text_structure.xml 4.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 8 maja 2006 r. (sygn. SPS-024-1092/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Bogusława Wontora w sprawie zaniechania czynności sprawdzających przewóz ładunków o określonym nacisku na oś, wynikających z norm ustawy o transporcie drogowym, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 11 Układu między rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (którym Polska została związana w Traktacie Akcesyjnym) strony systematycznie znoszą przeprowadzanie kontroli na wspólnych granicach, w tym m.in. kontroli ciężaru i rozmiarów pojazdów użytkowych (dopuszcza się jedynie wprowadzanie automatycznych systemów ważących). Art. 4 ww. układu stanowi, iż strony starają się skrócić do minimum czas kontroli na wspólnych granicach w odniesieniu do zarobkowego przewozu pasażerów.</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż problematyka wykorzystania wag dynamicznych funkcjonujących w drogowych przejściach granicznych na granicach wewnętrznych była omawiana w dniu 17 czerwca 2004 r. na XXVIII posiedzeniu Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej. Stwierdzono, że inwestycja, jaką było zamontowanie przedmiotowych wag, przyniosła dochody dla budżetowi państwa, dlatego też zasadne wydaje się ich dalsze wykorzystywanie. Kwestia wykorzystania wag, które znajdują się w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego, winna być uzgadniana ze Strażą Graniczną.</p>
        <p xml:id="div-4">Powyższa problematyka była ponownie omawiana w dniu 7 marca 2005 r. na XXX posiedzeniu Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej, podczas którego przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że w większości przypadków wagi są zdemontowane i wymagają aktualizacji legalizacji. Służba Celna wyraziła gotowość ważenia pojazdów ciężarowych, jeżeli zostanie wskazane miejsce, gdzie ważenie powinno się odbywać. Przedstawiciele MSWiA stali na stanowisku, iż na wewnętrznej granicy państwa jedyną służbą uprawnioną do dokonywania kontroli ruchu granicznego winna być Straż Graniczna.</p>
        <p xml:id="div-5">Powyższy problem będzie kolejny raz przedmiotem obrad Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej na posiedzeniu, które planowane jest w drugiej połowie czerwca 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-6">Pragnę jednocześnie zaznaczyć, że po dniu 1 maja 2004 r. na granicy polsko-niemieckiej została zniesiona graniczna kontrola celna i część placówek Służby Celnej zostało przekształconych w wewnętrzne urzędy celne, a pozostałe zostały zlikwidowane. Służba Celna prowadzi jedynie graniczną kontrolę celną na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej i również na tej granicy waży w przejściach granicznych samochody ciężarowe (dotyczy to drogowych przejść granicznych na granicy polsko-rosyjskiej, polsko-białoruskiej i polsko-ukraińskiej). Natomiast w przejściach granicznych na wewnętrznych granicach Unii Europejskiej dokonywana jest jedynie kontrola graniczna osób.</p>
        <p xml:id="div-7">Na terytorium RP uprawnienia do ważenia samochodów ciężarowych ma Inspekcja Transportu Drogowego. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie dysponuje informacjami o wykorzystaniu przez Inspekcję Transportu Drogowego wag do ważenia samochodów ciężarowych.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Władysław Stasiak</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 23 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>