text_structure.xml 11.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Panów Posłów Henryka Smolarza i Tadeusza Sławeckiego z dnia 8 maja 2006 r. nr SPS-024-1072/06 w sprawie potrzeby poprawy świadczonych usług i organizacji w p.p.u.p. ˝Poczta Polska˝ oraz przyczyn wstrzymania budowy Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielczego w Lublinie, przedstawiam poniższe informacje przygotowane w oparciu o wyjaśnienia, jakie otrzymałem od Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-2">Odpowiadając na pierwsze z pytań postawionych przez Panów Posłów wyjaśniam, że zagadnienia dotyczące jakości usług pocztowych regulują następujące przepisy:</p>
        <p xml:id="div-3">- ustawa Prawo pocztowe (Dz.U. z dnia 12 czerwca 2003 r. Nr 130 poz. 1188 z późn. zm.),</p>
        <p xml:id="div-4">- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz.U. Nr 5, poz. 34 z późn. zm.),</p>
        <p xml:id="div-5">- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz.U. Nr 183 poz. 1795 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-6">Na mocy art. 55 ust. 1 ww. ustawy Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prowadzi kontrolę działalności pocztowej w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych, której celem jest stwierdzenie, czy terminowość doręczania przesyłek listowych (priorytetowych i ekonomicznych) spełnia standardy określone w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych. Minimalne wskaźniki terminowości doręczeń w obrocie krajowym odpowiednio wynoszą:</p>
        <p xml:id="div-7">- 82% w przypadku przesyłek priorytetowych, które powinny być doręczone do adresata w terminie D+1 (tj. w 1 dzień po nadaniu),</p>
        <p xml:id="div-8">- 85% w przypadku przesyłek ekonomicznych, które powinny być doręczone do adresata w terminie D+3 (tj. do 3 dni po nadaniu).</p>
        <p xml:id="div-9">Uzyskane na podstawie przeprowadzonych badań ogólnopolskich wskaźniki terminowości przesyłek w ostatnich dwóch latach kształtowały się odpowiednio:</p>
        <p xml:id="div-10">Źródło: URTiP - Sprawozdanie z badania terminowości doręczania przesyłek</p>
        <p xml:id="div-11">listowych na terenie kraju w 2004 r., UKE - Sprawozdanie z badania terminowości</p>
        <p xml:id="div-12">doręczania przesyłek listowych na terenie kraju w 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-13">Na podstawie powyższego zestawienia można stwierdzić, że wskaźniki uzyskane w badaniach są wyższe od celów jakościowych w zakresie terminowości doręczeń określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, co wskazuje że Poczta Polska spełnia wymagania jakościowe. Pomimo to przedsiębiorstwo stale prowadzi działania służące podnoszeniu jakości usług. Należą do nich w szczególności:</p>
        <p xml:id="div-14">- wdrażanie systemu monitorowania diagnostycznego poczty listowej, który oferuje wiele technologicznych rozwiązań pozwalających objąć kontrolą poszczególne etapy realizacji usługi,</p>
        <p xml:id="div-15">- kompleksowa analiza, która pozwoli na wyeliminowanie popełnionych błędów przy zmianach organizacyjnych wprowadzonych w 2005 r. i poprawi sytuację w zakresie sprawności funkcjonowania przedsiębiorstwa, co tym samym wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług,</p>
        <p xml:id="div-16">- kwartalne badania terminowości przebiegu przesyłek listowych w obrocie krajowym (w połowie 2006 r. planowane jest przejście na badania ciągłe).</p>
        <p xml:id="div-17">Ponadto w celu zapewnienia wysokiego poziomu realizacji świadczonych usług jednostki organizacyjne Poczty Polskiej zobligowane są do dokładania wszelkich starań, aby wszystkie przesyłki były terminowo wyekspediowane oraz doręczone do adresatów, a w szczególności do wyeliminowania nieprawidłowości stwierdzonych podczas badań i kontroli. W tym zakresie podjęte zostały następujące działania:</p>
        <p xml:id="div-18">- kadrę kierowniczo-kontrolerską zobowiązano do zaostrzenia kontroli terminowego opracowywania, ekspediowania oraz zabezpieczania przesyłek pocztowych,</p>
        <p xml:id="div-19">- kierowników komórek eksploatacyjnych zobligowano do dostosowania wielkości obsad w służbach rozdzielczo-eksploatacyjnych do aktualnego obciążenia,</p>
        <p xml:id="div-20">- zwiększono nadzór nad terminowym opróżnianiem nadawczych skrzynek pocztowych,</p>
        <p xml:id="div-21">- zwiększono nadzór nad jakością datowania przesyłek pocztowych,</p>
        <p xml:id="div-22">- zobowiązano służby nadzoru w przypadkach stwierdzonych nieprawidłowości bądź zaniedbań obowiązków do bezwzględnego wyciągania konsekwencji służbowych wobec osób odpowiedzialnych,</p>
        <p xml:id="div-23">- prowadzone są szkolenia i budowana jest świadomość wśród pracowników odnośnie konieczności poprawiania osiąganych wskaźników terminowości przebiegu przesyłek.</p>
        <p xml:id="div-24">Natomiast w kwestii poruszonej w pytaniu drugim Dyrektor Generalny w swoich wyjaśnieniach przede wszystkim prostuje nieścisłości pojawiające się ostatnio na temat inwestycyjnych planów Poczty Polskiej dotyczących budowy jej sieci logistycznej. Wzbudzają one kontrowersje i niepokoje nie tylko w środowiskach lokalnych, ale także wśród pracowników przedsiębiorstwa. Jak zapewnia Dyrektor Generalny, Poczta Polska nie podjęła decyzji o zaniechaniu rozbudowy sieci centrów ekspedycyjno-rozdzielczych. Jednak realizacja planów w tym zakresie każdorazowo wymaga szczegółowej analizy aktualnych potrzeb i możliwości finansowych. Te ostatnie są ograniczone i dlatego do rekomendowania poszczególnych inwestycji Dyrektor Generalny Poczty Polskiej powołał Zespół ds. realizacji strategii modelu logistyki pocztowej. Zespół przedłożył Zastępcy Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej propozycję szczegółowego harmonogramu realizacji inwestycji, w tym budowy centrów ekspedycyjno-rozdzielczych. Obecnie przystąpiono do badania zasadności realizacji tzw. funkcji dodatkowych w poszczególnych centrach, tj. budowy magazynów, czy centrów obsługi gotówki. Jeśli chodzi o konkretne działania podjęte w ramach tych inwestycji, to prace nad ich realizacją toczą się obecnie w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Lublinie i Wrocławiu (gdzie zakończono opracowywanie dokumentacji projektowo-kosztorysowych dla poszczególnych inwestycji) oraz Białymstoku, Olsztynie, Rzeszowie i Szczecinie (gdzie opracowywanie dokumentacji trwa).</p>
        <p xml:id="div-25">Ze swej strony pragnę dodać, że wyrażając zrozumienie dla zainteresowania zarówno władz terenowych, parlamentarzystów z danego regionu, jak i społeczności lokalnych rozwojem ich regionu, nie mogę jako organ nadzorczy pomijać faktu, że obecnie wszystkie realizowane przez Pocztę Polską inwestycje są finansowane wyłącznie ze środków własnych przedsiębiorstwa oraz kredytów komercyjnych. Środki te są więc ograniczone, a pomoc ze strony Państwa czy to w formie dotacji, poręczeń i gwarancji lub innej formie, nie jest obecnie udzielana. Uzasadnionym jest więc, że Poczta Polska, mając świadomość ograniczeń finansowych, tak gospodaruje dostępnymi środkami, aby możliwe było realizowanie inwestycji priorytetowych z punktu widzenia sprawności funkcjonowania sieci pocztowej i optymalizacji komunikacji mającej wpływ na terminowość doręczeń przesyłek pocztowych.</p>
        <p xml:id="div-26">Inwestycje w sieć logistyczną są bardzo kosztowne i fakt, że Poczta Polska nie ma wystarczających środków na jednoczesną realizację wszystkich zadań w tym zakresie, zmusza ją do rozkładania ich w czasie. Dlatego, chociaż poszczególne węzły stanowią integralny element nowego modelu logistyki Poczty Polskiej i mają jednocześnie duże znaczenie gospodarcze dla regionu, w których mają być zlokalizowane, to termin ich realizacji musi być skorelowany z potrzebami i możliwościami Poczty Polskiej. Warto tu także podkreślić, że z budową sortowni nie należy wiązać dużych nadziei na wzrost zatrudnienia w danym regionie. Centra ekspedycyjno-rozdzielcze funkcjonują bowiem przede wszystkim w oparciu o coraz nowocześniejsze maszyny, które w coraz większym stopniu zastępują pracę ludzi.</p>
        <p xml:id="div-27">Na zakończenie chciałbym jeszcze wyjaśnić poruszoną przez Panów Posłów kwestię interpretacji przepisów Prawa pocztowego. Istotnie, zgodnie z art. 62 ust. 3 ww. ustawy roszczenia dochodzone na jej podstawie przedawniają się z upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki lub przekazu pocztowego. Przepis ten stanowi wyjątek od ogólnej zasady określonej w art. 118 k.c. ustanawiającej 10-letni termin przedawnienia roszczeń majątkowych. Wyjątek ten należy uzasadnić stosunkowo niewielką wartością roszczeń dochodzonych na podstawie ustawy - Prawo pocztowe. Warto jednak podkreślić, że w żaden sposób nie wpływa to na utrudnienia w ich dochodzeniu. Zgodnie bowiem z art. 62 ust. 4 ww. ustawy bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego. Ponadto zgodnie z art. 121 pkt 4 k.c. bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu w przypadku, gdy roszczenie nie może być dochodzone przed sądem lub innym organem z powodu siły wyższej - przez czas trwania przeszkody. Z kolei przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia, jak również przez wszczęcie mediacji bieg przedawnienia przerywa się na czas tego postępowania (art. 123 § 1 w zw. z art. 124 § 2 k.c.). Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo (art. 124 § 1 k.c.). Biorąc pod uwagę powyższe, roczny termin przedawnienia nie powinien stanowić przeszkody w dochodzeniu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej na drodze sądowej. Jeżeli bowiem pozew zostanie wniesiony do sądu przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki lub przekazu pocztowego, z wyłączeniem okresu, w którym toczyło się postępowanie reklamacyjne, to sprawa zostanie przez sąd rozstrzygnięta. W momencie wniesienia sprawy do sądu przerywa się bowiem bieg przedawnienia roszczenia.</p>
        <p xml:id="div-28">Przedstawiając powyższe wyrażam nadzieję, że kwestie poruszone w przedmiotowym zapytaniu zostały wyjaśnione w sposób dostateczny.</p>
        <p xml:id="div-29">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-30">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-31">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-32">Warszawa, dnia 22 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>