text_structure.xml
4.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Posła Bogdana Zdrojewskiego, przesłanego przy piśmie SPS-024-1122/06 z 17 maja 2006 r. w sprawie ˝planów nowelizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej˝, uprzejmie informuję, że projekt nowelizacji tego aktu prawnego jest obecnie przedmiotem prac Sejmu RP. W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia nie są prowadzone prace nad kolejną nowelizacją tej ustawy.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii dalszego uczestnictwa w procesie restrukturyzacji finansowej zakładu powstałego z połączenia placówek uczestniczących w restrukturyzacji, wskazać należy, iż art. 2 ust 3 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr. 78, poz. 684) umożliwia restrukturyzację finansową samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej powstałego w wyniku połączenia, gdy połączenie to dokonane zostało przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego.</p>
<p xml:id="div-3">Z uwagi na fakt, że ustawa nie reguluje zasad połączenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w trakcie procesu restrukturyzacji - zastosowanie w tym zakresie mają przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.). W świetle przepisów tej ustawy połączenie zakładów opieki zdrowotnej nastąpić może jedynie w drodze likwidacji zakładów opieki zdrowotnej. W takiej sytuacji zobowiązania i należności zakładu stają się zobowiązaniami i należnościami podmiotu, który utworzył zakład. Podmiot ten również, po zaspokojeniu wierzytelności, decyduje o dalszym przeznaczeniu majątku zakładu. W przypadku likwidacji zakładu opieki zdrowotnej, który przystąpił do postępowania restrukturyzacyjnego, postępowanie to nie może być kontynuowane przez inny podmiot.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie wskazać należy, iż obecnie przedmiotem prac parlamentarnych jest także projekt ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, który przewiduje możliwość łączenia zakładów bez konieczności przeprowadzenia likwidacji. Tym samym wydaje się, iż po wejściu w życie tych przepisów zakłady opieki zdrowotnej, połączone na zasadach i w trybie określonym w projekcie ustawy, będą mogły uczestniczyć w procesie restrukturyzacji finansowej.</p>
<p xml:id="div-5">Propozycja umorzenia postępowań egzekucyjnych dotyczących zobowiązań podlegających restrukturyzacji budzi wątpliwości dotyczące jej zgodności z Konstytucją RP. Ustawa w brzmieniu obecnie obowiązującym przewiduje zawieszenie postępowań egzekucyjnych na podstawie art. 24 ustawy. Zawieszenie dotyczy tylko i wyłącznie należności objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym, za wyjątkiem postępowań mających na celu zaspokojenie należności pracowniczych wynikających z tzw. ˝ustawy 203˝. W razie nie wypełnienia przez zakład opieki zdrowotnej warunków restrukturyzacji postępowanie restrukturyzacyjne ulega umorzeniu a wierzyciele zakładu mają zapewnione, że zostaną podjęte postępowania egzekucyjne zmierzające do zaspokojenia ich wierzytelności. Umorzenie postępowań egzekucyjnych jest rozwiązaniem korzystnym tylko dla restrukturyzowanych zakładów opieki zdrowotnej, także w sytuacji ewentualnego umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego. Nie można jednak nie mieć na uwadze faktu, że wierzyciel za wykonaną usługę lub dostarczony sprzęt i aparaturę powinien uzyskać wynagrodzenie.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-8">Andrzej Wojtyła</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 4 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>