text_structure.xml 8.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłaną przy piśmie z dnia 8 maja 2006 r., Nr SPS-024-1073/06, interpelację Pana posła Jerzego Zawiszy z dnia 28 kwietnia 2006 r., w sprawie wzrostu nakładów inwestycyjnych zagranicznych sieci hipermarketów w Polsce oraz ich zobowiązań podatkowych, poniżej przedstawiam wyjaśnienia Ministra Finansów, w tej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Odpowiadając na pytanie, dotyczące obowiązków podatkowych zagranicznych sieci hipermarketów, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-3">1. Sklepy wielkopowierzchniowe prowadzące w Polsce działalność jako spółki prawa handlowego, w tym wymienione w interpelacji sieci francuskie i niemieckie, podlegają w zakresie podatku dochodowego przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie tej ustawy obowiązują jednolite zasady opodatkowania przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce, bez ich różnicowania ze względu na charakter prowadzonej działalności (np. działalność handlowa) lub pochodzenia kapitału. Stawka podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 19%.</p>
        <p xml:id="div-4">2. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która dostosowuje polskie przepisy w zakresie podatku od towarów i usług do unijnych regulacji prawnych w sprawie podatku od wartości dodanej zawartych w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC, z późn. zm.) - dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą, w okolicznościach wskazanych w tej ustawie.</p>
        <p xml:id="div-5">W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, transakcje wykonywane na terenie Polski przez sieci hipermarketów w ramach zdefiniowanej dla potrzeb podatku od towarów i usług samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w tej ustawie. Podkreślić należy, iż w odniesieniu do transakcji zawieranych przez hipermarkety zastosowanie mają ogólne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotyczące innych podmiotów wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-6">Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, jak również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy).</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie informuję, iż istotną cechą podatku od towarów i usług jest jego powszechność i neutralność dla życia gospodarczego. Zatem podatek ten nie może być wykorzystywany do tworzenia określonych preferencji dla konkretnego podmiotu wykonującego działalność gospodarczą. Oznacza to, że podatek od towarów i usług dotyczy zarówno hipermarketów jak i innych podmiotów.</p>
        <p xml:id="div-8">3. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, podlegają grunty, budynki i budowle wykorzystywane do prowadzenia supermarketów. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dochód własny gminy. Mając na względzie autonomię finansową jednostek samorządu terytorialnego przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych umożliwiają gminom samodzielne kształtowanie polityki podatkowej, zgodnie z właściwością terytorialną.</p>
        <p xml:id="div-9">Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości określa rada gminy w drodze uchwały, z tym że stawki dla gruntów i budynków nie mogą przekroczyć rocznie górnych granic stawek określanych w obwieszczeniu Ministra Finansów, natomiast stawki dla budowli nie mogą przekroczyć 2%. W 2006 r. górna granica stawki dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi: 0,68 zł od 1 m2 powierzchni, a dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej: 18,43 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Zgodnie z art. 5 ust. 2 - 4 tej ustawy, przy określaniu wysokości stawek podatku od nieruchomości rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów: gruntów, budynków lub budowli, uwzględniając w szczególności: lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu, stan techniczny oraz wiek budynków.</p>
        <p xml:id="div-10">Odnosząc się natomiast do pytania, dotyczącego możliwości korzystania przez sieci hipermarketów z ulg podatkowych uprzejmie wyjaśniam, iż w obecnym stanie prawnym nie funkcjonują preferencje w podatku dochodowym, przysługujące jedynie podmiotom zagranicznym, czy też podmiotom z udziałem kapitału zagranicznego, w tym sieciom handlowym (super- i hipermarketom). Obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawierają bowiem jednolite rozwiązania zarówno w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce z wyłącznym kapitałem polskim, jak i mieszanym lub z wyłącznym kapitałem zagranicznym, nie różnicują zatem zakresu korzystania z ulg, odliczeń, zwolnień oraz zasad dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez podmioty z wyłącznym kapitałem polskim i z kapitałem zagranicznym.</p>
        <p xml:id="div-11">Natomiast wszelkie zwolnienia od podatku od towarów i usług, określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, mogą być kierowane tylko do ogółu podmiotów wykonujących czynności objęte przepisami w zakresie podatku od towarów i usług, w okolicznościach określonych w tych przepisach. Ponadto wskazuję, iż na podstawie art. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług.</p>
        <p xml:id="div-12">Również przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym i wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie przewidują szczególnych zwolnień podmiotowych od podatku akcyzowego z tytułu prowadzenia przez przedsiębiorców zagranicznych działalności handlowej w hipermarketach na terenie kraju. Zwolnienia od podatku akcyzowego, zawarte we wskazanych wyżej aktach prawnych mają charakter ogólny i przedmiotowy, mogą zatem dotyczyć każdej osoby fizycznej lub podmiotu gospodarczego, spełniającego warunki w tych przepisach określone. Podobnie, ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie zawiera zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedmiotów opodatkowania (gruntów, budynków, budowli) wykorzystywanych do prowadzenia hipermarketów.</p>
        <p xml:id="div-13">Jednakże, na podstawie art. 7 ust. 3 tej ustawy, rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe z podatku od nieruchomości niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Wprowadzanie zwolnień dotyczących przedsiębiorców musi następować zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej wynikającymi z przepisów prawa wspólnotowego.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Jarosław Neneman</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 25 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>