text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej z dnia 11 kwietnia 2006 r., skierowane pismem Pana Marszałka z dnia 24 kwietnia 2006 r., znak SPS-024-987/06, do Ministra Gospodarki, dotyczące możliwych podwyżek cen energii elektrycznej dla odbiorców indywidualnych oraz firm, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę zwrócić uwagę Pani Poseł na kilka aspektów, które są związane z problemami poruszonymi w zapytaniu.</p>
        <p xml:id="div-3">Stosownie do postanowień przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.) zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji w obszarze przedsiębiorstw energetycznych o charakterze monopolu naturalnego realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - centralny organ administracji rządowej, powołany przez Prezesa Rady Ministrów. Do zakresu kompetencji i obowiązków Prezesa URE należy regulowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych zgodnie z ustawą i polityką energetyczną państwa, zmierzające do równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii (art. 23 ustawy), m.in. poprzez zatwierdzanie i kontrolowanie taryf paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła dla koncesjonowanych przedsiębiorstw oraz kontrolowanie parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią elektryczną.</p>
        <p xml:id="div-4">Do zadań Ministra Gospodarki należy przygotowanie projektu polityki energetycznej państwa oraz określanie warunków planowania i funkcjonowania krajowych systemów energetycznych, w trybie i zakresie ustalonym ustawą. Minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa URE, wydaje przepisy wykonawcze w zakresie wynikającym z delegacji zawartych w ww. ustawie.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę podkreślić, że ceny i stawki opłat oraz warunki ich stosowania w rozliczeniach za dostarczaną energię elektryczną ustalone są w opracowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne taryfach, wprowadzanych jako obowiązujące w trybie określonym ustawą - Prawo energetyczne. Przedsiębiorstwa energetyczne posiadające koncesje ustalają taryfy dla energii elektrycznej zgodnie z zasadami określonymi w ustawie oraz w oparciu o przepisy wykonawcze wydane przez ministra właściwego do spraw gospodarki.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z przyjętymi ustawą - Prawo energetyczne regulacjami taryfy dla energii elektrycznej powinny zapewniać pokrycie kosztów uzasadnionych działalności gospodarczej przedsiębiorstw energetycznych w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, dystrybucji lub obrotu energią, wraz z uzasadnionym zwrotem kapitału zaangażowanego w tę działalność, oraz ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i stawek opłat. Taryfy dla energii elektrycznej mogą również uwzględniać koszty współfinansowania przez przedsiębiorstwa energetyczne przedsięwzięć związanych z rozwojem wykorzystania odnawialnych źródeł energii.</p>
        <p xml:id="div-7">W ramach swoich kompetencji i obowiązków Prezes URE analizuje i weryfikuje koszty przyjmowane przez przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen i stawek opłat w taryfach i zatwierdza bądź odmawia zatwierdzenia taryfy w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z zasadami i przepisami, o których mowa w art. 44, 45 i 46 ustawy - Prawo energetyczne.</p>
        <p xml:id="div-8">Występujący corocznie realny wzrost opłat za energię elektryczną powodowany jest przez czynniki zewnętrzne - niezależne od przedsiębiorstwa energetycznego - i wewnętrzne - związane z działalnością przedsiębiorstwa. Do pierwszej grupy należy zaliczyć: wzrost kosztów finansowania rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii, wzrost obciążeń podatkowych związanych z działalnością energetyczną oraz koszty związane z istnieniem tzw. kontraktów długoterminowych. Duże znaczenie mają również zmiany cen pierwotnych nośników energii.</p>
        <p xml:id="div-9">Wewnętrzną przyczyną wzrostu opłat jest obowiązek zapewnienia przedsiębiorstwom zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność energetyczną, wynikający z przepisów prawa (art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo energetyczne). Ujmowanie zwrotu z kapitału w stawkach opłat taryfowych wprowadzane jest stopniowo ze względu na ograniczenia płatności wynikające z przepisu § 27 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2004 r. Nr 105, poz. 1114), który dopuszcza wzrost cen i stawek opłat nie więcej niż o 3 punkty procentowe ponad średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym.</p>
        <p xml:id="div-10">Zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy - Prawo energetyczne ustalanie wysokości uzasadnionego zwrotu z kapitału dla przedsiębiorstw energetycznych przedkładających taryfy do zatwierdzenia należy do Prezesa URE. W taryfach na 2006 rok wynagrodzeniu podlega 75% majątku dystrybucyjnego wycenionego według wartości księgowej netto, natomiast w taryfach 2007 r. majątek wynagradzany będzie w 100%.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy wspomnieć, że ustawodawca chroni odbiorców nie przed wzrostem cen, ale przed nieuzasadnionym, a więc oderwanym od kosztów uzasadnionych, poziomem cen.</p>
        <p xml:id="div-12">Można zatem stwierdzić, że jednym z najbardziej istotnych zadań regulatora jest określenie przychodu regulowanego przedsiębiorstwa energetycznego w sposób umożliwiający pokrycie jego kosztów uzasadnionych oraz uwzględniający ochronę konsumentów przed nieuzasadnionym poziomem cen. Przychód ten jest osiągany przez przedsiębiorstwo w oparciu o stosowanie cen i stawek opłat zawartych w taryfie energii elektrycznej zatwierdzanej przez Prezesa URE. Przychód regulowany (pokrywający koszty uzasadnione) jest określany przez Prezesa URE na podstawie analiz porównawczych (z zastosowaniem ekonometrycznych metod porównawczych) dotyczących przedsiębiorstw energetycznych oraz ustalonych założeń zastosowanych jednakowo wobec wszystkich. Decydujący wpływ na określenie przychodu regulowanego mają zatem analizy umożliwiające określenie (oraz wymuszenie) efektywności działania danego przedsiębiorstwa oraz generalne zasady stosowane wobec całego sektora, a nie koszty pokazywane przez przedsiębiorstwo dotyczące okresów ubiegłych wraz z żądaniem pokrycia ich poprzez taryfę, niezależnie od ich wielkości. To regulator określa na podstawie analiz porównawczych, jakie powinny być uzasadnione koszty prowadzenia działalności danego przedsiębiorstwa, uwzględniając skalę jego działania. Takie podejście regulatora wymusza na przedsiębiorstwach energetycznych działania mające na celu zwiększenie efektywności oraz poszukiwanie możliwych oszczędności w celu osiągnięcia zamierzonego wyniku finansowego. Uniemożliwia to przerzucanie kosztów działań nieefektywnych ponoszonych przez przedsiębiorstwo na odbiorców energii, co oznacza, że gwarantuje ochronę interesów konsumentów przed nieuzasadnionym poziomem cen, czyli ochronę interesów indywidualnych odbiorców energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-13">Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy i o ile wystąpi wzrost cen energii elektrycznej w najbliższych latach. Prawdziwa jednak z całą pewnością jest i będzie teza o potrzebie kontynuacji podejmowania proefektywościowych działań mających na celu ograniczanie nieuzasadnionych podwyżek cen energii elektrycznej z tytułu zawyżonych kosztów podmiotów sektora energetycznego.</p>
        <p xml:id="div-14">Dlatego w dokumencie rządowym ˝Program dla elektroenergetyki˝, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 27 marca 2006 r., zaproponowane zostały działania mające na celu zmiany struktur przedsiębiorstw energetycznych poprzez konsolidację i prywatyzację oraz poprawę efektywności ich działania, które w efekcie powinny doprowadzić do uzyskania optymalnych kosztów wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej. Priorytetowym celem tego programu jest również budowa konkurencyjnego rynku energii elektrycznej i wykreowanie silnych podmiotów zdolnych także do konkurencji międzynarodowej. Konkurencja rynkowa jest bowiem czynnikiem eliminującym nieefektywność, zwiększa racjonalne wykorzystanie zasobów i może w znacznym stopniu ograniczyć tendencje wzrostowe poziomu cen energii elektrycznej.</p>
        <p xml:id="div-15">Zabezpieczeniem dla konkurencji rynkowej będą zmiany regulacji prawnych w celu szerszego wprowadzenia mechanizmów rynkowych oraz wzmocnienie kompetencji Prezesa URE w zakresie sprawowania nadzoru nad działalnością przedsiębiorstw energetycznych.</p>
        <p xml:id="div-16">Obecnie w Polsce ceny energii elektrycznej w wartościach nominalnych należą do najniższych wśród krajów Unii Europejskiej, biorąc jednak pod uwagę parytet siły nabywczej, to ceny energii elektrycznej i usług przesyłowych dla odbiorców końcowych w Polsce należą do najwyższych w Europie.</p>
        <p xml:id="div-17">Pragnę jednak podkreślić, że jednym z długookresowych celów ˝Programu dla elektroenergetyki˝ jest skuteczne zapewnienie gospodarce możliwości zakupu energii elektrycznej po konkurencyjnych cenach oraz obniżenie kosztów dostawy tej energii, a dla odbiorców indywidualnych zapewnienie wzrostu poziomu życia poprzez dostęp do energii elektrycznej po cenach odpowiadających efektywnym kosztom.</p>
        <p xml:id="div-18">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, że zostaną one przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na postawione przez Panią Poseł pytania.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 15 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>