text_structure.xml 3.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na otrzymane za pośrednictwem Pana Marszałka przy piśmie z dnia 17 maja br. zapytanie Pana Posła Tadeusza Motowidło w sprawie stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej, uprzejmie informuję, że:</p>
        <p xml:id="div-2">Wprawdzie § 24 ust.1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 121, poz.1138) stanowi, że stosowanie systemu sygnalizacji pożarowej, obejmującego urządzenia sygnalizacyjno-alarmowe służące do samoczynnego wykrywania i przekazywania informacji o pożarze, jest wymagane w domach pomocy społecznej i ośrodkach rehabilitacji dla osób niepełnosprawnych o liczbie łóżek powyżej 100 w budynku, to dla celów pomocy społecznej (spełniania wymaganych standardów) obowiązuje § 6 ust.1 pkt 1 lit.c (będący przepisem lex specialis) rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217, poz.1837), który określa, że dom (niezależnie od liczby miejsc) uznaje się za spełniający warunki, jeżeli w zakresie usług bytowych budynek jest wyposażony w system przyzywowo-alarmowy i system alarmowo-przeciwpożarowy.</p>
        <p xml:id="div-3">Warto również podkreślić, że na pojawienie się w rozporządzeniu w sprawie domów tego szczególnego przepisu doprecyzowującego ogólne przepisy obowiązujące w tym zakresie wpłynęły dotychczasowe doświadczenia organizatorów systemu pomocy społecznej, a także przykre doświadczenia z przeszłości. Pamiętać przecież należy, że w domach pomocy społecznej przebywają osoby o ograniczonej sprawności ruchowej czy intelektualnej. Sprawność mieszkańców ma bezpośredni wpływ na szybkość reakcji w przypadku wystąpienia zagrożenia pożarowego, dlatego nie wyobrażam sobie, aby którykolwiek dom pomocy społecznej funkcjonował bez wyposażenia w taką instalację.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto z sygnałów napływających ze strony domów pomocy społecznej wynika, że obecnie na rynku usług dostępna jest bardzo bogata oferta dotycząca zakupu i instalacji tego rodzaju urządzeń, która może zostać wykonana przy niewielkim nakładzie środków finansowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto warto dodać, że przepis dotyczący wyposażania domów pomocy społecznej w instalację przeciwpożarową nie jest przepisem nowym, obowiązywał również w poprzednim rozporządzeniu w sprawie domów pomocy społecznej z dnia 23 kwietnia 1997 r. oraz w rozporządzeniu z dnia 15 września 2000 r. Regulacja ta konsekwentnie pojawia się w kolejno wydawanych rozporządzeniach jako jeden z istotniejszych elementów standardów świadczonych usług zapewniających mieszkańcom minimum poczucia bezpieczeństwa. Nie wyobrażam sobie, aby którykolwiek z domów pomocy społecznej mógł pominąć wyposażenie domu w tą instalację w realizowanym programie naprawczym.</p>
        <p xml:id="div-6">Wobec powyższego uznaję, że każdy dom pomocy społecznej do końca 2006 r., aby móc uzyskać stałe zezwolenie na prowadzenie placówki, musi zostać wyposażony w tę instalację.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Bogdan Socha</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 5 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>