text_structure.xml
5.66 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo SPS-024-1067/06 z dnia 8 maja 2006 r., dotyczące zapytania Pani Poseł Danuty Jazłowieckiej oraz grupy posłów PO w sprawie płynności finansowej projektów, składanych przez beneficjentów programów pomocowych UE, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zaproponowana w Programie naprawczym zwiększającym absorpcję funduszy strukturalnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, przyjętym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 6 grudnia 2005 r., nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu miała na celu umożliwienie zastosowania tego mechanizmu także w odniesieniu do środków budżetu państwa, jednak nie została zrealizowana ze względu na niemożność dokonania nowelizacji przedmiotowego rozporządzenia. Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 241 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych przepisy wykonawcze wydane na mocy uchylonej ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (w zakresie, w jakim nie pozostają w sprzeczności z obowiązującą ustawą), pozostają w mocy nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2006 r., zaś art. 28 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. nie zawiera delegacji umożliwiającej uregulowanie w rozporządzeniu wykonawczym przedmiotowej kwestii. W celu umożliwienia przekazywania wykonawcom zaliczek ze środków budżetu państwa konieczna jest zatem nowelizacja ustawy o finansach publicznych.</p>
<p xml:id="div-3">W kwestii planowanych przesunięć środków pragnę poinformować, iż realokacje pomiędzy działaniami są powszechnie stosowanym narzędziem umożliwiającym optymalne zakontraktowanie środków, natomiast ich przesunięcie pomiędzy poszczególnymi priorytetami jest możliwe, jednak wymaga zgody Komisji Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-4">Najważniejszych realokacji środków wspólnotowych dokonano dotychczas w ramach SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb (łącznie ok. 22,5 mln euro, z czego kwotę ok. 16 mln euro przesunięto między priorytetami - środki z działań 2.2 Modernizacja istniejących statków rybackich, a także 4.1 Rybołówstwo przybrzeżne oraz 4.2 Działania ekonomiczno-społeczne w zdecydowanej większości - około 11,5 mln euro - przeznaczone zostały na wsparcie działania 3.4 Przetwórstwo i rynek rybny), Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (łącznie ok. 34,4 mln euro, głównie do działań związanych z wyrównywaniem szans edukacyjnych i wzrostem umiejętności, rozwojem infrastruktury społecznej oraz promocją przedsiębiorczości i innowacyjności), SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (ok. 22 mln euro, z czego najwięcej z działań 1.4. Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką oraz 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line do działań 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw oraz 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm - ok. 12,1 mln euro oraz z działania 2.1 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo do działań 2.2 Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw oraz 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje - ok. 9,9 mln euro), SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (ok. 2,7 mln euro z działania 3.3 Informowanie i promocja Programu do działania 3.2 Rozwój instytucjonalny).</p>
<p xml:id="div-5">Odpowiadając na trzecie pytanie, uprzejmie informuję, że wg stanu na koniec kwietnia 2006 r. w ramach SPO Transport wartość projektów ocenionych jako poprawne pod względem formalnym wyniosła ok. 6 146 mln zł (ok. 135% alokacji), wartość umów o dofinansowanie realizacji projektu ponad 2 795,8 mln zł (nieco ponad 61% alokacji), zaś wartość płatności z konta programowego ok. 1,9 mln zł (ok. 0,04% dostępnych środków). Ministerstwo Transportu, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, prowadzi intensywne działania mające na celu przyśpieszenie wdrażania SPO Transport. W ostatnich tygodniach podpisano porozumienia kompetencyjne między odpowiednimi ministrami, ponadto na zaawansowanym etapie prowadzone są prace nad podręcznikami, od których uzależniona jest wypłata środków beneficjentom. Równolegle Ministerstwo Transportu na bieżąco opiniuje i weryfikuje wnioski o płatność składane przez beneficjentów, których wartość od początku uruchomienia programu wynosi ponad 120 mln zł w części dofinansowanej z EFRR.</p>
<p xml:id="div-6">Należy również podkreślić, iż ważnym ułatwieniem dla beneficjentów, które zostało wprowadzone przez rząd w celu przyspieszenie wydatkowania środków, szczególnie w przypadku skomplikowanych i kosztownych projektów infrastrukturalnych (jak to ma miejsce w SPO Transport), są zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Grażyna Gęsicka</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 29 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>