text_structure.xml 6.53 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pani Poseł Beaty Doroty Sawickiej z dnia 10 maja 2006 r. (SPS-024-1111/06) w sprawie zasad odpłatności za studia prowadzone w trybie zaocznym i wieczorowym uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">1. W uzasadnieniu do przedłożonego Sejmowi przez Prezydenta RP projektu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym nie zakładano zmniejszenia wydatków budżetu państwa na finansowanie działalności uczelni publicznych z tytułu zmian formuły dotowania tych uczelni w postaci dotacji na określone zadania wymienione w art. 94 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), określającym zestaw 11 dotacji na poszczególne zadania, niektóre bardzo szczegółowe, które uczelnie mają otrzymywać od 2007 r., gdyż ten artykuł wchodzi w życie w przyszłym roku. Odzwierciedleniem tego założenia są rozwiązania wynikające z zapisów art. 93 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym wskazujące, że wydatki budżetu państwa na finansowanie działalności uczelni publicznych mają być corocznie co najmniej waloryzowane: w części dotyczącej wynagrodzeń - średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, zaś w części niedotyczącej wynagrodzeń - średniorocznym wskaźnikiem inflacji.</p>
        <p xml:id="div-3">2. Wśród wspomnianych dotacji najważniejsze znaczenie ma, z punktu widzenia dofinansowania budżetowego, dotacja na zadania uczelni publicznych związane z kształceniem studentów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty. Dotacja ta zastąpi w części dotyczącej tylko studiów stacjonarnych dotychczasową dotację dydaktyczną, w ramach której mogło być rozliczane finansowo również kształcenie na studiach niestacjonarnych (wieczorowych i zaocznych). Miało to wyraz w formule algorytmicznej podziału dotacji dydaktycznej na rzecz uczelni akademickich nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, w której członie podziału odnoszonym do liczb studentów w ujęciu przeliczeniowym uwzględniono 0,3 faktycznej liczby studentów na studiach wieczorowych i zaocznych. Obecnie sprecyzowanie przeznaczenia dotacji dla uczelni publicznych na zadania w zakresie kształcenia stacjonarnego może więc wywoływać tendencję podwyższania opłat za zajęcia dydaktyczne od nowo przyjmowanych studentów studiów stacjonarnych w najbliższych latach (w granicach do 30%).</p>
        <p xml:id="div-4">Następować to może w sytuacji postępującego zmniejszania się liczby studentów ogółem na studiach niestacjonarnych, głównie w konsekwencji niżu demograficznego w populacji młodzieży w wieku szkoły wyższej, co wpływać będzie na obniżenie przyrostu przychodów ogółem w tych uczelniach z tytułu odpłatności na studiach stacjonarnych.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy przy tym zaznaczyć, że w trakcie prac nad przygotowaniem projektu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz w ramach prac parlamentarnych zapisy dotyczące finansowania uczelni publicznych poprzez dotacje na zadania w zakresie kształcenia stacjonarnego były w pełni akceptowane przez środowisko akademickie. Rząd natomiast zwracał uwagę na uwarunkowania i konsekwencje tego rodzaju rozwiązania mogące wywoływać trudności w jego realizacji.</p>
        <p xml:id="div-6">3. Według rozeznania Ministerstwa nie są prowadzone stosowne badania dotyczące wpływu ewentualnego podwyższania opłat za studia na decyzje studentów o zaprzestaniu studiów. Należy przy tym zauważyć, że w okresie systematycznego upowszechniania się studiów odpłatnych w okresie ostatnich kilkunastu lat następował również wzrost opłat, wywoływany w znacznym stopniu czynnikami inflacyjnymi. Wzrastała przy tym dynamicznie liczba studentów płacących za studia. Jak się wydaje, uwarunkowania ekonomiczne nie były jednak najważniejsze wśród przyczyn dotyczących zaniechania studiów przez studentów na studiach odpłatnych.</p>
        <p xml:id="div-7">4. Ochrona studentów najbiedniejszych, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, leży stale w centrum zainteresowania ministerstwa. W 2004 r. został znowelizowany system pomocy materialnej dla studentów umożliwiający wszystkim studentom, nie tylko studentom studiów dziennych, możliwość ubiegania się o przyznanie pomocy materialnej finansowanej z budżetu państwa. Korzystne zmiany wprowadziła także ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), zgodnie z którą student może ubiegać się o następujące formy pomocy materialnej: stypendium socjalne, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe, stypendium na wyżywienie, stypendium mieszkaniowe oraz zapomogę.</p>
        <p xml:id="div-8">Studenci znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej mogą również korzystać z uzupełniającej formy pomocy w postaci kredytów studenckich z dopłatami do oprocentowania finansowanymi z budżetu państwa i preferencyjnymi warunkami spłaty. O kredyt studencki mogą ubiegać się wszyscy studenci bez względu na uczelnię (publiczna i niepubliczna) i system studiów (stacjonarne, niestacjonarne). Ponadto na podstawie wprowadzonych w 2004 r. zmian kredyty studenckie mogą uzyskać również uczestnicy studiów doktoranckich, pod warunkiem iż rozpoczęli studia przed ukończeniem 25. roku życia, osoby cywilne kształcące się w akademiach wojskowych: Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Akademii Obrony Narodowej i Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, a także słuchacze Szkoły Głównej Służby Pożarniczej będący osobami cywilnymi.</p>
        <p xml:id="div-9">Obie formy pomocy państwa dla najuboższych studentów mają znacznie ułatwić młodzieży podjęcie nauki na studiach wyższych.</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Stefan Jurga</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 21 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>