text_structure.xml
5.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 20 kwietnia 2006 r. znak: SPS-024-971/06 w sprawie zapytania Posła na Sejm RP, Pana Andrzeja Mańki dotyczącego działań resortu w sprawie ograniczenia emigracji zarobkowej personelu medycznego, pragnę wyjaśnić co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Ministerstwo Zdrowia realizuje program monitorowania migracji personelu medycznego od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Celem programu jest ocena aktualnej skali i przyczyn migracji lekarzy i pielęgniarek, określenie wielkości i kierunków migracji, opracowanie informacji dotyczących potrzeb kształcenia specjalistów.</p>
<p xml:id="div-3">Ocena zabezpieczenia kadr medycznych w skali kraju została przedstawiona w opracowanej ˝Informacji na temat zjawiska migracji personelu medycznego˝ i dotyczyła sytuacji pierwszego roku po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Za podstawę do oszacowania skali zainteresowania wyjazdem za granicę przyjęto liczby zaświadczeń wydanych w celu uznania kwalifikacji zawodowych w innych państwach członkowskich UE. Liczba osób, które podjęły pracę za granicą po przystąpieniu Polski do Unii - nie jest znana. Ilość wydanych zaświadczeń należy traktować jedynie jako dane o zainteresowaniu podjęciem pracy za granicą. Posiadane dane nie mogą być podstawą do sporządzenia pełnej oceny skali migracji personelu medycznego. Można wnioskować, że obecnie odpływ specjalistów z Polski nie jest procesem masowym i nie jest na tyle istotny, aby mógł spowodować w krótkim czasie zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia. Na obecnym etapie trudno prognozować dalszy przebieg zjawiska migracji w Polsce. Jednakże w celu zapobieżenia nadmiernemu odpływowi kadr medycznych konieczne jest dalsze monitorowanie tego zjawiska. W przypadku wystąpienia problemów na rynku pracy minister zdrowia zgodnie z kompetencjami może:</p>
<p xml:id="div-4">- zwiększyć limity przyjęć na uczelnie medyczne,</p>
<p xml:id="div-5">- zwiększyć liczbę finansowanych z budżetu państwa miejsc rezydenckich.</p>
<p xml:id="div-6">Powyższe działania Minister Zdrowia podejmuje prowadząc perspektywiczną politykę w tym zakresie, zapewniającą możliwość młodym lekarzom uzyskanie miejsca na szkolenie specjalizacyjne zwłaszcza w dziedzinach priorytetowych. Przeciwdziałanie migracji lekarzy i pielęgniarek wymaga także zwiększenia wynagrodzeń i stosowania odpowiedniej polityki płacowej w sektorze ochrony zdrowia. W bieżącym roku Ministerstwo Zdrowia kontynuuje dalsze działania związane z monitorowaniem zjawiska migracji personelu medycznego, w wyniku którego zostanie opracowana informacja dokonująca oceny zjawiska w dwa lata po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Nadmierny odpływ wykwalifikowanych kadr medycznych może spowodować zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia, dlatego zjawisko migracji wymaga wnikliwej obserwacji oraz wdrożenia działań zapobiegających ewentualnym zagrożeniom.</p>
<p xml:id="div-7">Dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych w kraju zostanie opracowane dla poszczególnych regionów. W tym celu Minister Zdrowia zwrócił się do wszystkich wojewodów z prośbą o współpracę i dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych na terenie województwa. We współpracy z korporacjami zawodowymi szczególnej analizie poddana będzie liczba wydawanych zaświadczeń i w korelacji z liczbą aktywnych zawodowo na terenie kraju lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. Porównanie danych za okres dwóch lat monitorowania migracji personelu medycznego umożliwi dokonanie oceny dynamiki zjawiska.</p>
<p xml:id="div-8">Jedną z głównych przyczyn migracji personelu medycznego jest wysokość wynagrodzenia w ochronie zdrowia. Biorąc pod uwagę taką sytuację oraz niepokoje społeczne panujące wśród pracowników ochrony zdrowia Minister Zdrowia, zgodnie z poleceniem Prezesa Rady Ministrów, przewodniczył pracom działającego przy Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia podzespołu, którego celem było wypracowanie propozycji rozwiązań na podwyższenie wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia. W skład specjalnie powołanego podzespołu weszli przedstawiciele strony rządowej, pracodawców działających w ochronie zdrowia oraz związków zawodowych zrzeszających pracowników ochrony zdrowia.</p>
<p xml:id="div-9">Opracowany przez Trójstronny Zespół do Spraw Ochrony Zdrowia projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych został przekazany do uzgodnień zewnętrznych w dniu 20.04.2006 r. Projekt przewiduje wzrost wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładach opieki zdrowotnej działających w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej lub jednostki badawczo-rozwojowej, które zawarły umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 10 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>