text_structure.xml
8.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 5 maja 2006 r. nr SPS - 023 - 2873/06 i zapytanie poselskie z dnia 5 maja 2006 r. nr SPS - 024 - 1121/06 Pana Bogdana Zdrojewskiego, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie skutków kryzysu Toru Wyścigów Konnych na Służewcu oraz wsparcia działalności Torów Wyścigów Konnych Partynice we Wrocławiu uprzejmie informuję, iż wobec postawienia w stan upadłości Służewiec - Tory Wyścigów Końskich sp. z o.o. (dalej STWK sp. z o.o.) Ministerstwo Skarbu Państwa we współpracy z innymi instytucjami i podmiotami dokłada wszelkich starań mających na celu organizację totalizatora końskiego i wyścigów konnych w sezonie 2006 i latach przyszłych. Dla realizacji powyższego celu Ministerstwo Skarbu Państwa zorganizowało szereg spotkań z zainteresowanymi przedmiotową sprawą stronami. Przy współpracy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również Ministra Finansów zostały podjęte przez Skarb Państwa działania zmierzające do stworzenia warunków do organizacji wyścigów konnych na Służewcu.</p>
<p xml:id="div-2">Zarząd Totalizatora Sportowego sp. z o.o. został zobowiązany przez Ministerstwo Skarbu Państwa do opracowania biznesplanu dotyczącego przedmiotowego przedsięwzięcia. W tym celu w wyniku przeprowadzonego postępowania ofertowego wyłoniono Spółkę Doradztwo Gospodarcze DGA S.A., Totalizator Sportowy sp. z o.o. podpisał stosowną umowę. Doradztwo Gospodarcze DGA S.A. zaznaczyło, iż celem biznesplanu jest analiza możliwości odbudowy i rozwoju wyścigów konnych w Polsce w oparciu o istniejący potencjał techniczno-lokalizacyjny Torów Wyścigów Konnych na Służewcu oraz organizacja na ich bazie totalizatora końskiego. W wyżej wymienionym materiale została omówiona koncepcja organizacji przedsięwzięcia w świetle organizacji wyścigów na świecie, jak również w odniesieniu do torów wyścigów konnych poza Warszawą, np. we Wrocławiu czy Sopocie. W przedmiotowym materiale wspomniano o tym, że docelowo organizacja gonitw może również dotyczyć torów wyścigów konnych we Wrocławiu i Sopocie. Włączenie obu hipodromów byłoby korzystne z punktu widzenia zwiększenia liczby gonitw w ciągu roku, co zapewnia większy potencjał dla totalizatora końskiego oraz propaguje wyścigi konne w innych częściach kraju. Doradca podkreślił również, że w chwili obecnej dla zachowania ostrożności założeń związanej przede wszystkim z powodzeniem propagowania wyścigów konnych i totalizatora końskiego sporządzona kalkulacja przychodowo-kosztowa pomija ewentualne wpływy związane z włączeniem do systemu powyższych obiektów. Ponadto w biznesplanie zaznaczono, że należy brać pod uwagę również opcję poprawy wyników totalizatora w związku z rozwojem przemysłu wyścigów konnych w innych poza Warszawą punktach Polski. Należy przy tym zaznaczyć, iż doradca Totalizatora Sportowego sp. z o.o. przeprowadził również analizę finansową oraz kalkulację opłacalności przedsięwzięcia jako całości.</p>
<p xml:id="div-3">Jednocześnie pragnę zaznaczyć, iż z informacji przedstawionych przez Zarząd Spółki wynika, iż dotychczasowe prace związane z uruchomieniem wyścigów konnych, totalizatora końskiego oraz zagospodarowania terenu w świetle możliwych do realizacji funkcji obiektu na Służewcu w planach przestrzennego zagospodarowania Warszawy wskazują na konieczność opracowania wspólnie z władzami miasta międzyresortowego programu. Totalizator Sportowy sp. z o.o. jako spółka prawa handlowego mógłby w tym uczestniczyć jako jeden z zainteresowanych podmiotów, nie zaś jako podmiot odpowiedzialny za całokształt przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-4">Należy zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 12 ustawy z dnia 18 stycznia 2001 r. o wyścigach konnych (Dz.U. z dnia 14 lutego 2001 r. z późń. zm.) Skarb Państwa powierzył Polskiemu Klubowi Wyścigów Konnych wykonywanie niezbywalnego prawa własności oraz innych praw rzeczowych na jego rzecz w stosunku do położonych na terenie miasta stołecznego Warszawy nieruchomości oraz pozostałych składników majątkowych zlikwidowanego przedsiębiorstwa Państwowe Tory Wyścigów Konnych, które były ujęte w bilansie likwidacji i w stosunku do których prawo własności w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Agencja Nieruchomości Rolnych. Pragnę zaznaczyć, iż STWK sp. z o.o. w upadłości była dzierżawcą przedmiotowej nieruchomości. Jednocześnie nie można abstrahować od dotychczasowej współpracy i wygórowanych oczekiwań PKWK sp. z o.o. wobec organizatorów wyścigów konnych. Warunki umów dyktowane przez PKWK sp. z o.o. znacząco przekładały się na sytuację finansową organizatorów wyścigów.</p>
<p xml:id="div-5">Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że przyczyn trudnej sytuacji finansowej STWK sp. z o.o. przed ogłoszeniem upadłości STWK sp. z o.o. nie należy upatrywać wyłącznie w niewłaściwym zarządzaniu STWK sp. z o.o., gdyż na jej sytuację w dużym stopniu rzutowały negatywne zaszłości historyczne. Już na starcie STWK sp. z o.o. nie została wyposażona w majątek dający gwarancję i bezpieczeństwo jej prawidłowego rozwoju. Trudno bowiem znaleźć źródła finansowania jakichkolwiek inwestycji bez środków własnych i bez majątku mogącego stanowić zabezpieczenie przy zaciąganiu kredytów. Z niezrozumiałych przyczyn przedsiębiorstwo Państwowe Tory Wyścigów Konnych nie zostało w 1993 r. przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Dodatkowym utrudnieniem w prawidłowym zarządzaniu spółką był brak stabilności polskiego prawa i ciągła konieczność dostosowywania funkcjonowania STWK sp. z o.o. do zmieniających się przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych czy też ustawy o wyścigach konnych. Dopiero przejęcie udziałów STWK sp. z o.o. przez Totalizator Sportowy sp. z o.o. dało w czerwcu 2002 r. podstawy do zaangażowania zarządu w rozwój STWK sp. z o.o. w obu obszarach jej działalności. W związku z tak trudną sytuacją STWK sp. z o.o. podejmowano szereg działań zmierzających do zapewnienia jej bytu. W związku z powyższym Zarząd STWK sp. z o.o. w dniu 15 grudnia 2004 r. ogłosił w ˝Rzeczpospolitej˝ ˝Zaproszenie do rokowań˝ celem znalezienia kandydatów na inwestorów, którzy po akceptacji Ministra Skarbu Państwa i Ministra Finansów objęliby udziały w podwyższonym kapitale zakładowym STWK sp. z o.o. W dniu 22 grudnia 2005 r. Ministerstwo Finansów wydało decyzję odmawiającą wydania zezwolenia na dokonanie zmian w strukturze kapitału zakładowego STWK sp. z o.o., powołując się na niejawną opinię Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Z uwagi na powyższe, jak również wycofanie się z umowy kontrahenta, który zapewniał techniczną obsługę niezbędną do prowadzenia działalności przez STWK sp. z o.o., Prezes Zarządu STWK sp. z o.o. uznał, iż niemożliwe jest wykonanie układu z wierzycielami i na podstawie art. 302 Prawa upadłościowego i naprawczego jest zobowiązany wystąpić do sądu upadłościowego z wnioskiem o uchylenie układu. Postanowieniem z dnia 7 lutego 2006 r. Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, Wydział X Gospodarczy uchylił układ zawarty w dniu 6 października 2004 r. pomiędzy STWK sp. z o.o. a wierzycielami oraz zmienił postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością układu na upadłość obejmującą likwidację majątku. Bezpośrednią przyczyną ogłoszenia upadłości obejmującą likwidację majątku było niespełnienie warunków zawartego układu z wierzycielami, a w szczególności odmowa Ministerstwa Finansów na objęcie przez inwestora udziałów w kapitale zakładowym upadłego.</p>
<p xml:id="div-6">Z szacunkiem</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 14 lipca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>