text_structure.xml
4.21 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Rafała Muchackiego Nr SPS-024-961/06 w sprawie realizacji obowiązków utrzymania czystości i porządku w gminach przez samorządy lokalne, uprzejmie informuję co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Próby zreformowania obowiązującego systemu odbierania odpadów komunalnych, regulowanego ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, polegające na znacznym wzmocnieniu roli gminy, spotkały się ze sprzeciwem parlamentarzystów.</p>
<p xml:id="div-3">W rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy 3942), skierowanym do Sejmu RP poprzedniej kadencji, zawarto nową koncepcję tego systemu, umożliwiającą przejęcie przez gminy od właścicieli nieruchomości m.in. obowiązków w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych bez potrzeby organizowania w tej sprawie referendum, przez co uzyskałyby bezpośredni wpływ na gospodarkę odpadami komunalnymi. Jednak koncepcja ta w toku prac parlamentarnych nie znalazła akceptacji.</p>
<p xml:id="div-4">W wyniku ostatnich zmian w przedmiotowej ustawie wprowadzonych ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1458), organy gminy otrzymały dodatkowe instrumenty stanowiące i kontrolne w postaci możliwości, m.in. prowadzenia ewidencji umów zawartych przez właścicieli nieruchomości, wydawania z urzędu decyzji wobec właścicieli nieruchomości uchylających się od podpisywania umowy, wzmocnienia roli regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie (jako aktu prawa miejscowego), w tym w szczególności określenia sposobu selektywnego zbierania odpadów na terenie gminy i wymagań dla pojemników na posesji oraz częstotliwości ich opróżniania. Zwiększono też wymagania w zakresie udzielania zezwoleń przedsiębiorcom poprzez uszczegółowienie informacji podawanych we wniosku, określenie i podanie do publicznej wiadomości oraz nadzorowanie wykonania wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca świadczący usługi odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Ponadto nałożono na przedsiębiorców obowiązek przekazywania organowi gminy informacji dotyczących masy odebranych poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych oraz sposobów ich zagospodarowania, w tym również odpadów komunalnych ulegających biodegradacji. Celem wprowadzenia tych instrumentów jest ułatwienie gminom realizacji nowych obowiązków wynikających z przedmiotowej ustawy i nałożonych na gminę odrębnymi przepisami zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. W efekcie tego gminy uzyskały możliwość większego wpływu na funkcjonowanie procesu gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie.</p>
<p xml:id="div-5">Podsumowując powyższe pragnę podkreślić, że realizacja prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy, zależy w dużym stopniu od pełnego wykorzystania przysługujących gminom uprawnień, w tym w szczególności wynikających z przyznania uprawnień kontrolnych w stosunku do przedsiębiorców prowadzących działalność na ich terenie. Niemniej, z uwagi na zbyt krótki okres obowiązywania znowelizowanych przepisów, trudno w pełni ocenić skuteczność ich funkcjonowania.</p>
<p xml:id="div-6">Pragnę jednocześnie poinformować, że Ministerstwo przewiduje przygotowanie projektu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w IV kwartale tego roku. Wszelkie uwagi i opinie dotyczące funkcjonowania przedmiotowej ustawy są wnikliwie analizowane oraz będą pomocne w pracach nad nowelą tej ustawy.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Antoni Jaszczak</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 15 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>