text_structure.xml 5.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jerzego Zawiszy w sprawie organizacji i przyjęcia na uzbrojenie Sił Powietrznych RP samolotów wielozadaniowych F-16 (SPS-024-1074/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym poinformować, iż proces przygotowania do przyjęcia samolotu wielozadaniowego przebiega zgodnie z przyjętymi harmonogramami i tylko w niektórych obszarach inwestycyjnych występują nieznaczne opóźnienia, jednakże nie stwarzają one zagrożenia dla terminowego przyjęcia samolotów F-16 i rozpoczęcia ich eksploatacji w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-3">Realizując Program ˝samolot wielozadaniowy˝ jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej do końca 2005 r. wykonały szereg istotnych elementów infrastruktury lotniskowej na lotnisku w Krzesinach, w tym drogę startową, drogi kołowania, płaszczyzny przedstartowe, utwardzone wybiegi drogi startowej oraz płaszczyzny postojowe dla samolotów myśliwskich i transportowych. Ponadto przygotowano system oświetlenia nawigacyjnego umożliwiający eksploatację lotniska w warunkach ograniczonej widoczności, hangar obsługowy, magazyn ciekłego tlenu, bazę komendy obsługi lotniska, stanowisko przygotowania i elaboracji rakiet wraz z płaszczyzną magazynową oraz liny hamujące podnoszące bezpieczeństwo wykonywania startów i lądowań.</p>
        <p xml:id="div-4">W chwili obecnej zasadnicza część budynków i budowli niezbędnych do przyjęcia samolotów F-16 na lotnisku w Krzesinach znajduje się w fazie realizacji robót budowlanych i zaawansowana jest w 80%. Są to następujące obiekty: strefa rozśrodkowania samolotów; skład lotniczy środków bojowych; symulatory lotów; spadochroniarnia; strażnica prób silników samolotowych; stanowisko do obsługi paliwowej samolotów; budynki magazynowo-warsztatowe; system odwodnienia i oczyszczania wód opadowych. Wykonano także budowę i modernizację składów MPS oraz modernizację hangaru i przybudówek hangarowych.</p>
        <p xml:id="div-5">W odniesieniu do pytania dotyczącego ewentualnego przeniesienia eskadry F-16 z lotniska w Krzesinach do Powidza pragnę poinformować, że rozwiązanie takie nie jest rozważane. W 33. Bazie Lotniczej Powidz stacjonuje bowiem obecnie 7. eskadra lotnictwa taktycznego wyposażona w samoloty Su-22. Planowane jest natomiast rozmieszczenie na tym lotnisku eskadry samolotów transportowych C-130E ˝Herkules˝. Ponadto Polska zgłosiła w NATO kandydaturę 33. Bazy Lotniczej jako miejsca bazowania samolotów sojuszniczego systemu obserwacji celów naziemnych z powietrza. Realizacja wymienionych przedsięwzięć sprawi, iż lotnisko to będzie w pełni wykorzystane.</p>
        <p xml:id="div-6">W zakresie rozważenia opcji zakupu mniejszej liczby samolotów pragnę stwierdzić, iż nie jest brana pod uwagę. Zawarta pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej i rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki umowa o zakupie przez Polskę samolotu wielozadaniowego zawiera dokładnie zdefiniowany przedmiot umowy, w tym ilość i konfigurację dostarczanych samolotów F-16 C/D. Próba dokonania zmiany warunków umowy spowodowałyby nie tylko konieczność zapłacenia wysokich kar umownych, lecz także kompromitację strony polskiej na arenie międzynarodowej. Zakupiona ilość 48 samolotów jest wielkością minimalną ze względu na potrzeby operacyjne Sił Zbrojnych RP i zobowiązania wobec NATO.</p>
        <p xml:id="div-7">W odniesieniu do wcześniejszego wycofania z eksploatacji samolotów MiG-29 pragnę poinformować, że zgodnie z obecnymi planami eksploatacja tych samolotów w Siłach Powietrznych będzie trwała co najmniej do 2015 r.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto chciałbym wyjaśnić, że Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, która pełni istotną rolę w realizacji programu F-16, przygotowuje się do prowadzenia szkolenia personelu technicznego różnych specjalności m.in. poprzez szkolenie kadry szkoły w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Ponadto poczynione zostały przygotowania do przyjęcia wielostanowiskowego symulatora do szkolenia obsługi samolotów F-16. Natomiast tworzenie wspólnej strefy kontrolowania (TMA) dla lotnisk Poznań-Ławica i Poznań-Krzesiny oraz rozdziału kontroli ruchu lotniczego w tej strefie znajduje się w trakcie opracowywania. Wspólne konsultacje szefostwa Ruchu Lotniczego Dowództwa Sił Powietrznych i Agencji Ruchu Lotniczego w tym zakresie przebiegają terminowo i zostaną ukończone przed przyjęciem samolotów F-16.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
        <p xml:id="div-10">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Radosław Sikorski</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 29 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>