text_structure.xml 5.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym przedstawiam odpowiedź na pytania Posła Jerzego Zawiszy w sprawie zaniechania rozbudowy lotniska w Modlinie do obsługi tanich linii lotniczych (pismo znak: SPS-024-1079/06).</p>
        <p xml:id="div-2">1. Kto ponosi odpowiedzialność za taki stan rzeczy, że Szanowny Pan Premier Rządu Kazimierz Marcinkiewicz wstrzymał inwestycję?</p>
        <p xml:id="div-3">W grudniu 2004 r. pomiędzy P.P. ˝Porty Lotnicze˝ i Agencją Mienia Wojskowego zostało podpisane porozumienie o budowie na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie lotniska komunikacyjnego przeznaczonego do obsługi tanich przewoźników, przewozów czarterowych i cargo. Zgodnie z biznesplanem tego przedsięwzięcia głównym inwestorem ponoszącym koszty finansowania inwestycji, której koszt oszacowano wstępnie na ok. 170 mln zł, miało być PPL. Trzecim partnerem w inwestycji miał być samorząd lokalny.</p>
        <p xml:id="div-4">Decyzja o przystąpieniu PPL do tego przedsięwzięcia na ww. zasadach nie została poprzedzona analizą wpływu na standing finansowy przedsiębiorstwa, dlatego też Minister Transportu i Budownictwa, sprawujący ustawowy nadzór nad PPL, podjął decyzję o wstrzymaniu działań do czasu przeprowadzenia ww. analizy. Jej wyniki wykazały, że PPL posiadający udział 1% części w działce gruntu, na której ma być założone lotnisko, nie jest w stanie unieść większości kosztów tego przedsięwzięcia w jego wstępnej formule organizacyjnej. Przystąpienie przedsiębiorstwa do tej inwestycji na ww. zasadach byłoby przejawem niegospodarności i braku odpowiedzialności za jego kondycję finansową. Wyjaśnienia wymagały także kwestie formalne związane z wystąpieniem PPL i AMW do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie promesy zezwolenia na utworzenie lotniska komunikacyjnego w Modlinie.</p>
        <p xml:id="div-5">Po przeprowadzeniu konsultacji z Marszałkiem Województwa Mazowieckiego w marcu br. podjęto decyzję o kontynuacji prac nad budową lotniska w Modlinie, które pełnić będzie funkcje lotniska regionalnego dla Mazowsza, wspierając centralne lotnisko Warszawa Okęcie, jednakże w zmienionej formule organizacyjnej. Lotniskiem powinna zarządzać spółka prawa handlowego z dominującym kapitałem samorządowym (wojewódzkim i gminnym) przy udziale PPL głównie jako dostarczyciela know-how, a także w miarę możliwości kapitału założycielskiego. Warunkiem zaangażowania kapitałowego ww. stron jest rozwiązanie problemu własności terenu, który jako własność Skarbu Państwa znajduje się obecnie w zarządzie AMW. Dlatego też niezbędne jest przekazanie terenu lotniska znajdującego się w zarządzie AMW na rzecz Samorządu Województwa Mazowieckiego, co umożliwi także ubieganie się o środki unijne w ramach programów regionalnych. Zgodnie z harmonogramem prac nad budową lotniska w IV kwartale 2007 r. możliwe jest jego uruchomienie.</p>
        <p xml:id="div-6">2. Na jakim etapie są prace przedstawicieli Ministerstwa, PPL, Samorządu Województwa Mazowieckiego i Agencji Mienia Wojskowego?</p>
        <p xml:id="div-7">Przedstawiciele Marszałka Województwa Mazowieckiego i P.P. ˝Porty Lotnicze˝ realizują przyjęty harmonogram działań zmierzających do założenia lotniska w Modlinie. Zgodnie z tym harmonogramem obecnie prace są na etapie przygotowań formalnoprawnych (dokumentacja, przygotowanie biznesplanu, przystąpienie do spółki samorządu wojewódzkiego itp.) Zarząd Województwa Mazowieckiego wystąpił z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o przekazanie Województwu mienia Skarbu Państwa będącego w zarządzie AMW na cele związane z utworzeniem lotniska regionalnego w Modlinie.</p>
        <p xml:id="div-8">3. Dlaczego PPL nie wykazuje inicjatywy w rozwiązywaniu problemów ruchu lotniczego tanich przewoźników?</p>
        <p xml:id="div-9">Jak wspominano wyżej PPL zaangażowane jest zarówno w prace przygotowawcze do budowy lotniska w Modlinie, jak i w przyszły udział w zarządzaniu tym lotniskiem, które obsługiwać będzie m.in. tanich przewoźników. Przedsiębiorstwo dokłada także wszelkich starań, by w zarządzanych przez siebie portach lotniczych (w Warszawie, Rzeszowie i Zielonej Górze) rozwijać ten segment rynku.</p>
        <p xml:id="div-10">4. Kiedy można liczyć na komunalizację nieruchomości lotniskowych, aby inwestorzy mogli bezpiecznie inwestować w rozwój bazy lotniskowej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej?</p>
        <p xml:id="div-11">Pragnę poinformować, że w Ministerstwie Transportu opracowano projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz innych ustaw, umożliwiającej przekazanie lotnisk wojskowych będących w dyspozycji jednostek resortu obrony narodowej, a niewykorzystywanych do realizacji ich zadań jednostkom samorządu terytorialnego. Proponowana regulacja będzie dotyczyła lotnisk trwale zbędnych na potrzeby wojska przejętych przez AMW, a także około dziesięciu lotnisk będących w dyspozycji jednostek organizacyjnych MON niewykorzystywanych na potrzeby wojska. W trzeciej dekadzie maja br. projekt ustawy skierowany zostanie do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 17 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>