text_structure.xml
4.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pytania posła, Pani Marii Teresy Nowak jakie zostały przekazane przy piśmie Wicemarszałka Sejmu, Pana Marka Kotlinowskiego z dnia 17 maja 2006 r., znak: SPS-024-1131/06 w sprawie ukonstytuowania się Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych, proszę o przyjęcie poniższego stanowiska:</p>
<p xml:id="div-2">Pytanie: Jaką Ministerstwo posiada wiedzę o zaistniałej sytuacji?</p>
<p xml:id="div-3">Stanowisko: Dotychczasowy proces powstawania spółdzielni socjalnych, który rozpoczął się w 2005 r. oparty był o rozwiązania prawno-ekonomiczne wynikające z trzech podstawowych aktów prawnych. Najważniejszy to ustawa z dnia 12 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, a uzupełniające, z kolei, to ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Liczba spółdzielni socjalnych zarejestrowanych na koniec grudnia ub. roku w Krajowym Rejestrze Sądowym wyniosła 40 jednostek organizacyjnych. Zgodnie z art. 240 § 1 ustawy z dnia 12 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze, istnieje możliwość zakładania przez spółdzielnie swoich związków rewizyjnych. Przepis ten określa również minimalną liczbę spółdzielni, jaka może być założycielem takiego związku. Powstanie Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych, odnotowane na dzień 20 maja 2006 r., zbiegło się w czasie z uchwaleniem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej V Kadencji nowego aktu prawnego jakim jest ustawa o spółdzielniach socjalnych. Wiedza o powstaniu takiej inicjatywy była sygnalizowana wcześniej przez istniejące już spółdzielnie socjalne, które jak większość nowopowstałych podmiotów natrafiała w swej początkowej działalności na szereg barier, szczególnie w obszarze współpracy z jednostkami organizacyjnymi samorządu powiatowego i gminnego. W tym miejscu chodzi między innymi o problemy z uzyskaniem dotacji na rozpoczęcie działalności przez grupy założycielskie spółdzielni socjalnych, kwestie przystępowalności kolejnych osób, będących w rejestrach osób bezrobotnych, a także o takie sprawy jak między innymi wypełnianie luk rynkowych w zakresie świadczenia niektórych usług na tle działalności istniejących firm komercyjnych.</p>
<p xml:id="div-4">Pytanie: Jakie jest stanowisko Ministerstwa w tej sprawie?</p>
<p xml:id="div-5">Stanowisko: Fakt utworzenia Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Socjalnych został odnotowany przez ministerstwo i przyjmowany jest jako dopuszczalna, dobrowolna forma zrzeszania się tych podmiotów. Z sygnalizowanych, w sposób bardzo ogólny obszarów działania tego Związku wynika, że organizacja ta będzie przestrzegać zasad dobrowolności uczestnictwa i przystępowania do niej. Podobne związki działają już w Polsce, chociażby dla przykładu:</p>
<p xml:id="div-6">- Krajowy Związek Gospodarczy Spółdzielni Mieszkaniowych,</p>
<p xml:id="div-7">- Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,</p>
<p xml:id="div-8">- Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Kółek Rolniczych,</p>
<p xml:id="div-9">- Krajowy Związek Rewizyjny ˝Cepelia˝,</p>
<p xml:id="div-10">- Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy.</p>
<p xml:id="div-11">Obecnie upłynął zbyt krótki okres na dokonywanie ocen, szczególnie w zakresie współpracy tego Związku z administracją rządową. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie odnotowało sygnałów, stwierdzających roszczenia sobie prawa do reprezentowania wszystkich spółdzielni socjalnych</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Bogdan Socha</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 2 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>