text_structure.xml
7.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Józefa Rojka Posła na Sejm RP w sprawie poprawy stanu bezpieczeństwa drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków-Tarnów-Ładna, uprzejmie wyjaśniam, że w ramach Funduszu Spójności (ISPA I i ISPA II), w latach 2003-2007 prowadzona jest modernizacja drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków-Tarnów, której głównym celem jest wzmocnienie nawierzchni drogi do obciążenia 11,5 T/oś, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zabezpieczenie ekologiczne otoczenia inwestycji.</p>
<p xml:id="div-2">W latach 2003-2005 została wykonana modernizacja tej drogi na odcinku Kraków-Targowisko o długości 21,5 km, w ramach której:</p>
<p xml:id="div-3">- przebudowano 19 skrzyżowań (wydzielono relacje skrętne oraz wykonano wyspy azylu dla pieszych),</p>
<p xml:id="div-4">- na 9 skrzyżowaniach zainstalowano akomodacyjną sygnalizację świetlną,</p>
<p xml:id="div-5">- wykonano 2 kładki pieszo-jezdne w m. Sułków i Brzezie,</p>
<p xml:id="div-6">- ograniczono dojazd do obiektów obsługi miejsc podróżnych (wyłącznie na zasadzie prawoskrętów),</p>
<p xml:id="div-7">- wymieniono całkowicie oznakowanie pionowe, a oznakowanie poziome wykonano w technologii grubowarstwowej.</p>
<p xml:id="div-8">W latach 2005-2007 kontynuowana jest modernizacja ww. drogi na odcinku Targowisko-Tarnów o łącznej długości 34,6 km. W ramach tego zadania na odcinku od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do obwodnicy m. Tarnowa zostanie wykonana jezdnia o 4 pasach ruchu (po 2 dla każdego kierunku), obustronne chodniki oraz oświetlenie uliczne.</p>
<p xml:id="div-9">Zlokalizowane na granicy miejscowości Tarnów-Ładna skrzyżowanie drogi krajowej nr 4 z drogą nr 73, charakteryzujące się dużą wypadkowością, zostanie przebudowane na skrzyżowanie bezkolizyjne, tj. powstanie tam dwupoziomowy węzeł ˝Lwowska˝. Dodatkowo, dla poprawy bezpieczeństwa, zostaną przebudowane wszystkie istniejące skrzyżowania, zostanie zainstalowanych 11 akomodacyjnych sygnalizacji świetlnych oraz na 4 przejściach dla pieszych zostaną zamontowane na konstrukcji bezpiecznej kasetony ze znakiem ˝D-6˝ i z jednoczesnym doświetleniem miejsca przejścia. W roku 2006 wartość wykonywanych robót wyniesie ok. 130 mln zł.</p>
<p xml:id="div-10">Organizacja ruchu kołowego i pieszego (tj. oznakowanie pionowe i poziome) w miejscowości Ładna została wprowadzona zgodnie z zatwierdzonym Projektem Organizacji Ruchu dla drogi nr 4, uzgodnionym przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Istniejąca organizacja ruchu kołowego, choć powoduje ograniczenia w dostępności do tej drogi (możliwość wyjazdu z niektórych posesji tylko na zasadzie ˝prawoskrętów˝), to jednak mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na tej drodze, jest niezbędna.</p>
<p xml:id="div-11">Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie w IV kwartale 2005 r. na skrzyżowaniu drogi nr 4 z drogą powiatową nr 43362 zrealizował akomodacyjną sygnalizację świetlną wraz z niezbędną korektą układu drogowego wlotów drogi powiatowej i dobudową ciągów pieszych w ww. rejonie. W kwietniu br., uwzględniając wnioski mieszkańców m. Ładna, dokonano zwiększenia obszaru zabudowanego w tej miejscowości poprzez wymianę oznakowania pionowego związanego z oznakowaniem obszarów zabudowanych przy pomocy znaków ˝D-42˝ i ˝D-43˝.</p>
<p xml:id="div-12">Wobec wielu wniosków napływających z terenu całego województwa małopolskiego, związanych między innymi z poprawą Brd, w tym dot. budowy chodników oraz brakiem możliwości realizacji wszystkich postulowanych zadań, w pierwszej kolejności realizowane są te zadania, w których samorządy deklarują współpracę przy ich realizacji, m.in. poprzez opracowanie dokumentacji, załatwienie spraw formalnoprawnych, itp.</p>
<p xml:id="div-13">Z analizy wypadków w m. Ładna (latach 2002-2005 wystąpiło tam 7 najechań na pieszego uczestnika ruchu) wynika zasadność budowy chodnika biegnącego poza rowem. Zgodnie z zasadami przyjętymi w GDDKiA oraz wcześniejszymi deklaracjami wójta Gminy Skrzyszów zadanie to może być zrealizowane w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Oddziałem GDDKiA w Krakowie a gminą.</p>
<p xml:id="div-14">W odniesieniu do postulatu dot. wybudowania oświetlenia informuję, że zgodnie z art. 18 Prawa energetycznego (Dz.U. nr 54, poz. 348 z 1997 r.) oświetlenie dróg, ulic i placów na terenie danej gminy należy do zadań własnych gminy.</p>
<p xml:id="div-15">Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie przeprowadzać pomiary natężenia dźwięku na całej sieci dróg krajowych, a następnie na ich podstawie do roku 2007 zostaną utworzone mapy hałasu. Na podstawie tych map urzędy wojewódzkie utworzą tzw. program do walki z hałasem. Na podstawie opracowanych programów będzie można kompleksowo podejść do zagadnienia ochrony przed hałasem, w tym do ew. wykonania ekranów akustycznych wzdłuż dróg krajowych.</p>
<p xml:id="div-16">W odniesieniu do wniosku o ustawienie znaku B-25 (zakaz wyprzedzania) informujemy, że statystyka wypadków nie wskazuje na istnienie na odcinku przejścia drogi krajowej nr 4 przez m. Ładna szczególnego problemu związanego z wypadkami powodowanymi manewrem wyprzedzania. Celem sformułowania ostatecznego wniosku - czy na tym odcinku drogi ustawienie znaku B-25 jest uzasadnione - zostanie przeprowadzona dokładna analiza ustawionego oznakowania i otoczenia drogi.</p>
<p xml:id="div-17">Oddział GDDKiA w Krakowie w ramach swoich kompetencji nie może instalować fotoradarów służących do kontroli pojazdów - stosowny wniosek powinien być skierowany do Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie.</p>
<p xml:id="div-18">Dziękując Panu Posłowi za zainteresowanie problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednocześnie wyjaśniam, że wzrost poziomu motoryzacji, stanowiący nieodłączny element rozwoju gospodarczego kraju, spowodował w Polsce w latach 1995-2005 prawie dwukrotny wzrost natężenia ruchu pojazdów samochodowych. Stale wzrastający poziom motoryzacji społeczeństwa wymaga odpowiednio ukształtowanej sieci drogowej, zapewniającej sprawne funkcjonowanie transportu i minimalizowanie jego uciążliwości dla środowiska. Jednakże w ślad za wieloletnim niedoinwestowaniem drogownictwa i wzrostem obciążenia ruchem sieci drogowej nie następował proporcjonalny wzrost nakładów finansowych, co prowadziło do systematycznej jej degradacji.</p>
<p xml:id="div-19">Według raportu o stanie technicznym nawierzchni dróg krajowych za rok 2005 ponad 51% nawierzchni jest w stanie złym i niezadowalającym, wymagającym przeprowadzenia różnego rodzaju zabiegów remontowych. W wielu przypadkach, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu na danym odcinku drogi, nie wystarczą jedynie zabiegi o charakterze utrzymaniowym (np. remont nawierzchni) - niezbędna jest kompleksowa przebudowa drogi. Sytuacja taka występuje także na drodze nr 4, w tym także na odcinku Kraków-Tarnów-Ładna.</p>
<p xml:id="div-20">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-21">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-22">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 29 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>