text_structure.xml
2.75 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Ministrze! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 27 kwietnia 2006 r., nr SPS-024-1023/06, dotyczące zapytania Pani Poseł Stanisławy Prządki w sprawie utworzenia centralnej instytucji państwowej zarządzającej środkami pieniężnymi pochodzącymi z nawiązek orzeczonych przez sądy w stosunku do sprawców przestępstw, uprzejmie przedstawiam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Istniejące do tej pory rozwiązanie dotyczące dysponowaniem nawiązkami i świadczeniami pieniężnymi, a więc środkami publicznymi, nie realizowało zasad jawności i przejrzystości finansów publicznych, a w szczególności zasady kontroli finansowej, czyli nie były zgodne z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z dnia 20 grudnia 2005 r.). Praktycznie każda organizacja czy instytucja, która do statutu ma wpisany ogólnokrajowy zasięg działania i prowadzi działalność na rzecz ofiar przestępstw, może otrzymać nawiązki lub świadczenia. W takiej sytuacji, gdy powyższe środki są rozproszone i przeznaczane na rozmaite, często słuszne działania, trudno jest prowadzić jednolitą, ministerialną politykę na rzecz ofiar. Trudno jest też, zgodnie z zasadą jawności, podawać do publicznej wiadomości sposób gospodarowania środkami publicznymi przez organizacje i instytucje.</p>
<p xml:id="div-3">Dotychczasowe zasady przyznawania nawiązek i świadczeń powodują również to, że niespełniony jest podstawowy cel orzekania nawiązek i świadczeń - bezpośrednia pomoc ofierze - albowiem nawiązki i świadczenia są często jedynym przychodem organizacji, który z konieczności organizacja musi przeznaczyć na administrację.</p>
<p xml:id="div-4">Zcentralizowanie środków w jednym funduszu, zapis w Kodeksie karnym wykonawczym o tym, że dochody funduszu wykorzystane będą wyłącznie na realizację zadań związanych z udzielaniem pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwem oraz ich rodzinom i nie mogą być przeznaczone na inne cele będzie gwarancją racjonalnego wykorzystania tych środków. Powstanie Funduszu niezwiązane jest z utworzeniem nowych stanowisk pracy do jego obsługi. Zgodnie z projektem, pieniądze z Funduszu w całości będą przeznaczane na pomoc ofiarom przestępstw.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Andrzej Kryże</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 25 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>