text_structure.xml 7.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie Pana posła Jana Jaroty w sprawie potrzeby nowelizacji ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie oraz innych przepisów w przedmiocie świadczeń emerytalnych dla osób prowadzących jednocześnie gospodarstwo rolne i działalność gospodarczą, przekazane przy piśmie z dnia 24 kwietnia 2006 r., znak: SPS-024-980/06, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. Nr 52, poz. 539, z późn. zm.) ostateczny termin składania wniosków o przyznanie renty strukturalnej upłynął z dniem 31 grudnia 2003 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Od dnia 1 maja 2004 r. Polska korzysta z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Głównym źródłem finansowania wsparcia rolnictwa i obszarów wiejskich w krajach członkowskich Unii Europejskiej jest Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR). Fundusz jest podzielony na 2 sekcje: Sekcja Orientacji oraz Sekcja Gwarancji. Z Sekcji Gwarancji pochodzą środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie wdrażania tzw. środków towarzyszących Wspólnej Polityki Rolnej - działań służących zrównoważonemu wsparciu rozwoju obszarów wiejskich, w tym także rent strukturalnych dla rolników będących w wieku przedemerytalnym. Zasady dotyczące korzystania z tych działań, wdrażanych przez kraj członkowski wraz z przewidywanym budżetem przeznaczonym na ich realizację, są opisane w dokumencie operacyjnym - w Polsce nosi on tytuł ˝Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich˝ (PROW) - obejmującym okres 7 lat. Ze względu na przystąpienie Polski do UE w trakcie okresu programowania pierwszy polski PROW obejmuje lata 2004-2006, następny zostanie przygotowany na lata 2007-2013. Działania w ramach PROW, w tym także renty strukturalne, finansowane są ze środków Sekcji Gwarancji EFOiGR w 80%. Pozostała część finansowana jest z budżetu krajowego.</p>
        <p xml:id="div-4">Ramowe uregulowania prawne odnośnie do wcześniejszych emerytur zawiera Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1257/1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju wsi przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF), nowelizujące i uchylające niektóre rozporządzenia. Na podstawie przepisów powyższego rozporządzenia rozpoczęto prace dotyczące nowego systemu rent strukturalnych w Polsce. W Polsce świadczenie to przyjęło nazwę ˝renty strukturalne˝ ze względu na podobieństwo do rent strukturalnych przyznawanych na podstawie powyższej ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie.</p>
        <p xml:id="div-5">Kwestie dotyczące uzyskiwania rent strukturalnych w ramach działań PROW na lata 2004-2006 oraz kwalifikacje zawodowe przydatne do prowadzenia działalności rolniczej określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 114, poz. 1191 oraz z 2005 r. Nr 211, poz. 1759).</p>
        <p xml:id="div-6">W związku z powyższym postępowanie o renty strukturalne prowadzone na podstawie powyższej ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie jest odmiennym postępowaniem od postępowania w sprawie rent strukturalnych objętych planem rozwoju obszarów wiejskich i przyznawanych na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich.</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z § 4 pkt 2 powyższego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich rentę strukturalną przyznaje się producentowi rolnemu będącemu osobą fizyczną prowadzącą na własny rachunek działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym położonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli m.in. prowadził nieprzerwanie działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym w okresie co najmniej 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o rentę strukturalną i przez okres co najmniej 5 lat podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników. Powyższy przepis został zmieniony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. Nr 211, poz. 1759). Nowelizacja powyższego rozporządzenia w zakresie tego przepisu, wynikała z potrzeby wydłużenia okresu, w którym osoba ubiegająca się o rentę strukturalną może wykazać się łącznie 5-letnim okresem podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników. Należy zaznaczyć, iż do czasu wprowadzenia tej zmiany rolnicy ubiegający się o rentę strukturalną mogli wykazać się 5-letnim okresem podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników jedynie w okresie 10 lat poprzedzających złożenie wniosku o rentę strukturalną. Propozycja wydłużenia tego okresu zgłaszana była przez organizacje rolnicze. Obecnie rolnicy ubiegający się o rentę strukturalną mają możliwość wykazania się 5-letnim okresem podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu od czasu, kiedy weszła w życie ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.), a więc od dnia 1 stycznia 1991 r. Oznacza to wydłużenie dotychczasowego okresu 10 lat o dalsze 5 lat.</p>
        <p xml:id="div-8">Jak Pan Poseł zauważył, renty strukturalne są przeznaczone dla osób, dla których praca w gospodarstwie rolnym stanowiła główne źródło utrzymania, a podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników z tytułu prowadzenia działalności rolniczej stanowiło w czasie tworzenia uregulowań prawnych w tym zakresie najlepszy tego dowód. Poza tym należy zaznaczyć, iż próba wprowadzenia jakichkolwiek zmian do powyższego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich wymagałoby uprzedniej notyfikacji zmian w PROW przez odpowiednie służby Komisji Europejskiej. Następnie możliwa byłaby nowelizacja w zakresie wnioskowanym przez Pana Posła. Proces notyfikacji zmian w PROW jest jednak długotrwały, a biorąc pod uwagę czas, jaki pozostał do zakończenia tego okresu programowania (koniec br.), wydaje się, że podejmowanie tego typu działań jest niezasadne.</p>
        <p xml:id="div-9">Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowego systemu rent strukturalnych na lata 2007-2013. W trakcie wypracowywania nowych założeń do systemu rent strukturalnych na lata 2007-2013 propozycja Pana Posła zostanie wnikliwie rozważona. Jej ostateczne rozstrzygnięcie nawet przy akceptacji resortu dla tej inicjatywy nastąpi po uwzględnieniu możliwości finansowych, które będą miały wpływ na tworzenie odpowiednich warunków w zakresie systemu rent strukturalnych na lata 2007-2013.</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 16 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>