text_structure.xml 4.55 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo nr SPS-024-1095/06 z dnia 17 maja 2006 r., uprzejmie przedstawiam odpowiedź na zapytanie Pani Poseł Renaty Beger dotyczące uniemożliwienia jednostkom penitencjarnym stosowania technicznych środków blokowania telefonów komórkowych, z których nielegalnie korzystają osoby pozbawione wolności.</p>
        <p xml:id="div-2">Służba Więzienna podejmowała w przeszłości i kontynuuje obecnie działania zmierzające do rozpoznania polskiego rynku sprzętu służącego do blokowania połączeń telefonii komórkowej lub wykrywania telefonów komórkowych. Wiele jednostek organizacyjnych Służby Więziennej testowało urządzenia służące zagłuszaniu sygnału systemu GSM (np. Areszt Śledczy w Warszawie-Białołęce, Areszt Śledczy w Ostrołęce, Areszt Śledczy w Warszawie-Mokotowie). Większość zakładów karnych i aresztów śledczych posiada na swoim wyposażeniu funkcjonalne i poręczne wykrywacze (detektory) sygnału GSM służące do wykrywania nielegalnie posiadanych przez osadzonych aparatów telefonii komórkowej.</p>
        <p xml:id="div-3">Zebrane doświadczenia w tym zakresie pozwalają na sformułowanie następujących wniosków:</p>
        <p xml:id="div-4">1. Systemy zagłuszania telefonii GSM (komórkowej) są technologicznie wyrafinowanymi zestawami sprzętowymi i programowymi, co powoduje, iż koszt ich zakupu jest bardzo wysoki. Jednostkowy, orientacyjny koszt zestawu zagłuszającego (anteny, nadajniki itp. wraz z odpowiednim oprogramowaniem) wynosi ok. 7000 euro i dodatkowo 3000 euro za każdą kondygnację budynku lub oddział mieszkalny - w zależności od uwarunkowań architektonicznych jednostki penitencjarnej. Wyposażenie wszystkich zakładów karnych i aresztów śledczych lub chociażby tylko jednostek typu zamkniętego w takie systemy stanowiłoby bardzo poważny wydatek dla Służby Więziennej, która obecnie nie dysponuje środkami finansowymi na ten cel.</p>
        <p xml:id="div-5">2. Testowane dotychczas urządzenia charakteryzowały się dużą zawodnością elementów nadawczych w zakresie ścisłego pokrycia sygnałem zagłuszającym jedynie terenu jednostki. Wielokrotnie osoby i instytucje mieszczące się w bezpośredniej bliskości jednostek testujących zgłaszały do operatorów sieci GSM i innych instytucji nadzorujących ład i porządek w sieciach radiowych zaniki sygnału GSM zarówno krótkotrwałe, jak i trwające przez cały okres testowania sprzętu.</p>
        <p xml:id="div-6">3. Wprowadzenie systemu zagłuszania sygnału GSM na terenie jednostek penitencjarnych bez zastosowania odpowiednich filtrów (dodatkowo znacząco podnoszących koszty systemu) powodowało pozbawienie możliwości korzystania z sieci GSM dla celów służbowych (upoważnieni funkcjonariusze Służby Więziennej, funkcjonariusze Policji), co znacząco spowalniało możliwości decyzyjne.</p>
        <p xml:id="div-7">Reasumując, więziennictwo widzi potrzebę i konieczność wyposażania jednostek organizacyjnych w systemy umożliwiające blokowanie (zagłuszanie) sygnałów GSM i w dalszym ciągu prowadzić będzie rozpoznanie rynku w celu znalezienia takiego sprzętu, który spełniałby specyficzne wymagania Służby Więziennej. Warunkiem niezbędnym jest jednak także pozyskanie środków finansowych na takie systemy.</p>
        <p xml:id="div-8">Twierdzenie, że decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej nakazujące dyrektorom jednostek penitencjarnych wstrzymanie używania aparatury wywołującej zakłócenia lub zmianę sposobu jej używania były i są bezprawne nie ma uzasadnienia w świetle obowiązującego prawa. Decyzje takie znajdują podstawę w przepisach ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm. - art. 199-204) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kontrolnego i pokontrolnego przez Prezesa Regulacji Telekomunikacji i Poczty wobec jednostek organizacyjnych Służby Więziennej (Dz. U. Nr 34, poz. 310).</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Beata Kempa</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 6 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>