text_structure.xml 6.96 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 8 maja 2006 r. znak: SPS-024-1045/06 dotyczącego zapytania posła Jana Filipa Libickiego w sprawie kryteriów nabycia praw do wcześniejszej emerytury przez osoby opiekujące się dzieckiem specjalnej troski, które przed dniem 1 stycznia 1999 r. były ubezpieczone z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Z dniem 1 stycznia 1999 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn.zm.), które w znaczny sposób przebudowały dotychczasowy system ubezpieczeń społecznych.</p>
        <p xml:id="div-3">W nowym systemie emerytalnym uregulowano uprawnienia emerytalno-rentowe wszystkich osób objętych obowiązkiem ubezpieczenia społecznego, a więc zarówno pracowników, jak i też osób utrzymujących się z działalności wykonywanej na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na własny rachunek, oraz ujednolicono dla wszystkich osób, niezależnie od tytułu ubezpieczenia, opłacanie składek według jednolitej stopy procentowej.</p>
        <p xml:id="div-4">Jednym z celów reformy ubezpieczeń społecznych było również wyraźne oddzielenie świadczeń ubezpieczeniowych od socjalnych, a taki charakter miała wcześniejsza emerytura dla pracowników opiekujących się dziećmi wymagającymi stałej opieki.</p>
        <p xml:id="div-5">Dzięki zmianie przepisów w tym zakresie z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przyznawane są świadczenia z powodu spełnienia ryzyka ubezpieczeniowego, tj. dożycia określonego w przepisach wieku lub niemożności kontynuowania pracy zarobkowej z powodu niezdolności do pracy.</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz.353 ze zm.), znosząc wcześniejszą emeryturę dla pracowników opiekujących się dziećmi specjalnej troski, przewidziała w art. 186 ust. 3, iż prawo do wcześniejszej emerytury z tytułu opieki nad dzieckiem specjalnej troski zachowują rodzice, którzy do dnia wejścia w życie ustawy nie zgłosili wniosku o tę emeryturę, mimo że do dnia 31 grudnia 1998 r. spełnili wszystkie wymagane warunki.</p>
        <p xml:id="div-7">Uprawnienia rodziców do tej wcześniejszej emerytury, którzy z powodu stanu zdrowia swojego dziecka wymagającego ich stałej opieki oraz pielęgnacji lub pomocy w czynnościach samoobsługowych nie mogą kontynuować zatrudnienia, rozpatrywane są na podstawie nadal obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 1989 r. w sprawie uprawnień do wcześniejszej emerytury pracowników opiekujących się dziećmi wymagającymi stałej opieki (Dz.U. Nr 28, poz.149), po spełnieniu łącznie następujących warunków:</p>
        <p xml:id="div-8">1) posiadania okresu zatrudnienia - okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego dla kobiet - 20 lat i 25 lat - dla mężczyzn,</p>
        <p xml:id="div-9">2) sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, które:</p>
        <p xml:id="div-10">- jest całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji bez względu na przyczynę chorobową,</p>
        <p xml:id="div-11">- jest całkowicie niezdolne do pracy z powodu jednego ze stanów chorobowych wymienionych w rozporządzeniu, a niezdolność do pracy dziecka istnieje od urodzenia albo powstała przed ukończeniem 18 roku życia,</p>
        <p xml:id="div-12">3) ostatnim ubezpieczeniem przed dniem 1.01.1999 r. było ubezpieczenie z tytułu pozostawania w stosunku pracy w myśl Kodeksu pracy.</p>
        <p xml:id="div-13">Należy podkreślić, że dotychczasowe uprawnienia do wcześniejszej emerytury bez względu na wiek z tytułu opieki nad dzieckiem specjalnej troski będą przysługiwały tylko przez okres przejściowy. Będą z nich mogli korzystać pracownicy, a więc ta sama kategoria ubezpieczonych, która miała taką możliwość przed 1 stycznia 1999 r.</p>
        <p xml:id="div-14">Pragnę zauważyć, że w uprzednio obowiązującym stanie prawnym tytuł ubezpieczenia decydował o zakresie świadczeń przysługujących z tytułu opłacania składek. Najszerszy zakres świadczeń przysługiwał ubezpieczonemu z tytułu wykonywania zatrudnienia. Stopa procentowa składek na to ubezpieczenie była w związku z tym wyższa niż w przypadkach pozostałych kategoriiosób objętych ubezpieczeniem społecznym z innego tytułu niż stosunek pracy.</p>
        <p xml:id="div-15">Pozostałe kategorie ubezpieczonych nie płaciły tak wysokiej składki i nie korzystały z tego samego zakresu świadczeń.</p>
        <p xml:id="div-16">Ubezpieczenia społeczne osób prowadzących działalność gospodarczą regulowały przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin (Dz.U. z 1989 r. Nr 46, poz. 250 z późn. zm.), które jednak nie przewidywały prawa do wcześniejszej emerytury bez względu na wiek dla tych ubezpieczonych z tytułu opieki nad dzieckiem specjalnej troski.</p>
        <p xml:id="div-17">Tak więc w przypadku ubezpieczonych, którzy dotychczas nie korzystali z tej emerytury, nie ma żadnego uzasadnienia, aby świadczenie takie, mimo konieczności opieki nad dzieckiem specjalnej troski, mogło być tej grupie ubezpieczonych przyznawane.</p>
        <p xml:id="div-18">Regulacja prawna pozwalająca przez pewien okres czasu korzystać pracownikom, którzy taką możliwość mieli przed 1 stycznia 1999 r., jest świadczeniem zanikającym, które nie może być kontynuowane w zreformowanym systemie emerytalnym, ponieważ z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych tworzonego ze składek na ubezpieczenie społeczne osób czynnych zawodowo nie mogą być finansowane świadczenia pozaubezpieczeniowe.</p>
        <p xml:id="div-19">Konieczność zrezygnowania przez jednego z rodziców z pracy zarobkowej w celu wychowania dziecka wymagającego ze względu na stan zdrowia stałej opieki nie jest bowiem ryzykiem emerytalnym ani rentowym, lecz ryzykiem objętym pomocą społeczną.</p>
        <p xml:id="div-20">Dlatego też w tym systemie, a nie w systemie ubezpieczeń społecznych, są obecnie zawarte rozwiązania zapewniające osobom i rodzicom będącym w trudnej sytuacji życiowej nie tylko niezbędne środki finansowe, ale też inne formy pomocy.</p>
        <p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-22">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-23">Kazimierz Kuberski</p>
        <p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 22 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>