, będą dawały właścicielom, zarządcom nieruchomości możliwość uzyskania środków unijnych na finansowanie inwestycji mieszkaniowych kwalifikowanych.</p>
        <p xml:id="div-7">Równie istotnym elementem dbałości o starzejącą się substancję mieszkaniową powinno być oczywiście pobudzanie inwestycji remontowych, które powstrzymają problem niszczenia zasobów, w ramach instrumentów polityki mieszkaniowej państwa. W tym zakresie kontynuowany i rozwijany będzie w kolejnych latach program wsparcia inwestycji termomodernizacyjnych. Niezależnie od tego w harmonogramie prac rządu na ten rok umieszczono projekt ustawy o wspieraniu działalności remontowej.</p>
        <p xml:id="div-8">Istnieją więc podstawy do stwierdzenia, że istniejące i planowane programy wsparcia remontów, w oparciu o możliwości dodatkowego finansowania inwestycji remontowych ze środków UE, po raz pierwszy stworzą kompleksowy schemat wsparcia remontów, który w połączeniu z zaangażowaniem kapitału prywatnego będzie stopniowo likwidował jakże istotne ograniczenia dla prawidłowego funkcjonowania sektora mieszkaniowego w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 6 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>