text_structure.xml
4.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jana Jaroty, z dnia 17 maja 2006 r., Nr SPS-024-1116/06, w sprawie skutków dyskryminacji płacowej pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających mniej niż 50 pracowników, uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-2">W świetle art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1 poz. 2 ze zm.) przepisami ww. ustawy objęte zostały samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, zatrudniające powyżej 50 osób.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 4a ust. 1 cytowanej ustawy pracownikom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przysługiwał od dnia 1 stycznia 2001 r. przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nie niższy niż 203 zł miesięcznie, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, łącznie ze skutkami wzrostu wszystkich składników wynagrodzenia, zaś w 2002 roku kwota przyrostu wynagrodzenia nie może być niższa od kwoty 110,23 zł.</p>
<p xml:id="div-4">Z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 8 kwietnia 2004 r., sygn. akt II PZP 4/04 (OSNP 2004/19/326), wynika, że ˝wzrost wynagrodzenia o wskaźniki wymienione w art. 4a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 ze zm.) dotyczy pracowników zatrudnionych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej zatrudniających powyżej 50 osób˝.</p>
<p xml:id="div-5">Również uchwała Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2005 r. sygn. akt II PZP 13/04 (OSNP 2005/11/153), stanowi, że ˝przepis art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 ze zm.) znajduje zastosowanie tylko do tych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które w dniu 1 stycznia 2002 r. zatrudniały powyżej 50 pracowników˝.</p>
<p xml:id="div-6">Mając na uwadze trudną sytuacją finansową samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz dodatkowe obciążenia wynikające z obowiązku dokonania podwyżek wynagrodzeń pracowniczych, uchwalona została w dniu 15 kwietnia 2005 r. ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684). Cytowana wyżej ustawa umożliwiła między innymi udzielanie samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej pożyczek z budżetu państwa na zaspokojenie roszczeń pracowników wynikających z tzw. ˝ustawy 203˝.</p>
<p xml:id="div-7">W świetle art. 2 omawianej ustawy restrukturyzacją finansową zostały objęte:</p>
<p xml:id="div-8">1) publiczne zakłady opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.) prowadzone w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,</p>
<p xml:id="div-9">2) jednostki badawczo-rozwojowe realizujące zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy wymienionej w pkt, zatrudniające na dzień 1 stycznia 2001 r. powyżej 50 osób.</p>
<p xml:id="div-10">Mając na względzie podnoszone przez pracowników sektora ochrony zdrowia postulaty dotyczące wzrostu wynagrodzeń, należy dodać, że podjęte zostały działania zmierzające do rozwiązania tego problemu poprzez umożliwienie wprowadzenia rozwiązań legislacyjnych, mających na celu przekazanie dodatkowych środków finansowych z przeznaczeniem na podwyższenie o 30% wynagrodzeń ww. pracowników. Obecny projekt dotyczy także zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających poniżej 50 osób.</p>
<p xml:id="div-11">Jednakże wejście w życie wspomnianego aktu prawnego wymaga uprzedniego uchwalenia przez Sejm i Senat oraz podpisania przez Prezydenta. Zatem ostateczny jego kształt uzależniony jest od prac Parlamentu.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Anna Gręziak</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 1 czerwca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>