text_structure.xml
10.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Edwarda Ośki z dnia 21 kwietnia 2006 r., sygn. MJ-024-1024/06, przekazane pismem z dnia 27 kwietnia 2006 r. znak: SPS-024-1020/06, dotyczące wpisów na listy adwokatów i radców prawnych oraz powołań notariuszy, uprzejmie przedstawiam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 163, poz. 1361), zwana dalej ˝ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r.˝, nowelizując ustawę z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz.U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1058 z późn. zm.), zwaną dalej ˝Prawem o adwokaturze˝, ustawę z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369 z późn. zm.), wprowadziła do wymienionych ustaw szereg rozwiązań rozszerzających i ułatwiających dostęp do zawodu adwokata, radcy prawnego i notariusza. Stosownie do art. 1 pkt 7 lit. a (zmieniającego art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa o adwokaturze) i art. 2 pkt 6 lit. a (nadającego nowe brzmienie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o radcach prawnych) w zw. z art. 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. - od dnia 10 września 2005 r. na listy adwokatów i radców prawnych bez odbycia aplikacji i zdania egzaminu odpowiednio adwokackiego bądź radcowskiego mogły być wpisywane osoby, które zdały egzamin sądowy, prokuratorski, notarialny oraz adwokacki (wpis na listę radców prawnych) bądź radcowski (wpis na listę adwokatów). Od dnia 10 września 2005 r., w myśl art. 3 pkt 3 (nowelizującego art. 12 § 1 ustawy - Prawo o notariacie) w zw. z art. 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2006 r., bez spełnienia powyższych wymogów mogą być także powoływane na stanowisko notariusza osoby, które zajmowały stanowisko sędziego lub prokuratora, niezależnie od czasu jego zajmowania. Ustawodawca zrezygnował bowiem z dotychczas obowiązującego wymogu legitymowania się przez tych kandydatów zajmowaniem stanowiska przez okres 3 lat.</p>
<p xml:id="div-3">Natomiast przepisy art. 1 pkt 7 lit. b (dodający art. 66 ust. 1a Prawa o adwokaturze) i art. 2 pkt 6 lit. b (zmieniający art. 25 ust. 2 ustawy o radcach prawnych) w zw. z art. 10 pkt 1 lit. a i art. 10 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., wprowadziły od dnia 1 stycznia 2006 r. możliwość przystąpienia do egzaminu adwokackiego bądź radcowskiego bez odbycia wymaganej aplikacji przez:</p>
<p xml:id="div-4">- doktorów nauk prawnych,</p>
<p xml:id="div-5">- osoby, które po ukończeniu wyższych studiów prawniczych były zatrudnione na podstawie umowy o pracę na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa przez okres co najmniej 5 lat w okresie nie dłuższym niż 8 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego,</p>
<p xml:id="div-6">- osoby, które po ukończeniu wyższych studiów prawniczych wykonywały osobiście w sposób ciągły, na podstawie umów, do których stosuje się przepisy o zleceniu, usługi polegające na stosowaniu lub tworzeniu prawa przez okres co najmniej 5 lat w okresie nie dłuższym niż 8 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego,</p>
<p xml:id="div-7">- osoby, które po ukończeniu wyższych studiów prawniczych prowadziły, przez okres co najmniej 5 lat w okresie nie dłuższym niż 8 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego, działalność gospodarczą wpisaną do Ewidencji Działalności Gospodarczej, jeżeli przedmiot tej działalności obejmował świadczenie pomocy prawnej, o której mowa w art. 4 ust. 1a Prawa o adwokaturze bądź w art. ustawy o radcach prawnych,</p>
<p xml:id="div-8">- osoby, które pracowały przez okres co najmniej 5 lat w okresie nie dłuższym niż 8 lat, na stanowisku referendarza sądowego lub asystenta sędziego.</p>
<p xml:id="div-9">Wymienione osoby, zgodnie z art. 3 pkt 3 w zw. z art. 10 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., mogą także od dnia 1 stycznia 2006 r. złożyć egzamin notarialny bez obowiązku odbycia aplikacji notarialnej. Z opisanego uprawnienia mogą również skorzystać osoby, które zdały egzamin sędziowski, prokuratorski, adwokacki lub radcowski. Zdają one egzamin notarialny w zakresie, w którym ustawowo określony przedmiot zdanego przez nich egzaminu jest różny od zakresu prawa określonego w art. 71b § 3 ustawy - Prawo o notariacie.</p>
<p xml:id="div-10">Mocą noweli z dnia 30 czerwca 2005 r. zmianie uległy także od dnia 1 stycznia 2006 r. zasady przeprowadzania egzaminów konkursowych na aplikację adwokacką, radcowską i notarialną. Jednocześnie w art. 6, 7 i 8 noweli przewidziano specjalny tryb przeprowadzenia konkursu w roku 2005, który stosownie do wymienionych przepisów odbył się w dniu 10 grudnia 2005 r.</p>
<p xml:id="div-11">Na podstawie powyższej regulacji, jak wynika z informacji uzyskanych z Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radców Prawnych oraz Wydziału Notariatu i Komorników Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, przyjęto - po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r., następującą liczbę nowych członków do korporacji adwokackiej, radcowskiej i notariuszy:</p>
<p xml:id="div-12">- na listę adwokatów do dnia 19 maja 2006 r. wpisano ogółem 683 osoby, w tym 371 osób na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa o adwokaturze. Po egzaminie konkursowym przeprowadzonym w dniu 10 grudnia 2005 r. rozpoczęło aplikację adwokacką 957 osób. Ogólna liczba adwokatów na dzień 19 maja 2006 r. wynosi 7858 osób, zaś aplikantów adwokackich 1568 osób.</p>
<p xml:id="div-13">- na listę radców prawnych do dnia 31 marca 2006 r. wpisano 1813 osób, w tym na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o radcach prawnych - 1194 osoby. Po egzaminie konkursowym przeprowadzonym w dniu 10 grudnia 2005 r. na listę aplikantów radcowskich wpisano łącznie 927 osób. Na listy radców prawnych obecnie jest wpisanych 22.545 osób, a łączna liczba aplikantów radcowskich wynosi 2629 osób.</p>
<p xml:id="div-14">- w poczet członków korporacji notariuszy do dnia 12 maja 2006 r. powołano 89 notariuszy, zaś 141 osób jest asesorami notarialnymi. Na listę aplikantów notarialnych po egzaminie przeprowadzonym w dniu 10 grudnia 2005 r. wpisano 82 osoby. Ogólna liczba notariuszy na dzień 12 maja 2006 r. wynosi 1751 osób, a aplikantów notarialnych 173 osoby.</p>
<p xml:id="div-15">Odnosząc się natomiast do pytania Pana Posła dotyczącego wpływu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 kwietnia 2006 r. sygn. akt K 6/06 na dostęp do zawodów prawniczych należy zauważyć, iż w powołanym orzeczeniu Trybunał Konstytucyjny zakwestionował szereg zapisów wprowadzonych nowelą z dnia 30 czerwca 2005 r. do Prawa o adwokaturze. Za niekonstytucyjne uznano regulacje dotyczące wpisu na listę adwokatów bez odbycia aplikacji adwokackiej i zdawania egzaminu adwokackiego (art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa o adwokaturze) oraz przystępowania do egzaminu adwokackiego bez odbycia aplikacji adwokackiej (art. 66 ust. 1a pkt 2-4 Prawa o adwokaturze). Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie wszedł w życie w dniu 4 maja 2006 r. Z tym dniem osoby, które ukończyły aplikacje inne niż adwokacka utraciły możliwość wpisu na listę adwokatów bez odbycia tej aplikacji i zdania egzaminu adwokackiego, a osoby, o których mowa w art. 66 ust. 1a pkt 2-4 Prawa o adwokaturze - możliwość przystąpienia do egzaminu adwokackiego bez odbywania aplikacji adwokackiej.</p>
<p xml:id="div-16">Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w dniach 26 i 27 kwietnia 2006 r. (część pisemna) oraz 12 maja 2006 r. (część ustna) odbył się egzamin adwokacki, do którego osoby wymienione w art. 66 ust. 1a pkt 2-4 Prawa o adwokaturze zostały dopuszczone.</p>
<p xml:id="div-17">Trybunał Konstytucyjny zakwestionował również konstytucyjność przepisów Prawa o adwokaturze dotyczących przeprowadzenia egzaminu adwokackiego przez komisje egzaminacyjne do spraw aplikacji adwokackiej powoływane przez Ministra Sprawiedliwości oraz sporządzania przez Ministra Sprawiedliwości pytań i tematów na potrzeby wymienionego egzaminu (art. 58 pkt 12 lit. b, art. 78 ust. 1 i 6, art. 78i ust. 2 i 3 Prawa o adwokaturze). Utrata mocy obowiązującej tych regulacji została odroczona do dnia 31 grudnia 2005 r.</p>
<p xml:id="div-18">Natomiast Trybunał Konstytucyjny nie uznał za niezgodne z Konstytucją RP wprowadzonych ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. zasad przeprowadzania egzaminu konkursowego na aplikację adwokacką (art. 75a, art. 75b-75j Prawa o adwokaturze).</p>
<p xml:id="div-19">Z uwagi na powyższe należy zatem zauważyć, iż w związku z treścią rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego ograniczeniu uległ dostęp do zawodu adwokata. Orzeczenie nie spowodowało natomiast ograniczenia w dostępie do aplikacji adwokackiej.</p>
<p xml:id="div-20">Ze względu na treść powołanego wyroku zaistniała konieczność podjęcia prac ustawodawczych nowelizujących Prawo o adwokaturze. Trybunał nie zakwestionował bowiem samej idei regulacji podlegających uchyleniu wskutek wydanego orzeczenia. Wskazał natomiast, iż wymienione rozwiązania wymagają sprecyzowania i zadanie to nałożył na ustawodawcę. Na prawodawcy zatem spoczywa odpowiedzialność za takie przeprowadzenie nowelizacji, aby nie uległa ograniczeniu dostępność do zawodu adwokata. Jednocześnie muszą być zachowane konstytucyjne wolności wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy wskazane w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lutego 2004 r. sygn. akt P 21/02, jak i prawo samorządu do wpływu na ustalanie zasad przyjmowania członków korporacji.</p>
<p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-22">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Andrzej Kryże</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 25 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>